$
כלכליסט-טק

אוחזים במשחק בשני קצותיו

גיימרים טוענים שהורדה פיראטית של משחקים יקרים ועם הגנת DRM היא מוצדקת. אבל גם משחקים זולים, טובים ונטולי הגנה סובלים ממנה

הראל עילם 16:17 03.12.11

 

בזמן שהממשל האמריקאי מנסה להעביר את SOPA, חקיקה דרקונית שתבטיח לו את הכלים להלחם בפיראטיות, חברות המשחקים ממשיכות לנהל יחסי אהבה-שנאה עם הקהילה. מרסין איוונסקי, מנכ"ל מפתחת המשחקים הפולנית והעצמאית CD Project, הגדיר את משחק התפקידים האחרון של החברה, Witcher 2 כהצלחה. הוא אמר שהחברה מכרה כמיליון עותקים לאחר שהסירה את ההגנה האקטיבית על המשחק (DRM) ואמר שהגנות DRM "נכשלו" ושיש לזנוח אותן. הוא הוסיף שברוב המקרים, חברות מוסיפות את ההגנות על מנן להגן על עצמן מתביעות ומפני תלונות המפיצות.

 

מבחינת חברה עצמאית כמו CD Project, מיליון יחידות הוא הישג עצום ומכובד שהקנה לחברה רווח משמעותי של עשרות מיליוני דולרים, שיושקעו בפיתוח וויצ'ר 3. אבל בו זמנית איוונסקי אמר שיש "לפחות פי 5 יותר גרסאות פיראטיות של המשחק". כלומר, לפחות 83% מכל העותקים של המשחק ברחבי העולם הם פיראטיים, ולפי איוונסקי המספר האמיתי גבוה הרבה יותר.

 

מתוך המשחק Witcher 2
מתוך המשחק Witcher 2

 

איוונסקי עצמו, כאמור, מרוצה מהצלחת המשחק ומהנסיון של החברה להשיק את וויצ'ר 2 ללא הגנה. הוא אומר שהדבר מראה שיש גיימרים שמוכנים לשלם על משחקים ושיש עדיין שוק למשחקי מחשב, והוא מבטיח שהמשחקים הבאים של החברה יהיו ללא DRM. מבחינתו, חברות צריכות למצוא את דרכן בעולם שבו קיימת פיראטיות ולהתאים את עלויות הפיתוח בהתאם.

 

אבל המקרה גם מפורר את הטיעונים התכופים של הקהילה הפיראטית, שטוענת שהיא תרכוש משחק איכותי, זול וללא הגנות המתאכזרות בלקוח. מדוע משחק אינדי, שנמכר מתחת למחיר של משחק מלא ונהנה מגרפיקה מתקדמת, שלל פרסים, עדכונים חינמיים משמעותיים וציוני ביקורות גבוהים, סובל מלמעלה מ-83% אחוז פיראטיות? מדוע רק מספר אחוזים בודדים מאותם שפיראטים שהבטיחו שהם "רק מורידים משחק על מנת לבדוק אותו" רוכשים אותו לבסוף?

 

פיראטים גם טוענים שהם רק פוגעים בחברות הגדולות, אבל הנה מקרה ברור של פיראטיות במשחק של סטודיו עצמאי קטן. גם משחק ההרפתקאות האינדי Machinerium, שזכה לביקורות מהללות ונמכר תמורת פחות מ-10 דולר, סבל מאחוז פיראטיות של 95%.

 

איוונסקי ללא ספק צודק לגבי הגנות DRM הקיימות, אבל הטענות המקובלות על הפיראטים פשוט אינן מוכיחות את עצמן בפועל. רוב המשחקים לא מצליחים להתקיים באווירה שבה אחוז כל כך גבוה מהמשחקים אינו מייצר רווח וחברות נמנעות מלפתח גרסאות למשחקי מחשב. פיראטיות היא אומנם "רוע הכרחי" היום ולא ניתן למגר אותה לחלוטין, אבל האם אנחנו באמת יכולים לקבל על עצמנו מצב של תעשייה שבה רק שבריר מכל הלקוחות משלם על המוצר?

 

משחקים עם הגנות DRM וחיבורי אונליין פשוט מוכרים יותר, במיוחד בישראל, למרות הנזק שהם עושים לתחום זכויות היוצרים, לתעשייה ולקוחות ועצם העובדה שהם נפרצים לבסוף. יש צורך במודל כלכלי חדש, ללא ספק, אבל גם בחינוך מחדש של קהילת הגיימרים.
x