$
אינטרנט

שליש מהישראלים לא גולשים באינטרנט, העניים מייצרים יותר תוכן

סקר של המכללה למנהל וגוגל מספק תמונת מצב על הגולש הישראלי: הערבים כותבים יותר בלוגים, המשכילים לא פותחים את פייסבוק, החרדים אוהבים סרטוני וידיאו והנשים מחוברות פחות מאשר במערב

הראל עילם 15:0207.05.12
האוכלוסיות הערביות, העניות והלא משכילות בארץ הן בין הפעילות ביותר בהפצת וייצור תכנים ברשת, במיוחד ברשתות חברתיות ובבלוגים. מנגד, הפער הדיגיטלי גורם לכך שלחלק נכבד מהן אין גישה קבועה לאינטרנט או פלטפורמות סלולריות. האוכלוסייה העשירה, המשכילה והיהודית מחוברת הרבה יותר, אבל דווקא תורמת פחות לתרבות המקומית.

 

נתונים אלה עולה מסקר שערכו בינואר 2012 בית הספר לתקשורת במכללה למנהל, גוגל ישראל וחברת המחקר מחשוב. הסקר, שכלל כ־1,200 איש מרחבי הארץ, הוא בין הראשונים שמנסה לבדוק גם את הרגלי הגלישה של אוכלוסיות כגון עולים חדשים, חרדים, ערבים ובני נוער.

 

ד"ר יובל דרור, ראש מסלול התקשורת הדיגיטלית בבית הספר לתקשורת, שניהל את הסקר, אומר כי "באמצעות פנייה לכל מגזרי האוכלוסייה בחברה הישראלית, מציג הסקר את האופן שבו האינטרנט משפיע על הישראלים, מעצב את העדפותיהם, את פעולותיהם ומעשיהם". מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, אמר: "מחקר זה יכול להוות מצע פורה לקבלת החלטות בנושאי מדיניות ביחס לרשת, ובסיס ליוזמות במגזר הפרטי והציבורי".

 

מי מחובר, מי מנותק 

 

כ־70% מאוכלוסיית ישראל גולשים באינטרנט, אבל כאשר מפלחים את הנתונים מגלים שמקרב השכבות החלשות ביותר רק 22% גולשים, ומתוך קבוצה זו רק 16% גולשים מדי יום. בקרב האוכלוסיה העשירה עמד הנתון על 86%, ו-92% מהמחוברים גולשים מדי יום. הסקר כמעט ולא התייחס לשאלות של טכנולוגיה או גישה לפס רחב, מחשבי לוח וטלפונים חכמים — בשקלול הנתונים הללו, ניתן להניח, הפערים גדולים אף יותר.

 

בקרב האוכלוסייה הערבית שיעור המנותקים מהאינטרנט מבוסס על מצב כלכלי בלבד, ואילו בקרב הערבים האמידים כל האוכלוסייה מחוברת לרשת. לעומת זאת בקרב עולים חדשים, אחת מהאוכלוסיות המחוברות ביותר בישראל, לא נרשם כמעט הבדלים בשיעורי הגלישה בין עניים ועשירים.

 

הפערים קיימים, כמובן, גם בין האוכלוסייה החרדית והחילונית. בקרב החילונים שיעור הגולשים עומד על 92%, לעומת 42% בקרב החרדים. עם זאת, בניגוד לצפוי, 77% מהחרדים שגולשים באינטרנט עושים זאת בקביעות, מדי יום. האוכלוסייה החרדית גם צופה ביותר סרטוני וידיאו מכל אוכלוסייה אחרת ומחפשת בתדירות גבוהה אחרי נושאים הנוגעים לעבודה. חרדים גם משתמשים לעתים קרובות במחשבים ניידים, לעומת דתיים ומסורתיים, אבל הם מתעניינים פחות בחדשות מכל אוכלוסייה אחרת.

