$
כלכליסט-טק

ברצלונה בידינו: הישראליות שיופיעו בתערוכת הסלולר הגדולה בעולם

אינטרנט לכל הנוסעים ברכב, אנימציות שמחליפות את התראת ה-SMS, מעבדת שינה ביתית ושיחות שלא נקטעות גם בתוך מבנים: "כלכליסט" מציג ארבע חברות מבטיחות שיופיעו בביתן מכון היצוא בברצלונה

הראל עילם 15:33 23.02.12

 

יותר מ־65 אלף איש ואלפי חברות מציגות מכל העולם עומדים להתכנס בשבוע הבא בברצלונה הגשומה, ולהפוך את חודש פברואר החורפי לאחד החמים ביותר בתחום הטכנולוגיה השנה. לתערוכת Mobile World Congress כבר יש מוניטין כמקום שבו מוצגים החידושים המרכזיים של עולם הסלולר. כך, למשל, נפתחה בה ב־2010 מערכה חדשה בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות עם ההצגה הראשונה של ווינדוס פון מבית מיקרוסופט.

 

גם מקומן של חברות ישראליות לא נפקד מהתערוכה, ומדי שנה הן תופסות שטחי תצוגה גדולים יותר ויותר. מבחינתן, לא מדובר רק בהזדמנות להיחשף לדור הבא של הטלפונים החכמים והטכנולוגיות החדשות ביותר, אלא גם לסגור עסקאות ולפגוש בכירים מכל העולם.

 

השנה ינאמו בכנס ראשי חברות כמו גוגל, ורייזון, HTC, eBay, וריפון, בסט ביי ונוקיה. רבים מהם גם ייפגשו עם נציגי חברות ישראליות, שזוכות לעניין רב מסביב לעולם. אם בעבר קידמו את הפעילות הישראלית חברות ענק כמו קומברס, בשנים האחרונות ארגוני גג כמו מכון היצוא הישראלי וארגון המובייל הישראלי החלו לקדם דווקא חברות קטנות וסטארט־אפים מקומיים, שמקבלים הזדמנות להציג בבמה הסלולרית הגדולה ביותר בעולם.

 

מכון היצוא, מוסד ממשלתי שתומך ביצואנים ישראלים, יקים השנה בתערוכה את הביתן הגדול בתולדותיו, שבו יציגו יותר מ־60 חברות קטנות ובינוניות מכל התחומים - מחברות שמפתחות שבבי תקשורת סלולריים, דרך אפליקציות ארנק סלולרי ועד למשחק סלולר חדש שמקווה להיות ה־Angry Birds הישראלי.

 

בנוסף, יציג השנה המכון 40 חברות נוספות דרך מסך ענק, שעליו יוקרנו האפליקציות והפיתוחים של אלה שלא יגיעו בעצמם לתערוכה. בסך הכל יציגו בביתן יותר ממאה חברות ישראליות, מספר כפול מאלה שהציגו בשנה שעברה, שכבר אורגנו עבורן על ידי אנשי המכון יותר מאלף פגישות עסקיות.

 

Jungo: מחברים את המכונית לעולם

 

מוצר: פתרונות מחשוב לרכב

הקמה: 1998, נרכשה על ידי NDS ב־2006

עובדים: 220

משרדים: נתניה וקליפורניה

 

חברת Jungo מבית NDS, מפתחת פתרונות הטלוויזיה בתשלום, מביאה את הענן אל המכונית, והשנה תציג בתערוכה בביתן משלה את הפיתוח האחרון מתוצרתה. המוצר של החברה מיועד להפוך כל מכונית לחכמה, ולאפשר לה לדבר עם הטלפונים שלכם וכל מכשיר מדיה אחר במכונית. המטרה היא לא רק לשעשע את הילדים שיושבים במושב האחורי, אלא גם לאפשר לנוסעים להעביר את כל פרטי אנשי הקשר והכתובות שלהם אל ה־GPS בלחיצת כפתור, ולהמשיך בנסיעה.

 

המערכת משלבת בין כל המכשירים הקיימים במכונית, כולל טאבלטים, טלפונים, נגני מדיה, מסכים במושב האחורי ועוד, ויוצרת רשת שמשותפת לכולם. הטלפון או האנטנה במכונית מתפקדים למעשה כנתבים, שמאפשרים לכל המכשירים במכונית לגלוש ברשת. בנוסף, מאפשרת המערכת לצגי הרכב לגשת לכל סרט שנמצא באינטרנט או על גבי המכשירים המקומיים האחרים.

