הסנאט יחקור את פייסבוק בנוגע למעקב אחר המשתמשים
שבועות ספורים לאחר שיו"ר גוגל העיד בפני הסנאטורים, מגיע תורם של נציגי פייסבוק: חשודה במעקב אחרי גולשים גם כאשר הם התנתקו ממנה
יו"ר ועדת המסחר, המדע והתחבורה של הסנאט האמריקאי, ג'יי רוקפלר (דמוקרט ממערב וירג'יניה), הודיע אמש (ד') כי בכוונתו לזמן לעדות את נציגי פייסבוק ולערוך שימועים באשר למעקב שעורכת החברה אחרי משתמשיה - כך דיווח ה-Hilicon Valley, בלוג הטכנולוגיה של המגזין The Hill.
רוקפלר התייחס לפרסומים על כך שפייסבוק ממשיכה לעקוב אחרי גולשיה גם כאשר הם אינם מחוברים לשירות, וכי היא שומרת את המידע על התנועות שלהם ברשת במשך כ-90 יום. כמו כן, פייסבוק הודתה לאחרונה שהיא עוקבת גם אחרי אנשים שכלל אינם משתמשים בפייסבוק, אך ביקרו באחד מעמודיה.
בנוסף, כפתורי לייק של פייסבוק, המוטמעים בעמודים, מאפשרים לחברה לעקוב אחרי כל מי שמבקר בהם – גם אם בחר שלא להיות משתמש שלה. הדבר כבר עורר שערוריה בגרמניה.
"אף חברה לא רשאית לעקוב אחרי לקוחות ללא ידיעתם או הסכמתם", אמר רוקפלר, "במיוחד כשמדובר בחברה עם 800 מיליון משתמשים שמחזיקה במאגר של מידע ייחודי על משתמשיה. אם פייסבוק, או חברה אחרת כלשהי, מוליכה אנשים שולל וגורמת להם להאמין שהם יכולים להתנתק מהאתר והיא לא תעקוב אחריהם, זה מעורר דאגה."
פייסבוק טענה בתגובה כי היא מוחקת עוגיות מעקב שמותאמות ישירות לחשבון המשתמש כאשר הוא מתנתק ממנו, וכי המידע שהיא אוספת מיועד ל"הגנה", כגון זיהוי ספאמרים או הקלה על הגולש להתחבר מחדש לחשבונו אם שכח את הסיסמה שלו. פייסבוק טענה עוד כי איננה סוחרת במידע המשתמש.
רשות הסחר תעקוב אחר הפרות פרטיות בפייסבוק
רוקפלר לא היה חבר הקונגרס היחיד שהוטרד מהתנהלותה של פייסבוק: שני חברי בית הנבחרים, אד מארקי וג'ו ברטון, שלחו לאחרונה מכתב למנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, שבו נדרש האחרון להסביר מדוע פייסבוק מבקשת פטנט על שיטה להתאמה בין מידע שהושג ממעקב ובין פרסומות. צוקרברג נדרש להגיב עד תחילת החודש הבא.
לפני מספר שבועות נאלץ גם יו"ר גוגל, אריק שמידט, להופיע בפני ועדת הסנאט ולענות שם על שאלות בנוגע לפרטיות משתמשי ענקית הרשת. רשות הסחר הפדרלית חקרה אף היא את גוגל ופייסבוק בנושא, והגיעה להסכם עם הרשת החברתית. במסגרת ההסדר הרשות תבחן ב-20 השנה הקרובות האם ישנן הפרות פרטיות באתר, שיחויב להימנע מחשיפת מידע פרטי שהגולש העלה - אלא אם כן הוא אישר זאת במפורש.
ובגרמניה הודיעה לאחרונה נציבות המידע הדיגיטלי כי פייסבוק צפויה לקנס בשל מערכת זיהוי הפנים שלה. יצוין עוד כי מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, אמר בעבר כי הוא "לא מאמין בפרטיות", וכאשר היה סטודנט בהרווארד, פרץ לחשבונות המייל של עורכי המגזין של האוניברסיטה, וכי המודל הכלכלי של פייסבוק מבוסס על העברת מידע המשתמשים למפרסמים, כדי שהללו יתאימו פרסומות למשתמשים.