 

פחות חרדים מתחברים - אבל אלו שכן גולשים מדי יום פחות חרדים מתחברים - אבל אלו שכן גולשים מדי יום צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

בניגוד לצפוי, דווקא האוכלוסייה הדתית/לאומית מתעניינת בעיקר בבידור ומשחקים — 23% מהנשאלים הדתיים ציינו כי זאת הסיבה שהם גולשים בעיקר לאינטרנט, לעומת 11% בלבד בקרב החילוניים.

 

הערבים כותבים יותר בלוגים

 

37% מהאוכלוסייה הערבית כותבת בלוגים, לעומת בלבד 10% מהאוכלוסייה היהודית החילונית - נתונים שעשויים להיחשב מפתיעים. עם זאת, גם במדינות אחרות במזח התיכון - כמו מצרים, טוניסיה, ערב הסעודית וטורקיה - יש היקף שימוש נרחב בבלוגים.

 

בסך הכל, אחד מכל חמישה נשאלים הרבים אמרו שהם "לא רק קוראים, אלא גם יוצרים תוכן באינטרנט" - לעומת אחד מכל שמונה יהודים. דוברי ערבית מחפשים בעיקר אחר חדשות וספורט, הרבה יותר מהאוכלוסייה היהודית בישראל. הם גם גולשים הרבה יותר בשפות זרות וקוראים יותר אנגלית. לפי הסקר, הנוער הערבי פעיל ברשת הרבה יותר מהנוער היהודי - 28% מהנערים הערבים בגילאים 14-12 מבקרים ברשתות חברתיות, לעומת 6% בקרב היהודים הוותיקים. מדובר בנתון הנראה לכל הפחות מפתיע, והסקר אינו מציין כמה מתוך הנסקרים היו בני נוער. 

 

הפערים אינם רק בין ערבים ויהודים אלא בין האוכלוסייה הלא משכילה למשכילה. 60% מבעלי ההשכלה התיכונית ומטה גולשים ברשתות חברתיות מדי יום, לעומת 15% בלבד בקרב בעלי תואר שלישי ומעלה. עם זאת, האוכלוסייה המשכילה גולשת לפרקי זמן ארוכים יותר, ובתדירות גבוהה יותר. האוכלוסייה הלא משכילה גם כותבת יותר בבלוגים, וכן משתפת ומעלה תמונות וסרטונים.

 

בקרב הצעירים מראה הסקר כי גולשים בגילאים 24-15 מבלים כחמישית מזמנם באינטרנט בגלישה באמצעות טלפונים סלולריים, וכי אחד מתוך ארבעה בני נוער בגילאי 17-15 כותב בלוג.

 

אוכלוסיית המשתמשים הכבדים ברשתות חברתיות בקרב פנסיונרים קטנה יותר מאשר בקרב הצעירים, אבל כל המשתמשים הכבדים - בלי קשר לגיל - מפגינים התנהגות דומה, עם יחס דומה של שיתוף תמונות וסרטונים, צפייה בתכנים, חיפושים ועוד.

 

אתרים חברתיים אתרים חברתיים צילום: אייבלסטוק

 

הנשים מתחברות פחות

 

בסקרים שנערכו במדינות מערביות, נמצא כי נשים הן האוכלוסייה הפעילה יותר באינטרנט וברשתות חברתיות. בארץ, לעומת זאת, 81% מהנשים מתחברות לאינטרנט מדי יום לעומת 87% בקרב הגברים. 62% מהנשים הגולשות באינטרנט משתמשות ברשתות חברתיות, מתחת ליחס המקובל במערב, אבל שיעור זה יורד ל־58% בלבד בקרב האוכלוסייה הערבית ו־33% בקרב החרדים.

 

ישראל מצטיירת מהסקר מדינה קוטבית גם ברשת, עם פערים גדולים בין עשירים ועניים, נשים וגברים, חרדים וחילונים, ערבים ויהודים. קשה למצוא נתון אחד בסקר שבו אין הבדלים בין האוכלוסיות השונות - בכמות הגולשים, במונחי החיפוש המקובלים ובתחומי העניין. עם זאת, המכורים לפייסבוק מתנהגים אותו הדבר - לא משנה אם הם יהודים, ערבים, עניים או עשירים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x