פייסבוק תעשיות: המספרים הגדולים שמאחורי הלייק
הרשת החברתית יצרה סביבה כלכלה עצומה שהצמיחה עד כה 450 אלף מקומות עבודה בארה"ב ובאירופה, ומגלגלת עשרות מיליארדי דולרים במדינות המערב בלבד. מתעשיית המשחקים ועד לשוק הפרסום, כולם מבינים שתוצאות ההנפקה של הרשת החברתית הגדולה בעולם ישפיעו גם עליהם. כתבה שלישית בסדרה
פייסבוק יוצאת לבורסה - סיקור מיוחד
- " פייסבוק תנסה לגייס 5 מיליארד דולר"
- האם נוצרה בועה חדשה במגזר הטכנולוגיה?
- מה יש לפייסבוק ללמוד מגוגל?
שמונה שנים לאחר הקמתה, פייסבוק היא הגוף האחראי לפרנסתם של מאות אלפי אנשים, והגוף שהתעשייה הקשורה אליו מגלגלת מיליארדי דולרים. מעבר ל־3,000 העובדים הישירים של הרשת החברתית, התפתחו סביבה תעשיות שלמות הסובבות כולן סביב השעות הרבות שבהן מבלים הגולשים ברשת החברתית.
קשה להחליט מה בדיוק היקף התעשייה הניזונה מפייסבוק, או אפילו לתחום אותה בצורה ברורה. בין אלה שמוצאים את פרנסתם ברשת החברתית נמצאים אינספור חברות הייטק, משרדי פרסום, מפתחי אפליקציות, חנויות מקוונות, חוקרים, מומחי מדיה חברתית ועוד ערב רב של גורמים המספקים פתרונות ושירותים ייחודיים לפייסבוק. חלק מגופים אלה הם חברות ותיקות שהרחיבו את תיק השירותים שלהן לתוך פייסבוק, וחלקם חברות שנוצרו אך ורק בזכות הרשת החברתית.
למרות זאת, אין ספק כי מדובר בשוק אדיר: לפני כמה חודשים, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מרילנד פרסמה מחקר שלפיו פייסבוק אחראית ליצירת לא פחות מ־200 אלף מקומות עבודה בארה"ב בצורה ישירה ועקיפה, והרשת החברתית יצרה בשנת 2011 כלכלה בהיקף של 15 מיליארד דולר.

פייסבוק, כמובן, מנפנפת במספרים אלה ובנתונים אחרים בכל הזדמנות. בכמה כנסים מובילים שנערכו לאחרונה, כולל פורום הכלכלה העולמית בדאבוס, שריל סנדברג, מנהלת התפעול של פייסבוק, ציטטה את נתוני המחקר ואף ציינה מחקר נוסף שפורסם על ידי חברת הייעוץ דלויט והורכב מנתונים שנמסרו לה על ידי פייסבוק.
לפי מחקר זה, פייסבוק יצרה בין 250 ל־325 אלף משרות ברחבי אירופה, ותרמה לכלכלת היבשת ב־2011 בלבד סכום המוערך ב־15.3 מיליארד יורו. "פייסבוק היא בקושי בת שמונה שנים, והיא כבר יצרה 450 אלף משרות בארה"ב ובאירופה", הוסיפה בפני מבקרי הכנס הנחשב בדאבוס. "המחקר מראה שפייסבוק היא הרבה יותר מכלי לשיתוף תמונות. קידום מדיה חברתית יוצר צמיחה כלכלית ומשרות".
דוחפת את תעשיית המשחקים
המחקר של חברת דלויט מעריך כי מחצית מ"כלכלת פייסבוק" שנוצרה סביב החברה שייכת לתעשיית הפרסום, החל מהזדמנויות פרסום חדשות ויצירת תחומים חדשים עבור יועצי ניו מדיה, ועד ליצירת הזדמנויות שיווקיות חדשות, העלאת שווי המותגים ועוד. פייסבוק היא חברת הפרסום המקוון הגדולה בארה"ב, המחזיקה נתח של 18% מהשוק עם יותר מ־400 מיליון חשיפות לבאנרים ב־2011 לבדה.
תעשייה גדולה נוספת הניזונה ישירות מהרשת החברתית היא תעשיית האפליקציות, שעל פי דלויט מהווה 14% מתרומתה לכלכלה. נתון זה לא מתייחס רק למקומות העבודה החדשים שיצרה תעשיית האפליקציות לפייסבוק, אלא גם להשפעות העקיפות שלהן, כמו אפליקציות המעודדות רכישה של מוצרים או אפליקציות לאירועים התומכות בשירותי קייטרינג ותחבורה.
לסיכום, 35% מהתרומה הכלכלית של פייסבוק מוערכת ביצירת דרישה לשירותי פס רחב ותקשורת סלולרית. בעוד שמספר זה נראה מנופח מעט, סקרים מצביעים על כך שגולש ממוצע באינטרנט מבלה בפייסבוק חמישית מזמנו.
תרומה אדירה נוספת של פייסבוק לכלכלה היא לתעשיית המשחקים, והחברה המוכרת ביותר בהקשר זה היא זינגה. יצרנית המשחקים, שרוב משחקיה מיועדים לפלטפורמה של פייסבוק, כבר הונפקה בבורסה ושווה יותר מ־7 מיליארד דולר. 40 מפתחות של אפליקציות נוספות אחראיות לעוד 670 מיליון משתמשים קבועים ולהכנסות של מיליארדי דולרים, ויותר ממחציתן הן מפתחות משחקים אחרות. חברות אלה הן בעלות הכנסות שנתיות של יותר מ־3 מיליארד דולר, ומעסיקות באופן ישיר ועקיף עשרות אלפי עובדים.

