$
כלכליסט-טק

"סמארטפונים חדשים של מוטורולה יושקו בישראל במקביל לארה"ב"

סמנכ"ל המכירות הבינ"ל של היצרנית, ספירוס ניקולא-קופולוס, הגיע לארץ במסגרת השקת הדרויד רייזר: "חברות הסלולר הישראליות חזקות ואפשר לסמוך על ערוצי השיווק שלהן. בעתיד נשתפר בהשקת המכשירים כאן", אמר בראיון ל"כלכליסט"

הראל עילם 18:15 22.11.11

 

מוטורולה מוביליטי משיקה הערב (ג') בישראל את הסמארטפון דרויד רייזר (Droid Razr), הסמארטפון החדש שלה והמכשיר הראשון שעליו הכריזה מאז שגוגל הודיעה על רכישתה תמורת 12.5 מיליארד דולר. המכשיר יושק במקביל בפלאפון, סלקום ואורנג'. לרגל ההשקה הגיע לארץ ספירוס ניקולא-קופולוס, סמנכ"ל המכירות הבינלאומיות של מוטורולה, ובראיון עם "כלכליסט" הוא מספר על תוכניות מוטורולה לשפר את מעמדה בארץ.

 

הרייזר, אומר ניקולא-קופולוס, הוא הטלפון החכם הראשון מבית מוטורולה שיוצא בארץ בסמיכות כה גבוהה למועד ההשקה בחו"ל - בהפרש של שבועיים בלבד. בעתיד, הוא מבטיח, היצרנית תשיק את מכשיריה בארץ באותו יום כמו בארצות הברית. "האמת היא שניסינו לעשות את זה גם עם הרייזר, אבל תקופת החגים בישראל והעיכובים במכס שיבשו הכל", מציין הבכיר, "בעתיד נשתפר".

 

את ניקולא-קופולוס אנחנו פוגשים במלונו בתל אביב. זוהי הפעם הרביעית שהוא מבקר בארץ. "ישראל היא שוק חשוב לנו, ואני לא אומר את זה רק כי אני כאן עכשיו", הוא מצהיר וצוחק. "זה שוק שבו ספקיות הסלולר חזקות מאוד, ואנחנו יכולים לסמוך על ערוצי ההפצה והשיווק שלהן. יש להן הרבה תוכניות, התחייבויות וסובסידיות".

 

"מעבר לכך, יש כאן קהל שמבין טכנולוגיה ומאוד אופנתי, עם רשת סלולר מאוד מהירה. המוצרים שנמכרים כאן הם בדרך כלל החזקים והמתקדמים. בעתיד אנחנו גם מקווים שבאמת ישיקו כאן רשת LTE".

 

עד לפי זמן לא רב מוטורולה השיקה את רוב הסמארטפונים שלה רק בארצות הברית, דרך ספקית הסלולר ורייזון. "אנחנו הופכים עכשיו לחברה בינלאומית בתחום זה", אומר ניקולא-קופולוס, "בהתחלה התרכזנו בשוק האמריקאי, כי היה לנו נתח גדול ממנו. עכשיו אנחנו מתחילים להיכנס לשווקים אחרים. היינו צריכים להקים רשתות הפצה, ליצור לוקוליזציה. בישראל, למשל, צריך לתרגם ולייצר מקלדות מקומיות. אבל מעכשיו אנחנו ניכנס לכל מקום בכל הכוח".

 

"הטלפון שלנו לומד אותך"

Droid Razr. "המטרה היא ליצור מכשיר שייתן הרגשה שהוא שלך"
Droid Razr. "המטרה היא ליצור מכשיר שייתן הרגשה שהוא שלך"צילום: בלומברג

 

בסוף השבוע האחרון אישרו בעלי המניות של מוטורולה אישרו את הצעת הרכישה של גוגל. ספירוס עצמו נמנע מלהרחיב על הרכישה, אבל שומר על אופטימיות זהירה. "גוגל היא התפתחות טבעית. כאשר סנג'י (ג'ה, מנכ"ל מוטורולה מוביליטי, ה"ע) נכנס לתפקיד, הוא החליט לקחת אותנו לכיוון אחר. הפכנו מחברת חומרה לחברה שמספקת חוויה. תמיד היינו חדשניים בחומרה - הטלפון הסלולרי הראשון, סטאר-טק, רייזר הראשון. אבל ג'ה רצה שנתרכז בלקוחות. הוא בחר באנדרואיד ואמר שהעתיד הוא בטלפונים חכמים. צריך לזכור שב-2008 זה עדיין נראה מגוחך, והרבה אנשים לא הסכימו איתו אז."

