מדריך "כלכליסט": כך תדאגו שפייסבוק תציג רק את מה שמעניין אתכם
"רשימות העניין", שהשיקה לאחרונה הרשת החברתית הגדולה בעולם, יכולות לרכז חברים ועמודים העוסקים בנושאים ספציפיים. לפינטרסט ואתרים מסוגו יש סיבה טובה לדאוג
איך נוהג לומר רפי גינת? מי שמכיר אדם שאין לו פייסבוק, שיקום. עם 845 מיליון משתמשים (ורק כ-50 מיליון מתוכם מזויפים) חשבון פייסבוק הוא כבר המקבילה של חשבון אימייל, אם לא של מספר טלפון – לכולם יש אחד כזה.
לכמות כזו גדולה של משתמשים יש הרבה היבטים חיוביים, אבל גם צד שלילי בולט: הרבה גולשים שיוצרים הרבה תוכן, שרק מעט ממנו באמת מעניין את הגולש. תוסיפו לקלחת גם אתרים כמו טוויטר וטאמבלר, והיכולת לנפות את התוכן המעניין באמת הופכת לכמעט בלתי-אפשרית.
זו, בין השאר, אחת הסיבות לעלייתם של אתרי ארגון תוכן חברתיים: המוכר והמדובר שבהם (אך בפירוש לא היחיד) הוא Pinterest. אתרים אלו לא מתמקדים ביצירת תוכן ושיתופו, אלא באיסוף של תוכן ממגוון מקורות, חלוקתו לפי נושאי עניין והצגתו למשתמש הסופי. את העבודה עושים, כמובן, משתמשי האתרים עצמם שיוצרים רשימות המרכזות את התכנים המדוברים.
הצלחת אתרים אלו לא נעלמה גם מעיני פייסבוק, שעושה מאמצים אדירים למנוע את ערעור מעמדה כרשת החברתית הגדולה בעולם, וזו השיקה בימים האחרונים תכונה חדשה שמאיימת לעשות חיים קשים לאתרי ארגון התוכן: רשימות עניין (Interest Lists).
בפייסבוק מגדירים את התכונה החדשה כדרך מעולה להתמקד במה שחשוב. "רשימות עניין יכולות להפוך את פייסבוק לעיתון אישי, עם חלקים או פידים שמוקדשים לנושאים שמעניינים את המשתמש", נכתב בהודעת החברה. את "רשימות העניין" ניתן לבחור על ידי צירוף של Pages (עמודי מעריצים) וחברים (שמאפשרים לעקוב אחריהם כמנויים, כמובן). הרעיון הוא ליצור רשימות בסגנון "הפועל תל אביב", ולצרף את רשימת עמודי השחקנים יחד עם עמודי אתרי המעריצים שמספקים חדשות.

מגוון גדול כבר מההתחלה
האפשרות להוסיף רשימות תופיע באופן הדרגתי לכל המשתמשים בשבועות הקרובים, אבל מי שכבר רוצים להתחיל לשחק בה יכולים לעשות זאת בקישור הבא. דרך הקישור ניתן להוסיף רשימות או ליצור רשימות מותאמות אישית ולהפיץ אותן. מרגע זה, הרשימות שיצרתם או שנרשמתם אליהן יופיעו בסרגל השמאלי של העמוד.
כבר עכשיו המבחר הקיים מרשים בהיקפו, וניתן למצוא רשימות מגוונות בנושאים כמו גאדג'טים, פוליטקאים (מנהיגים בינלאומיים, מועמדים לנשיאות ארה"ב, כתבים פוליטיים), מתכונים, אמנויות לחימה, זכויות אדם, גיימינג ועוד. המבחר הראשוני גדול, אך לפי שעה מרבית הרשימות שמקודמות הן רשימות יזומות שיצרו עובדי פייסבוק. קיימות גם רשימות של משתמשים בעלי שם שככל הנראה התבקשו לקדם את התכונה, כמו רשימה של יזמים חברתיים שיצרה אריאנה האפינגטון או רשימת פוטבול שיצר שדרן ESPN אדם שפר.
רשימות אלו, למרבה הצער, נוטות להיות בנאליות מעט, ולהכיל חשבונות או עמודי פייסבוק של משתמשים מוכרים או של חברות. עם זאת, אפשר להעריך שככל שהשימוש בתכונה יצבור תאוצה וגולשים מהשורה יחלו ליצור רשימות משלהם, נזכה לראות תוצאות יצירתיות יותר – כמו רשימת מתכונים שבמקום לרכז עדכונים של ערוץ האוכל וגורדון רמזי, תעסוק בבשלנים חובבים אך לא מוכרים.
השימוש ברשימות הוא פשוט ונוח: לחיצה על Subscribe וזהו. מאותו רגע, פוסטים נבחרים מהרשימה משולבים בפיד החדשות, והרשימה עצמה נוספת לטור הצד. בהקלקה אחד אפשר לעיין בכל הפוסטים שעלו בה: כלי מצוין למי שרוצה, למשל, להתעדכן בכל ההתבטאויות האחרונות של המועמדים לנשיאות ארה"ב.