 

הפתרון מיועד רק ליצרניות הרכב הגדולות, ואילן חייט, מנהל המכירות של החברה, נמצא כרגע ביפן ומנהל מגעים עם טויוטה. הפתרונות של החברה כבר מותקנים בכמה מכוניות מבית יונדאיי, מיצובישי, קיה ומאזדה, כולל כמה דגמים שנמכרים גם בישראל.

 

לדברי חייט, הכניסה לתחום הסלולר החדירה דם חדש לתעשיית הרכב השמרנית. "הרי דרושות ארבע שנים לפתח רכב, ועד שהוא ייצא הוא כבר לא יהיה רלבנטי לעומת תעשיית הסלולר. השאלה כרגע היא איך להכניס אפליקציות סלולריות לתוך הרכב. מבחינת חברות הסלולר, האתגר הכי גדול של יצרניות הטלפונים זה איך להתבדל - אנדרואיד היא מערכת הפעלה נהדרת, אבל היא זמינה לכולם. הראשון שיאפשר לטלפון לשלוט ברדיו באוטו, למשל, יזכה ביתרון משמעותי".

 

צוות Jungo. מקשרין בין כל המכשירים במכונית
צוות Jungo. מקשרין בין כל המכשירים במכוניתצילום: נמרוד גליקמן

 

Pops: הופכים את קבלת האימייל בסלולר לחוויה

 

הסטארט־אפ הצעיר Pops, שהבליח לאוויר רק לפני כמה חודשים וכבר גייס 1.5 מיליון דולר, הצליח לעשות משהו יוצא דופן ולהפוך את אחד הפיצ'רים הכי לא מרגשים במכשירי הסלולרי שלנו לחוויה נעימה ואף מהנה.

 

פופס מאפשר למשתמשים להחליף את ההתראות הנכנסות של המכשיר - מהתראה על הודעה בפייסבוק ועד לאימייל חדש בתיבת הג'ימייל - בקליפ אישי של המשתמש. ניתן ליצור סרטון כזה ולהתאים אותו להתראות שונות, כך שניתן יהיה להבדיל בין הודעה נכנסת מהעבודה ל־SMS חדש מקרובי משפחה.

 

ניר אופיר, מנכ"ל ומייסד החברה, טוען כי הפתרון של החברה מוביל ליצירת שוק חדש לחלוטין של תוכן שעוצב למכשירים סלולריים. הוא מבטיח שפופס תמשיך להיות נטולת פרסומות, אבל במקום זאת היא תאפשר לחברות ליצור קליפים קצרים המיועדים במיוחד להתראות טלפון. אם זה ליידי גאגא שאומרת "יש לכם הודעה מפייסבוק", אנימציה חדשה מבית אנגרי בירדס או אולי קליפ מתחלף שמציג את הסרט החדש ביותר - את כולם תוכלו להוריד למכשיר, בתשלום כמובן.

 

"אנחנו עובדים עם כמה מהמותגים הגדולים בעולם", אומר אופיר, "ויש כבר להקות שעובדות על קליפים במתכונת שמתאימה לפופס, וזהו בעצם אמצעי חדש לתקשורת עם המעריצים, ואפשרות ליצירת כסף מתכנים דיגיטליים".

 

לגבי העתיד, החברה מבטיחה שהגרסאות הבאות יכללו יותר אפשרויות לניהול ההתראות, לסינון התראות מסוימות ואף דרך לרכז אותן כדי שלא נוצף בהתראות.

כרגע המערכת עובדת רק עם מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד, בעיקר מפני שאפל אינה מאפשרת למפתחים גישה למערכת ההתראות. "אני מקווה שזה יקרה בעתיד", אומר אופיר, "אבל למעשה, כבר עכשיו שוק האנדרואיד עצום בגודלו".

 

 
Foxcom: משפרים את הקליטה בתוך הקניון
 
מוצר: ציוד לתקשורת סלולרית פנים־בניינית

הקמה: 1993

עובדים: 35

משרדים: בית שמש, ארצות הברית

 

חברת Foxcom היא אחת מחברות התקשורת הוותיקות ביותר בישראל, אבל עד השנה לא השתתפה ב־MWC. במשך שנים היא נמנעה מלהיכנס לשוק תשתיות הסלולר, אבל עכשיו היא רוצה לענות על אחד הצרכים הבוערים ביותר בתחום - היכולת לנהל שיחה באיכות טובה גם מתוך בניינים, משרדים, קניונים, שדות התעופה ובתי חולים.

 

לפי ארז מוצפי, סמנכ"ל המכירות של החברה, הביקוש לתקשורת סלולרית פנים־בניינית ממשיך לעלות. "אם פעם 50% מכל התקשורת היתה מתוך בניינים, היום זה כבר 80%", מסביר מוצפי. "והצורך בתקשורת פנים־בניינית רק ימשיך לגדול כל הזמן, למשל דרך טאבלטים, שיוצרים דרישה גבוהה לתעבורת מידע בתוך בניינים".