 

מאז נכנסו לשוק מוצרי האנדרואיד הרבה חברות, ועקפו אתכם במכירות. איך תשמרו על הבידול שלכם?

 

"בעזרת ייחודיות: נמשיך לחדש ולהמציא. צריך לזכור שהטלפון שלך הוא המכשיר הכי אישי, שהכי מייצג את מי שאתה, כמו ששעון היד היה פעם. המטרה שלנו זה ליצור משהו שייתן לך הרגשה שהוא שלך".

 

"בנוסף אנחנו נעזרים גם ב-Smart Actions. הטלפון בעצם לומד אותך, ומנתח את ההרגלים שלך ואת הדרך שבה אתה משתמש במכשיר. הוא ימליץ לך מתי אפשר לסגור פונקציות על מנת לחסוך בטריה, או אילו אפליקציות אפשר להסיר כי אתה לא משתמש בהן. הוא אפילו ישתמש במידע GPS על מנת לראות איך אתה משתמש במכשיר במקומות שונים. אחרי חצי שנה, לי ולך יהיו שני מכשירים שונים לגמרי. לצד זה נפתח חומרה חדשה, ונקדם את הטכנולוגיה שלנו, Modecast, שכוללת אבטחה, שירותי ענן והפצת תוכן".

 

יש לכם לא מעט מתחרים בתחום הזה.

 

"נכון, אבל לנו יש רקע בתשתיות ותקשורת. כיום 97% מהמידע עדיין נשמר על המחשב האישי בבית או בעבודה, ורק 3% בענן. אנחנו רוצים לשנות את זה. יש לנו גם את 3LM, חברת האבטחה לאנדרואיד, שקיבלה לאחרונה את דירוג האבטחה הכי גבוה ממשרד התקשורת האמריקאי. אפשר לנהל את המחשב מרחוק, אבל לצפות בתכני נטפליקס. אפשר לסנכרן את כל הקבצים במחשב שלך ולגשת אליהם דרך האינטרנט. הכל מאובטח ומוצפן".

 

"שוק הסמארטפונים עוד לא קרוב לשיא"

 

השיחה עם ניקולא-קופולוס נערכת בזמן שעונת החגים בארה"ב ובאירופה מתקרבת. הדרויד ראזר, יחד עם שורה של מכשירים אחרים, יימכר בימים הקרובים ללקוחות האמריקאים של אמזון תמורת סנט אחד בלבד, עם התחייבות לשנתיים לספקית הסלולר. המטרה היא לתת פייט של ממש לאפל, שעונת החגים נחשבת מסורתית כתקופה החזקה שלה.

 

איך אתם מתכוונים להתמודד מול אפל בתקופת החגים בתחום המכירות?

 

"אין לנו אסטרטגיה אחת, ואנחנו לא מסתכלים רק על אפל. צריך לזכור שזאת תעשייה שמשתנה כל הזמן, ואנחנו מתקדמים בכל החזיתות. כך למשל, אנחנו משקיעים בכניסה לאינדונזיה ולהודו, מדינות שבהן יש אנשים שגולשים ברשת רק דרך הסלולר ולא דרך המחשב, והיקף החיפוש בסלולר גדול יותר. ככל ששוק הסלולר במדינות המתפתחות ירוץ קדימה, אנחנו נרוץ איתו."

 

לאחרונה אפשר להרגיש בהאטה בקצב הצמיחה של שוק הסמארטפונים העולמי. אתה מודאג?

 

"יש לדעתי חסם מחיר שצריך לשבור לפני ששוק הטלפונים החכמים באמת יהפוך למיינסטרים. אנחנו עוד נגיע לשם, ואז השוק 'יתפוצץ' שוב. אנחנו לא קרובים לשיא או לרוויה, להיפך. אנחנו רק בתחילתו של מעבר דור אמיתי, כמו שהיה לפני עשרים שנה במעבר למחשב האישי".

 

השקת האייפון 4S של אפל. איך שוברים את השליטה שלהם בעונת החגים?
השקת האייפון 4S של אפל. איך שוברים את השליטה שלהם בעונת החגים?צילום: איי אף פי

 

"המסך גדול מדי? אשתי התרגלה מהר"

 

יש לא מעט טענות שהמסכים של הטלפונים החכמים כיום גדולים מדי. מי באמת צריך טלפון שלא נכנס לכיס?

