$
הייטק והון סיכון

בלעדי ל"כלכליסט": קוטנדו בדרך לאקזיט של 300 מיליון דולר

הסטארט־אפ מכפר נטר, שפיתח טכנולוגיה ייחודית להאצת אתרי אינטרנט, צפוי להימכר לחברת אקמאי האמריקאית, המובילה העולמית בתחום. קוטנדו נוסדה לפני ארבע שנים בסך הכל, הושקעו בה עד כה 39 מיליון דולר והיא מעסיקה כ־90 עובדים. בין לקוחותיה: גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט

אסף גלעד 06:5027.11.11

מקור: IVC מקור: IVC

חברת הסטארט־אפ קוטנדו (Cotendo) מכפר נטר מנהלת בימים אלה משא ומתן מתקדם למכירתה לענקית התקשורת האמריקאית אקמאי תמורת סכום של יותר מ־300 מיליון דולר - כך נודע ל"כלכליסט". אקמאי (Akamai), מובילת שוק האצת התכנים, נסחרת בנאסד"ק בשווי 4.7 מיליארד דולר ונוסדה גם היא בידי ישראלים. בעקבות העסקה צפויה אקמאי לפתוח את מרכז הפיתוח הראשון שלה בישראל. תגובת קוטנדו, שפיתחה טכנולוגיה להאצת אתרים, לא התקבלה עד מועד סגירת הגיליון. מאקמאי נמסר: "כמדיניות איננו מגיבים לשמועות".

 

קוטנדו, שנוסדה לפני כארבע שנים, מעסיקה כ־90 עובדים בישראל במשרדיה בכפר נטר, ועד כה הושקעו בה 39 מיליון דולר בשלושה סבבי גיוס. מייסדי החברה שנמנים גם על בעליה - המנכ"ל רוני זהבי, סמנכ"ל הפיתוח אודי תרוגמן וסמנכ"ל הטכנולוגיות דוד דריי - צפויים להפוך בעקבות מכירת החברה למיליונרים.

 

בעלי המניות העיקריים בחברה הם קרנות ההון סיכון האמריקאיות סקויה, בנצ'מרק וטנאיה, שמנהלת את השקעות ההון סיכון של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס שהתמוטט לפני יותר משלוש שנים. חיים סדגר מסקויה וארד נוה מבנצ'מרק, שהם השותפים הישראלים של הקרנות הזרות, צפויים לגזור אף הם קופון יפה. בעלי מניות נוספים בקוטנדו הם התאגיד היפני סומיטומו וענקיות התקשורת האמריקאיות סיטריקס וג'וניפר, המשמשות גם כשותפות אסטרטגיות של קוטנדו בהפצת המוצר שלה.

 

הראשונה שהציעה האצת גלישה ממכשירים ניידים

 

הטכנולוגיה שפיתחה קוטנדו להאצת אתרים (CDN) נמכרה לענקיות טכנולוגיה כגון פייסבוק, מיקרוסופט, AT&T וגוגל. הטכנולוגיה מאפשרת לאתרי תוכן כאתרי וידיאו, רשתות חברתיות ואתרי משחקים להעביר את התעבורה אליהם דרך שרתי קוטנדו, המתוכנתים לפתוח "צווארי בקבוק" דיגיטליים. התוצאה הסופית מאפשרת לגולש לצרוך תכנים במהירות רבה יותר. התוכנה שפיתחה קוטנדו מפחיתה את עלות השירות שהיא מעניקה ביחס למתחרותיה הגדולות ליימלייט ואקמאי, שנדרשות להוציא סכומים גדולים על רכישת שרתים בכדי להגיע לתוצאות דומות.

 

מייסדי קוטנדו - זהבי (מימין), דריי ותרוגמן מייסדי קוטנדו - זהבי (מימין), דריי ותרוגמן

   

בשנה האחרונה שכללה קוטנדו את הטכנולוגיה שלה והרחיבה אותה גם לתחום הסלולר והניידים וגם לתחום רשתות המחשוב הפנים־ארגוניות. קוטנדו הפכה בקיץ האחרון לספקית שירותי ההאצה הראשונה שהשיקה שירות לגלישה לאתרי תוכן ממכשירים ניידים. בעקבות סבב ההשקעה האחרון בחודש יוני החלה קוטנדו לשתף פעולה עם חברת התוכנה הארגונית סיטריקס לפיתוח מוצר להאצת מעבר נתונים בתוך ארגון מבוזר שסניפיו מפוזרים במקומות מרוחקים בעולם. בנוסף, בעקבות ההשקעה שביצעה בה ג'וניפר באותו סבב, הרחיבה קוטנדו את אחיזתה בשוק ספקיות התקשורת ISP.

 

קוטנדו משווקת את שירות האצת האתרים שלה ישירות או באמצעות מפיצים כ־AT&T, בין חברות התקשורת הגדולות בארה"ב. עם זאת, 70% מלקוחות החברה מקבלים ממנה את השירות בישירות וללא מתווכים. בין לקוחות אלה נמנים פייסבוק, זינגה, HTC וגם קונדואיט הישראלית.

 

לטענת קוטנדו, שנה לאחר היווסדה היא כבר הגיעה למכירות של מספר מיליוני דולרים. לטענת מנכ"ל החברה זהבי, הכנסותיה ב־2010 הסתכמו ב־5–10 מיליון דולר, ובתעשיית הון הסיכון מעריכים כי היא צפויה לסיים את 2011 בהכנסות של 20–30 מיליון דולר. הסכם ההפצה עליו חתמה קוטנדו לפני כשנה עם AT&T הבטיח לה הכנסות של למעלה מ־30 מיליון דולר למשך ארבע שנים.

 

לפני כשנה תבעה אקמאי את קוטנדו על הפרת פטנטים

 

אקמאי, שמנהל מגעים לרכישת קוטנדו, הוקמה ב־1998 בידי פרופ' טום לייטון מ־MIT ותלמידו הישראלי דניאל לוין, שנהרג שלוש שנים לאחר בפיגועי ה־11 בספטמבר במגדלי התאומים בניו יורק. ישראלי נוסף שנמנה על צוות המקימים הוא יונתן זליג, שמשמש כיום כשותף בקרן ההון סיכון גלובספאן.

 

רק לפני כשנה הגישו אקמאי ו־MIT תביעה נגד קוטנדו בטענה להפרת שלושה פטנטים שרשמה אקמאי בתחום ארוח והפצה של תכנים ברשת ותקשורת בין לקוחות ברשת. עם הגשת התביעה הזמן העריכו אנליסטים בחברת המחקר גרטנר כי המהלך מרמז על כוונתה של אקמאי לרכוש את קוטנדו, לאחר שהפעילה טקטיקה דומה מול חברת Speedera מקליפורניה. אקמאי הגישה תביעה נגד Speedera ב־2002 ולבסוף רכשה אותה ב־2005 תמורת 130 מיליון דולר במניות. באותה נשימה הזכירו בגרטנר את החשש באקמאי מפני חיסול התחרות בשוק האצת התכנים במידה ותרכוש את קוטנדו.

 

רכישתה המסתמנת של קוטנדו צפויה להיות הרכישה השנייה השנה של חברה ישראלית בתחום האצת הגלישה. רק בחודש מאי האחרון מכר המשקיע הסדרתי יואב לייטרסדורף את AcceloWeb לליימלייט, מתחרתה הגדולה של אקמאי, בסכום המוערך בכ־30 מיליון דולר. בזכות עסקה זו פתחה ליימלייט מרכז פיתוח בישראל המעסיק 15 עובדים.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x