מקשרת בין דורשי עבודה למעסיקים
דרך אחרת לנסות להעריך את השפעת פייסבוק על הכלכלה המערבית היא לכמת את שווי המידע העובר דרכה. חברות שיווק מוכרות כיום חבילות של לייקים ועוקבים, במחירים שנעים בין 5 ל־95 סנט, בהתאם לנאמנות המשתמש וכמות החברים שלו. לפי מפתח זה, דפים פופולריים כמו של קוקה־קולה ומייקל ג'קסון, שנהנים היום מעשרות מיליוני עוקבים, שווים לפיכך מיליוני דולרים כל אחד.
לפני נתוני פייסבוק, משתמש ממוצע עוקב אחרי כ־80 דפי פייסבוק, נתון שמסתכם ב־64 מיליארד עוקבים ברשת החברתית כולה. גם לפי ההערכה השמרנית ביותר, מדובר בציבור לקוחות ששווה לפחות 3 מיליארד דולר, וזה כמובן בלי לשקלל את 2.5 מיליון האתרים שכבר התקינו אפליקציות פייסבוק, כפתורי לייקים ותוספים אחרים שמציעה הרשת החברתית.
אבל תרומת החברה לכלכלה לא מתבססת רק על לייקים וירטואליים, ופייסבוק הופכת עם הזמן גם למנוע מוביל לא רק ליצירת מקומות עבודה, אלא גם לכלי ראשון במעלה שמקשר בין מחפשי עבודה למעסיקים. בראיון לתוכנית הטלוויזיה "נייט ליין" ציינה סנדברג כי הרשת החברתית מסייעת במיוחד למחפשי עבודה ולעסקים קטנים, וכי יותר מ־9 מיליון בתי עסק קטנים בארה"ב משתמשים בפייסבוק לצורכי שיווק ופרסום. הרשת החברתית היא גם שותפה ליוזמה של הנשיא אובמה ושל לשכת העבודה לעידוד יזמות בארה"ב.
פייסבוק כבר הקימה מאגר מידע שמסייע למחפשי עבודה למצוא עבודות, ולפי סנדברג, החברה גם שוקלת להקים לוח דרושים חינמי. בכנס בדאבוס, סנדברג הכריזה על תוכנית חדשה למלחמה באבטלה, שבמסגרתה תעניק ל־50 אלף עסקים קטנים ובינוניים ברחבי אירופה תלושי פרסום בסכום של 100 דולר, שיסייעו להם לאתר עובדים חדשים באמצעות הרשת.

גורמת לאובדן שעות עבודה
אבל אי אפשר לדבר על פייסבוק בלי להתייחס לנזק הישיר והעקיף שהיא גורמת לכלכלה, במיוחד הזמן שבו העובדים מחוברים לאתר. האמריקאי הממוצע מבלה קרוב לשמונה שעות בפייסבוק בכל חודש ו־55% מהאוכלוסייה מתחברת לאתר מדי יום - סביר להניח שגם על חשבון שעות העבודה.
כתב הכלכלה של "US News" ריק ניומן, הבחין בקשר ישיר בין היקף התעבורה בפייסבוק לבין העלייה בשיעורי האבטלה והירידה בפעילות המשק. "אנשים פוטרו, החלו לבלות יותר בפייסבוק והתמכרו. עכשיו יש לנו בעיות של אבטלה ארוכת טווח. זה לא מפתיע שבית ההשקעות גולדמן זאקס, שהשקיע 450 מיליון דולר ברשת החברתית, בחר להשקיע את כספו בגוף הכלכלי החזק ביותר ברשת".