 

פוקסקום עוסקת כיום בהקמת מערכות מוסתרות שעובדות כבר בטכנולוגיה של הדור הרביעי. אלו מערכות של אנטנות פנימיות במגוון רוחבי פס וסיבים אופטיים, שמאפשרים לאלפי אנשים להמשיך ולדבר בטלפון שלהם, בלי קשר למיקומם.

 

ארז מוצפי מ-Foxcom
ארז מוצפי מ-Foxcomצילום: נועם מושקוביץ'

 

מוצפי מסביר שככל שהדרישה למידע עולה, כך גם התעשייה מתקדמת לכיוון תדרים גבוהים יותר, שמתקשים לחדור דרך קירות. החברה מתמקדת כיום בשוק האמריקאי, וכבר עובדת עם כמה ספקיות סלולר מובילות. בין השאר, פוקסקום מספקת ציוד לפרויקטים פנים־בניינים ענקיים, ומרשתת כרגע כמה שדות תעופה מובילים, בהם גם שדה התעופה הגדול בעולם בשיקגו. בנוסף, היא מתכננת להיכנס בקרוב לכמה משרדים ממשלתיים ובתי חולים.

 

ומה עם ישראל? לפי מוצפי, בישראל מצב התקשורת הפנים־בניינית הוא בין הטובים בעולם, ובכל הקניונים המובילים בארץ כבר מוטמעות מערכות שכוללות עשרות אנטנות פנימיות. העתיד, אומר מוצפי, נמצא דווקא במנהרות, ופוקסקום מנהלת משא ומתן כדי להתקין את ציוד התקשורת במנהרות ירושלים.

 

Hypnocore: בודקים הפרעות שינה בנוחות

 

מוצר: טכנולוגיה לבדיקות שינה ביתיות

הקמה: 2006

עובדים: 8

משרדים: פתח תקווה

 

חברת Hypnocore מתמחה בפיתוח טכנולוגיה לבדיקות שינה ביתיות. כל מי שעבר אי פעם בדיקת שינה יודע כי מדובר בהליך מסורבל ולא נעים, הדורש לבלות את הלילה במעבדת שינה מקומית או לחלופין לצאת הביתה עטוי בעשרות חיישנים. החברה מצאה דרך להשתמש רק בחיישן אחד, אחד החיישנים הנוחים ביותר למדידה - מדד דפיקות לב, או ECG, שניתן לבדיקה באמצעות כל רצועת שעון ספורטיבית עם חיישן דפיקות לב.

 

Hypnocore גם מבטלת את הצורך בציוד מחשוב מתוחכם ומאפשרת לחבר את החיישן אל מכשיר האייפון, שמתעד את כל המידע ומעביר אותו לניתוח במחשבי החברה.

בנוסף לתחום של הסובלים מהפרעות שינה, מייעדת Hypnocore את המוצר שלה גם לאתלטים ולספורטאים המעוניינים לשפר את איכות השינה שלהם.

 

כדי להיכנס לתחום, מיתגה החברה את עצמה מחדש כ־Sleeprate. אורי קרן, מנכ"ל ונשיא החברה, מייעד את Sleeprate ל"אנשים שרוצים לשפר את חייהם", ומזכיר כי שינה טובה משפרת את כל הביצועים הקוגניטיביים וגם משפרת את קצב שריפת הקלוריות. "בתקופה האחרונה יש פריחה בתחום מוצרי הצריכה הבריאותיים, וצמיחה אדירה בתחום האפליקציות הרפואיות, וגם ביכולות הטכנולוגיות של החיישנים שהופכים להיות מאוד פופולריים בעולם".

 

אודי קרן, מנכ"ל ונשיא Hypnocore
אודי קרן, מנכ"ל ונשיא Hypnocoreצילום: אוראל כהן

 

קרן מסביר כי ניתוח ECG דורש חיישנים מאוד זמינים ונגישים, שקיימים במיליוני מוצרים ספורטיביים. "אנחנו יודעים איך לתקשר עם החיישנים האלו. אנו כבר תומכים ברוב החיישנים שנמצאים בשוק, ובעתיד גם נתמוך בטכנולוגיות מבוססות בלוטות'".

 

בעתיד, קרן רוצה לעבור לדור הבא של חיישנים, המבוססים על חיישני קרבה - כאלו שלא תצטרכו ללבוש, גם לא כרצועת שעון פשוטה. החיישנים הבאים ישולבו לתוך המיטה ואולי גם לתוך המזרן, ולדברי קרן, הם כבר נמצאים במשא ומתן עם יצרניות מזרנים חכמים.

x