 

"אילו אנשים היו רוצים רק לדבר בטלפון, המכשירים היו יכולים להיות הרבה יותר קטנים. אבל אנשים רוצים את הטלפון הקטן ביותר עם המסך הכי גדול שאפשר. אני חושב שברייזר בחרנו בגודל הנכון".

 

גודלו של מסך הרייזר עומד על 4.3 אינץ' - קטן יותר משל הגלקסי אס 2, אך גדול משמעותית משל האייפון. "גם אני אמרתי בהתחלה שהרייזר גדול מדי", מספר ניקולא-קופולוס, "סנג'י אמר לי בתגובה: 'אתה יודע, זה גם מה שאמרו שהשקנו את הדרויד הראשון'. אבל מתרגלים לזה. קח את אישתי, היא בגובה 158 ס"מ עם ידיים קטנות. היא אמרה שהאטריקס גדול מדי, והתרגלה. נתתי לה את הרייזר לשבועיים, ועכשיו היא לא רוצה את האטריקס בחזרה".

 

אתם משקיעים מאוד בתחום הטלפונים העמידים - ה-Defy, ועכשיו הרייזר. למה?

 

"אני חושב שחלק מזה נובע מכך שהיינו יצרני תקשורת צבאית המון שנים. אבל זה גם מגיע מהלקוחות: ברייזר השתמשנו בחומר קוולר (Kevlar), לא רק כי הוא חזק או כהצהרת אופנה. הוא גם מאוד קל, נוח להדביק אותו והוא לא צובר חשמל סטטי. חומרים אחרים, כמו סיבי פחמן, הרבה פחות טובים לטלפונים".

 

ומה אתם מחדשים כשזה מגיע לטאבלטים? כשהזום יצא הוא היה בדיוק כמו כל האחרים.

 

"זה נכון. כולם מנסים בכוח למצוא דרך לחדש ולהמציא מחדש את השוק, וכולם מתקשים להתבדל - לא רק אנחנו. לפיכך, אנחנו נלך יותר לכיוון האנטרפרייז. אנחנו רוצים להיות בשוק הטאבלטים המתקדמים, לא הפשוטים, ובשוק האנטרפרייז המחיר פחות קובע. אנחנו נלך על יותר זכרון, יותר חיבוריות LTE, יותר אבטחה ופחות מכשירים זולים הכוללים חיבור WiFi בלבד".

 

בדיעבד, האם תגית המחיר הגבוהה של הזום היתה טעות?

 

"אני לא חושב. גם לאחר שהמחיר ירד, השוק שמר על יציבות. במבט קדימה, נמשיך לנסות להתבדל ולייצר מכשירים מתקדמים. בזום 2 יש כבר לא מעט שירותי ענן והתמשקות עם סיטריקס, שאלה דברים שעדיין אי אפשר לקבל מגוגל".

 

מוטורולה זום. "כולם מתקשים להתבדל בשוק הטאבלטים, לא רק אנחנו"
מוטורולה זום. "כולם מתקשים להתבדל בשוק הטאבלטים, לא רק אנחנו"צילום: בלומברג

 

"ממשיכים לעבוד, לא משנה למי אנחנו שייכים"

 

מה עומד בפני מוטורולה בשנה הבאה? אתה חושב שמשרד ההגבלים העסקיים יאשר את הרכישה?

 

"בשנה הבאה נמשיך לקדם את החומרה ונכניס את הטכנולוגיות הקיימות לכל המכשירים, גם הפשוטים יותר. נמשיך לשפר את האבטחה ואת נושא הענן. על הרכישה עצמה אני לא יכול להרחיב: זה בלתי אפשרי לחזות"

 

"כל מה שאני יכול להגיד זה את מה שאני אומר לכל העובדים שלי - אנחנו ממשיכים לעבוד, לא משנה למי אנחנו שייכים, אנחנו עובדים עבור הלקוחות. נמשיך לקדם את טכנולוגיית LTE, ליצור מכשירים יפים יותר ועמידים יותר, ולהשתמש בסוללות חזקות. נמשיך גם לעבוד עם קוולר. אנחנו אוהבים את החומר הזה".

 

אתה לא דואג שגוגל פשוט תיקח את כל מה שפיתחתם ותיישם אותו בכל מכשירי אנדרואיד?

 

"אולי זה יקרה. אבל גם אז, נמשיך להיות ייחודיים. נמשיך ליצור דברים חדשים, גם אם חלק ממה שיצרנו ייכנס לתוך אנדרואיד. מי שינצח זה מי שיחדש, ואני חושב שבדרויד ראזר מאוד חידשנו."

x