$
כלכליסט-טק

גוגל מדייקת את החיפוש

שדרוג חדש למנוע של ענקית החיפוש גורם לו, לדבריה, "לחשוב כמעט כמו בן אדם". בפועל הוא מציג מידע רלבנטי כבר בעמוד התוצאות, וחוסך לפעמים את הכניסה לקישורים

עומר כביר 13:49 18.05.12

 

בשנים האחרונות השיקה גוגל עשרות רבות של שירותים ויישומים מקוונים, חלקם מצליחים מאוד כמו ג'ימייל ומערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד. אבל השירות הראשון של החברה, מנוע החיפוש שלה, היה ונשאר החשוב והמכניס ביותר שלה. כעת, החלה גוגל במהלך מקיף לשדרוגו במאמץ לשמור עליו עדכני בעולם שבו יותר ויותר אנשים מחפשים מידע ברשתות חברתיות ולא במנועי חיפוש.

 

ביום רביעי חשפה גוגל מערכת חדשה בשם "גרף הידע", שמשולבת בימים אלו במנוע החיפוש שלה, ואשר לדבריה תאפשר לו "לחשוב כמעט כמו בן אדם". מדובר במערכת המבוססת על טכנולוגיה סמנטית שתאפשר לחברה לספק תוצאות חיפוש מדויקות יותר. "זהו השינוי הגדול הבא בעולם החיפוש", טען דובר החברה. כרגע פועלת המערכת רק בחיפוש באנגלית דרך google.com, ולא ידוע מתי תורחב לשפות נוספות.

 

"גרף הידע מאפשר לנו לחפש דברים, אנשים או מקומות שגוגל מכיר - אתרים, סלבס, ערים, קבוצות ספורט, בניינים, סרטים, יצירות אמנות ועוד - ולקבל באופן מיידי מידע רלבנטי לשאילתה", הסבירה החברה. "זהו צעד קריטי ראשון בדרך לבניית הדור הבא של החיפוש, שמתחבר לחוכמה הקולקטיבית של הרשת ומבין את העולם קצת יותר כמו אנשים".

 

מנוע החיפוש שרוצה להבין אתכם

 

המערכת החדשה, שנפרסת בהדרגתיות למשתמשים בימים אלו, משולבת במנוע החיפוש בצורה של תיבות שמופיעות לימין תוצאות החיפוש המסורתיות, ואשר אמורות להעשיר ולשדרג אותן. כך, למשל, אם חיפש המשתמש את המונח Taj Mahal, תזהה המערכת שמדובר לא רק בשם של אתר תיירותי מפורסם, אלא גם בשם של זמר בלוז ובשם של מלון באטלנטיק סיטי, ותאפשר לו למקד את החיפוש בהתאם לצרכיו.

 

היכולת לזהות את הנושאים השונים שמאחורי שאילתת החיפוש מאפשרת לגוגל לקצר תהליכים ולהציג מידע רלבנטי לשאילתה כבר בעמוד התוצאות. כך, למשל, חיפוש השאילתה "help" יציג בתיבת גרף הידע את המידע שלפיו זהו האלבום החמישי של להקת הביטלס, שהושק ב־6 באוגוסט 1965, ויספק קישורים לאלבומים אחרים של הלהקה.

 

השדרוג למנוע החיפוש בפעולה
השדרוג למנוע החיפוש בפעולה

 

"תמיד האמנו שמנוע החיפוש המושלם צריך להבין בדיוק למה אתם מתכוונים ולספק לכם בדיוק את מה שאתם רוצים. ועכשיו אנחנו יכולים לעזור לכם לענות על השאלה הבאה לפני ששאלתם אותה, כי התשובות שאנו מציגים מבוססות על מה שחיפשו אנשים אחרים. לדוגמה, המידע שאנו מציגים על טום קרוז עונה על 37% מהשאילתות הבאות של משתמשים לגביו".

 

לפי ענקית החיפוש, גרף הידע מבוסס על מאגר מידע של 500 מיליון פריטים, ומתבסס על טכנולוגיה של חברת Metaweb, שאותה גוגל רכשה ב־2010. החברה פיתחה מאגר מידע סמנטי שכלל 12 מיליון פריטים, ואפשר למשתמשים לתייג פריטים עם מידע נוסף. מאז גוגל הרחיבה את מאגר המידע המקורי עם גישה למאגרי מידע חיצוניים כגון ויקיפדיה.

 

החלטה נבונה או עוד שדרוג מיותר?

 

אז מה באמת יש מאחורי ההכרזות המפוצצות של גוגל? מבדיקה של המערכת החדשה ניתן לראות שמדובר בתוספת מבורכת, גם אם לא מהפכנית, למנוע החיפוש, שלכל הפחות מקצרת תהליכים בבואנו לחפש אחרי מידע.

סיינפלד. גוגל חוסכת את החיפוש בוויקיפדיה
סיינפלד. גוגל חוסכת את החיפוש בוויקיפדיהצילום: MCT

 

כך, לדוגמה, בעת חיפוש אחרי Jerry Seinfeld, מוצגים קטע מהערך בוויקיפדיה של הקומיקאי הנודע, פרטים אישיים כמו תאריך לידה וקרובי משפחה, ספרים שכתב, סדרות שהופיע בהן והמלצה לחיפושים קשורים. חיפוש אחרי קבוצות ספורט כלשהי, למשל ה־Lakers, יציג גם הוא קטע מהערך בוויקיפדיה, ומידע כמו שם המאמן, השנים שבהן זכתה לוס אנג'לס לייקרס באליפות ושחקני הקבוצה.

 

בשורה התחתונה, נראה שגוגל יצרה כלי המציג מעין תעודת זהות של השאילתה שהוקלדה ובה פרטים בסיסיים עליה, כאשר אם לשאילתה אחת יש כמה זהויות אפשריות (כמו בדוגמה של הטאג' מאהל), מספק הכלי גישה נוחה לצפייה בהן. ללא ספק מדובר בכלי שמוסיף ומעשיר את חוויית החיפוש הקיימת, אך לא בכזה שהופך אותה על ראשה ומספק יכולות חיפוש מהפכניות שלא הכרנו קודם. לכל היותר, הוא חוסך הקלקה נוספת בדרך לערך בוויקיפדיה.

 

המערכת החדשה התקבלה בתגובות מעורבות בעולם הטכנולוגיה. "גוגל עדכנה את תוצאות החיפוש שלה, ומילאה אותן בעוד זבל", הכריזה כותרת ארסית בבלוג Silicon Alley Insider. מנגד, דני סאליבן, עורך הבלוג Search Engine Land, אמר ל"הוול סטריט ג'ורנל" כי השדרוג הוא "בדיוק מה שגוגל צריכים עכשיו. יש צורך בעדכונים כאלו, אחרת משתמשים עלולים לחשוב שכבר לא אכפת להם מהחיפוש".

x