"משבר ב-HP? התחושה היא של עסקים כרגיל"
סער גילאי, אחד הישראלים הבכירים בענקית המחשוב, אומר ל"כלכליסט": "למרות מה שנכתב על הסכסוך עם אורקל, אנחנו עובדים ביחד". ומה בכל זאת מפריע לו? "חוסר התחרות בשוק ציוד התקשורת הישראלי"
את התחושה בימים אלה ב-HP מסכם סער גילאי, אחד הישראלים הבכירים ב-HP העולמית כ"עסקים כרגיל". החברה שבה משמש גילאי כסגן נשיא לטכנולוגיה בחטיבת הנטוורקינג נמצאת כיום באחת מהתקופות הקשות בתולדותיה.
רשימה חלקית של הסערות שפקדו אותה לאחרונה: פיטורי המנכ"ל ליאו אפותקר והחלפתו בידי מג וויטמן, הפסד של 3.3 מיליארד דולר מרכישת פאלם ומערכת ההפעלה webOS, והסכסוך המתוקשר עם נשיא אורקל לארי אליסון. אבל הפעילות בחטיבת הנטרווקינג, לדברי גילאי, רק הולכת וגדלה בכל הקשור באספקת שרתי אחסון ותקשורת לארגונים גדולים.
בתגובה לשאלה האם HP הלכה בעקבות יבמ כאשר תכננה להיפרד מחטיבת מוצרי המחשוב האישי (החלטה שהתבטלה בינתיים), אמר גילאי ל"כלכליסט": "איננו עוקבים אחרי יבמ, אנחנו מתמקדים בנישה משלנו ודי מצליחים בה. חלק מהמיקוד הזה הוא רכישות של חברות כגון 3COM. החטיבה שלי גדלה מאז הרכישה הזו ב-50% ומגלגלת 700 מיליון דולר ברבעון, ואנו לוקחים נתחי שוק מהשחקנית הוותיקה בתחום, סיסקו. אם סיסקו צמחה ב-8% בתחום, אנחנו צמחנו ב-35% מעסקי המתגים".
"אין מספיק תחרות בשוק ציוד התקשורת בישראל"
גילאי, יליד ישראל, הגיע ל-HP אחרי ששימש כמנהל המוצר הראשי של 3COM, שנמכרה ל-HP תמורת 2.2 מיליארד דולר. קודם לכן שימש כישראלי הבכיר ביותר בסיסקו, בתפקיד סמנכ"ל פיתוח המוצרים האלחוטיים. מאז גיל 4 הוא אינו מתגורר בישראל, אך חזר לכאן במיוחד לשירות הצבאי, ומיד לאחר מכן עקר לקנדה. כיום הוא מתגורר בקופרטינו, סמוך למטה HP העולמית.

כיצד מגיבים ב HP להתנהגות של לארי אליסון, נשיא אורקל, שבתחילה רצה לרכוש את HP, ואילו עתה מתבטא כנגד הנהלתה?
גילאי: "למרות כל מה שנכתב בעתונות, HP ואורקל עובדות יחד. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של אורקל ותומכים באפליקציות רבות, כולל אלה של אורקל".
חטיבת התקשורת שאותה אתה מנהל נמצאת בתחרות מתמדת מצד שחקניות סיניות כגון הוואוויי ו-ZTE. רק אתמול שמענו על פיטורי ענק בנוקיה-סימנס, שהם תוצר של התחרות הזו. איך אתם עומדים בתחרות?
"אני חושב שאנחנו מסתדרים יפה בתחרות הזו. הסוד הוא לאו דווקא ביתרון הטכנולוגי אלא בלתפור פתרון ללקוח ולעבוד איתו. הסינים מאוד ממוקדים בלקוח, בעוד שחברות ישראליות טיפוסיות דווקא ממוקדות בטכנולוגיה שהן מפתחות. בסוף עליך לפתור בעיה שיש ללקוח, והייתי ממליץ לחברות רבות להשקיע גם במערכים של פתרונות שהם ספציפיים ללקוח כזה או אחר".
גילאי הגיע לאחרונה לביקור קצר בישראל, ומתח ביקורת התחרות המעטה בשוק ציוד התקשורת. "בעשר השנים האחרונות השוק הישראלי סובל מחוסר בתחרות, אף על פי שיש כאן הזדמנויות אדירות. ללקוחות בתחום הזה יש הרבה כסף, אבל לצערי הם לא בודקים מספיק את כל האפשרויות ומסתפקים בספק אחד. השוק נותר בידי סיסקו, אחרי שנורטל פשטה את הרגל. סיסקו עשו לעצמם חיים קלים, אבל כל זה עומד להשתנות כי אנחנו רציניים בקשר לשוק הזה".


