$
אינטרנט

צוקרברג התנצל על בעיות הפרטיות בפייסבוק: "מחויבים לספק לכם שליטה"

הרשת החברתית הגיעה להסכם עם רשות הסחר הפדרלית, שחקרה אותה על פגיעתה בפרטיות הגולשים: תקפיד על נהלים מחמירים יותר בנושא. מנכ"ל פייסבוק למשתמשים: "נוודא שאתם חולקים את המידע רק בדרך שבה אתם רוצים"

יוסי גורביץ 10:4830.11.11

פייסבוק ורשות הסחר הפדרלית (FTC) הגיעו אמש (ג') להסכמה בעקבות חקירת ה-FTC על פגיעתה של הרשת החברתית בפרטיות משתמשיה. פייסבוק תקפיד להבא על נהלי פרטיות מחמירים יותר, ותעמוד תחת מעקב של ה-FTC במשך 20 השנים הקרובות. להסכם, שפרטיו פורסמו עוד בטרם נחתם רשמית, יש אמנם תוקף חוקי, אך הוא סובל מבעיה משמעותית: ה-FTC יכולה לקנוס את פייסבוק בסכום של 16 אלף דולר בלבד על כל הפרה.

 

בעקבות ההסדר פירסם מארק צוקרברג התנצלות פומבית בבלוג של החברה: מנכ"ל פייסבוק, שאמר בעבר בפומבי כי הוא "אינו מאמין בפרטיות" ואף נתפס בפריצה לחשבונות אימייל, התנצל על כך שפייסבוק הפרה את אמון המשתמשים.

 

המכתב נפתח בהקדמה ארוכה על כך שפייסבוק היא חברה המחויבת לטובת משתמשיה, תוך פירוט השירותים שהשיקה מאז הקמתה. לדברי צוקרברג, פייסבוק טיפלה בחלק ניכר מהתלונות של ה-FTC עוד קודם לכך שזו פתחה בחקירה, והודיע כי הוא ממנה שני עובדים לתפקידי פיקוח חדשים על פרטיות: אחראית פרטיות ראשית לתחומי מדיניות, ואחראי פרטיות ראשי לתחומי מוצרים.

 

צוקרברג סיים את מכתבו באמירה ש"ההכרזה היום מאמצת רשמית את מחויבותנו לספק לכם שליטה על הפרטיות ושיתוף המידע שלכם, כמו גם לוודא שאתם חולקים את המידע רק בדרך שבה רציתם. כמייסד וכמנכ"ל של פייסבוק, אני ממתין בצייפיה לעבודה מול ה-FTC כדי ליישם הסכם זה. תקוותי היא שהסכם זה מראה בבירור שפייסבוק היא המובילה בהצעת שליטה לאנשים על המידע שהם חולקים ברשת".

 

ההודעה מגיעה ימים ספורים לאחר שפורסם כי נציבות האיחוד האירופי שוקלת להוציא הנחיה שתפגע משמעותית ביכולתה של פייסבוק למכור את מידע המשתמשים שלה למפרסמים. פייסבוק נשענת על מכירת המידע כאמצעי הכנסת הכספים העיקרי שלה, וצעד מצד הנציבות עשוי לפגוע בהנפקתה המתקרבת.

 

פייסבוק. מבקשים סליחה פייסבוק. מבקשים סליחה צילום: Shutterstock

 

ההבטחות שלא קוימו

 

ה-FTC מצאה שפייסבוק הפרה את הבטחותיה בשורה של מקרים:

 

א. בדצמבר 2009, שינתה פייסבוק את נהליה כך שחלק מהמידע של המשתמשים – בהם רשימת החברים של המשתמש – הפכה לפומבית, וזאת מבלי להזהיר את המשתמשים או לקבל את הסכמתם.

ב. פייסבוק יצרה מצג שווא, שעל פיו המידע שמקבלות האפליקציות שלה מוגבל למידע שהן זקוקות לו כדי לפעול. בפועל, לאפליקציות יש גישה כמעט לכל המידע של המשתמש.

ג. פייסבוק יצרה מצג שווא, שעל פיו שיתוף מידע עם "חברים בלבד" יגביל את המידע לאותם החברים. בפועל, שיתוף ל"חברים בלבד" חלק את המידע גם עם אפליקציות צד שלישי שהפעילו החברים.

ד. פייסבוק הפעילה תוכנית "אפליקציות מאושרות", וטענה שהיא וידאה את רמת האבטחה של האפליקציות המשתתפות בה. ה-FTC מצאה שפייסבוק, למרות הצהרותיה, לא עשתה כן.

ה. פייסבוק הבטיחה למשתמשים שהיא לא תחלוק את המידע שלהם עם מפרסמים. בפועל, היא הפרה את ההבטחה וחלקה את המידע.

ו. פייסבוק טענה שכאשר משתמשים מקפיאים או מוחקים את החשבון שלהם, התמונות והסרטונים שלהם הופכים לבלתי זמינים. בפועל, פייסבוק המשיכה לאפשר גישה למידע.

ז. פייסבוק טענה שהיא עומדת בתנאי הסכם Safe Harbor Framework בין ארה"ב והאיחוד האירופי להגנה על פרטיות המשתמשים. זה לא היה המצב.

 

בהתאם, קובעת ההבנה בין ה-FTC ובין פייסבוק, שבעתיד:

 

א. פייסבוק לא תוכל עוד למסור מידע לא מדויק או שקרי על פרטיותו של מידע המשתמשים.

ב. הרשת החברתית תהיה מחויבת לקבל את הסכמתם המפורשת של המשתמשים לפני שהיא עורכת שינויים שמשפיעים על הגדרות הפרטיות שלהם.

ג. תחויב שלא לאפשר גישה למידע אישי יותר מ-30 יום לאחר שהמשתמש מחק את החשבון שלו.

ד. תחויב להקים ולקיים תוכנית פרטיות נרחבת, שתוודא שתכניותיה הקיימות והעתידיות לא תפגענה בפרטיות המשתמשים.

ה. תחויב לעבור בדיקות חצי שנתיות באשר לשמירתה על ההסכם, במשך 20 השנה הקרובות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x