ראיון "כלכליסט": "חשתי שגוגל מנסה לקחת לי את העסק"
דיוויאנק טוראקיה, בעליה של חברת אינטרנט המוערכת ב־300 מיליון דולר, עוד מאמין ביאהו
דיוויאנק טוראקיה (Divyank Turakhia) הוא דמות לא שגרתית — אפילו בעולם הסטארט־אפ המורגל ביזמים שונים ומשונים. באחרונה הוא הגיע לביקור בזק של יומיים בישראל, שבו הקפיד לשמור על סדר יום אינטנסיבי, כמקובל אצלו בשאר ימות השנה: הוא שכר מסוק ועבר בין כל האטרקציות התיירותיות בצפון הארץ, אחר כך שכר מטוס וטס בשמי הארץ ואף הספיק להשתתף במפגש עם כמה חברות סטארט־אפ מקומיות. כיום עומד טוראקיה בראש חברה הודית בשם מדיה נט (media.net), שאותה הקים לפני כארבע שנים עם קרן ההשקעות הבריטית אשמור.
מדיה נט מעסיקה כיום 350 עובדים ועובדת על פיתוח מערכת פרסום קונטקסטואלית, אשר מקווה להיכנס לנעליה של מערכת הפרסום של גוגל ולחקות את ההצלחה המסחרית שלה. אלא שמדיה נט בחרה לקשור את גורלה דווקא עם יאהו.
יאהו אינה נמצאת כיום בתקופה מזהירה: רק השבוע אולץ לפרוש המנכ"ל סקוט תומפסון, לאחר שדיווח על תואר אקדמי שלא היה לו. אלא שהיזם ההודי הצעיר טוראקיה מאמין שהיא החברה הטובה ביותר ליזמים. את ביקורו בישראל יזם מייקל בורוס, שמנהל עבור יאהו את השותפויות עם גופים חיצוניים ושהיה בעברו מנהל בקרן ההון סיכון הישראלית יזראל סיד פרטנרס.
"אני עובד עם יאהו מאז 2008 ומרגיש שאני שותף אמיתי", אומר טוראקיה ל"כלכליסט". כאשר עבדתי עם גוגל חשתי שהיא מנסה לקחת לי את העסק. עם יאהו זו תחושה שיש שותף אמיתי". טוראקיה מדגיש כי "חשוב לזכור שיאהו היא עדיין מעצמת פרסום ענקית ברשת. בחודשים הקרובים נשיק את המוצר שלנו בעולם, ואנו רוצים להגיע בשנה הראשונה להכנסות של מאות מיליוני דולרים".
בגיל 16 הקים עם אחיו (ובעזרת 500 דולר שקיבל מאביו) את חברת Directi, ששווייה מוערך כיום ביותר מ־300 מיליון דולר. "החברה שלנו עושה כיום כל דבר באינטרנט — מפיתוח ועד ניהול אתרי מסחר. כיום אנו מנהלים כ־6 מיליון אתרים שונים ברחבי העולם".
האם אתה שוקל לפעול בישראל?
"אחת הסיבות שהגעתי לכאן היא ששמעתי רבות על חברות הטכנולוגיה בישראל ורציתי לראות זאת במו עיניי. אמנם ישראל אינה שוק גדול, אבל יש בה חברות רבות שפונות לעולם. החברות הישראליות הן חברות גלובליות מצליחות, ואני שואף מאוד לעבוד איתן. כאשר אנחנו נכנסים למדינה, אנחנו בודקים כמה דרכים: האם להקים כאן פעילות בעזרת מנהל מוכשר, האם לרכוש חברה מקומית או האם לשתף פעולה עם טכנולוגיות הדרושות לנו. בכל הקשור לישראל, כל האופציות פתוחות".
האם לא עדיף לכם כוח עבודה זול כמו שיש בהודו?
"בשנים האחרונות עלות העסקת עובד בהודו אינה זולה כפי שהיתה, ויש מקצועות ספציפיים רבים שבהם איני יכול להשיג את האנשים הטובים ביותר בהודו. אני מאמין שאתה חייב להשיג איכות ולא כמות. אם אני יכול להשיג מתכנת אחד טוב שיעשה עבודה של עשרה מתכנתים בינוניים, אעדיף את האפשרות הראשונה. בהודו, לדוגמה, איני יכול להשיג הנהלה בכירה איכותית לחברה שלי. מהודו לא יצאו הרבה חברות אינטרנט גדולות שיצרו עובדים בכירים, כך שאת רוב הבכירים אני מגייס מחוץ למדינה".