גם כלי יצירת הרשימות נוח וידידותי: הקלקה על Create List תפתח חלון המציג את העמודים שעשיתם להם לייק, החברים והמשתמשים שאתם רשומים לעדכונים מהם, וכן משתמשים בולטים נוספים לפי תחומי עניין. בנוסף, ניתן לחפש אנשים או עמודים נוספים. הקלקה על החשבון המבוקש מסמנת אותו, ובלחיצה על Next ניתן להגדיר שם לחשבון והאם הרשימה תהיה גלויה לכל, רק לחברים או רק למשתמש. לחיצה על Done כבר יוצרת את הרשימה.
כך, בכמה הקלקות פשוטות ובלי סיבוכים מיותרים, יכול כל משתמש ליצור רשימה משלו ולשתף אותה עם חבריו. הנוחות הזו צפויה לאפשר למשתמשים רבים, גם אלה שלא התברכו בחיבה לטכנולוגיה, להשתמש בתכונה החדשה. ניתן לשער שכבר בשבועות הקרובים נתחיל לראות את החברים מקדמים רשימות מעניינות שיצרו.
לראות רק את מה שמעניין
לרשימות העניין של פייסבוק יש יתרונות ברורים על אתרים דוגמת Pinterest. גולשים רבים שנכנסים לאתרים אלו מתקשים להתרגל לממשק המורכב יחסית שלהם, ולרוב לא מבינים כיצד אותם אתרים יכולים לשפר את חווית הגלישה שלהם. בפייסבוק, לעומת זאת, רשימות העניין פותרות בעיה שמציקה למשתמשים רבים: עודף של עדכונים בפיד, לא בהכרח מעניינים.
כעת משתמשים יכולים ליצור אזור שבו יופיעו עדכונים רק בנושאים שמעניינים אותם, או ליצור רשימות המוקדשות רק לחברים קרובים ובני משפחה – וכך להבטיח שלא יפספסו עדכונים חשובים על מצבו של חומי הכלב.
מספר המשתמשים הגדול והעדכונים הרבים הופכים, במקרה זה, ליתרון: משתמש שמעוניין ליצור רשימה של כל הסופרים האהובים עליו - ספק אם ימצא את מבוקשו באתר קטן יחסית כמו Pinterest. בנוסף, הקלות הרבה שבה ניתן ליצור רשימות יביאו ליצירת מבחר גדול יותר שלהן, ויחד עם סידור חכם ומותאם אישית של המידע יהיה למשתמש מבחר מעניין יותר ומגוון יותר.

יתרונות אלו יכולים, לכאורה, להיות רלבנטיים גם לטוויטר, שמציע פונקציית רשימות משלו זה קרוב לשנתיים וחצי. ואולם, במקרה זה מדובר ביכולת נישתית ומוסתרת, שאינה מקודמת בעמוד הראשי וספק האם רוב המשתמשים בכלל מודעים לקיומה. בניגוד לפייסבוק, טוויטר אף נמנעת מלספק עמוד שבו ניתן לצפות ברשימות מומלצות ולהירשם אליהן.
היישום של פייסבוק מוצלח וידידותי הרבה יותר, ולראיה - מרבית הרשימות המומלצות כבר גייסו כמה אלפי נרשמים בתוך ימים ספורים, עוד לפני שהיכולת נפרסה אצל מרבית המשתמשים ועוררה עניין תקשורתי מועט יחסית. כעת נותר רק לחכות לרשימות יצירתיות ומעניינות יותר.


