ניל נמיר: "קיצוץ בתוכנית תחליפי הדלקים לא תאפשר לפתח כאן תעשייה"
נמיר, ממייסדי חברת "דלק חשמלי", אומר כי החלטת הממשלה להשאיר את התוספת התקציבית על 30 מיליון שקל תספיק רק לתמיכה בתעשיית הקלינטק הקיימת
ענף הקלינטק לא קיבל ברצון את החלטת הממשלה להקטין את תוכנית תחליפי הדלק שהשיק משרד האוצר בשנה האחרונה ב-30 מיליון שקל לשנה זו. אחד מבכירי התחום בישראל, ד"ר ניל נמיר, ממייסדי חברת "דלק חשמלי" ואחד מבכירי תעשיית ההנעה החשמלית בישראל מאוכזב מהפגיעה בתוכנית שהיא אסטרטגית, לדבריו, גם בהיבט הביטחוני.
"החלטת ראש הממשלה לייסד כאן בארץ תעשייה של תחליפי דלקים היתה נבונה. לפחות עד לפני מספר חודשים זו היתה נראית כמו החלטה אסטרטגית היות והנפט נחשב לאיום כלכלי ואסטרטגי על ישראל", אומר נמיר. "החלטת הממשלה מהיום לקצץ את התוכנית ב-30 מיליון שקל, ולהותיר את התוספת התקציבית על 30 מיליון שקל בלבד לשנה הזו, לא תספיק להן בשביל לבנות כאן תעשיית קלינטק משגשגת אלא תספיק מקסימום לתמיכה במה שקיים כאן.
"מטרת התוכנית המקורית היתה לבנות כאן תשתית טכונלוגית לתעשייה שאיננה קיימת כאן. יש לנו תעשיית היי-טק משגשגת שניזונה מיחידות המודיעין הטכנולוגיות, יש לנו תעשיית ביוטק מפותחת בזכות חברות כמו טבע, או מכונים אקדמיים כמו ויצמן או האוניבסריטה העברית. אבל בתחום האנרגיה החליפית אין לנו כלום. לפחות עד לאחרונה, ישראל ייבאה את כל האנרגיה שלה מבחוץ, ותשתית הטכנולוגיה בתחום נותרה מדולדלת. אין לנו כאן מוסד אקדמי שמוביל את התחום, ואין לנו כאן מסה קריטית של חברות שמאפשרות לישראל להפוך למעצמה בתחום תחליפי הדלק, כפי שהיא בהיי-טק", אומר נמיר.
יש לציין כי הקיצוץ בתקציב תחליפי הדלקים נעשה מתוך 60 מיליון שקל שהבטיח משרד האוצר להעביר לתחום, מתוך סכום גדול בהרבה שיועבר ממשרדים אחרים והוא אינו צפוי להיות מקוצץ. כמו כן, מתוך תקציב נוסף שכולל הזרמה של 80 מיליון שקל לחברות בתחום כמינוף להשקעות הון סיכון בשנת 2012, קוצצו מיליוני שקלים ספורים בלבד. במקור עמדה התוכנית על השקעה של 1.5 מיליארד שקל במשך תשע שנים, ואילו הפגיעה המדוברת היא חד-פעמית ותעמוד על עשרות מיליוני שקלים לשנת 2012 בלבד בשלב זה.
ההשקעה תגיע לחברות העוסקות בתחליפי נפט לתחבורה, כלומר כאלה שיובילו להפחתה בצריכת הנפט בתחבורה על ידי חסכון בשימוש בנפט, מערכת הנעה יעילה יותר או אף פתרונות חלופיים לנפט כמו דלקים ממקורות ביולוגיים ודלקים סינטטיים, או הנעה חשמלית, מימנית או על ידי שימוש בתאי דלק. בניגוד למצופה, טכנולוגיות אשר מטרתן ייצור חשמל לא יהיו כלולות בתוכנית.


