$
אינטרנט

אנטי-ספאם? נטוויז'ן הפסידה בתביעה בעקבות משלוח דואר זבל

גולש תבע את ספקית האינטרנט, המציעה שירותים לחסימת דואר זבל, לאחר שדווקא היא שלחה לו מכתבים בלתי רצויים. השופטת קבעה כי הוא יפוצה ב-1,790 שקל

מארק שון 13:1409.11.11

ספקית האינטרנט נטוויז'ן 013 הפסידה בתביעה שהוגשה בעקבות חוק הספאם וחוייבה לשלם 1,790 שקל לאחד ממשתמשיה. באופן אבסורדי, ספקית האינטרנט דווקא אמורה להילחם בספאם שמקבלים הלקוחות, והשיקה בעבר שירותי אנטי-ספאם שאמורים להגן על תיבות האימייל של משתמשיה.

 

בתביעה שהגיש

עורך הדין אבישי פלדמן לבית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, טען פלדמן כי נטוויז'ן שלחה לו דואר פרסומי לכתובת האימייל שלו מבלי לקבל את הסכמתו מראש, אף על פי שביקש מספר פעמים להסיר את כתובותו מרשימת התפוצה של החברה. בפעם הראשונה עשה זאת באמצעות לחיצה על קישור מתאים שהופיע בתחתית הפרסומים, לאחר מכן שוחח טלפונית עם נציגת שירות, והקיש פעם נוספת על הקישור כחודש ימים לאחר מכן.

 

כאשר נטוויז'ן המשיכה לשלוח לפלדמן את הפרסומים הוא פנה אליה בשני מכתבים, בסוף ספטמבר 2010 ובנובמבר של אותה שנה, שבהם הוא ביקש שוב להפסיק את משלוח הדואר הפרסומי. גם לאחר שני המכתבים נשלחה אליו הודעת פרסומת נוספת, מה שמבחינת הלקוח היה הקש ששבר את גב הגמל.

 

נטוויז'ן מצידה טענה שלמעשה מדובר בטעות אנוש, והלקוח לא ציין בפניותיו כי ברשותו שני מנויים: מנוי עסקי במשרד עורכי הדין שבו הוא מועסק, כהן וילצ'ק קמחי, ומנוי פרטי על שמו, ובכך מנע ממנה מידע בדבר קיום המנוי הפרטי ולכן המשיך לקבל את הפרסומת.

 

התביעה התבססה על התיקון לחוק התקשורת מ-2008 שזכה לכינוי "חוק הספאם", שקובע כי למפרסם אסור לשלוח פרסומת ללא קבלת הסכמה מפורשת ובכתב של הלקוח. החוק מעניק למפרסמים מרחב תמרון כאשר הלקוח עצמו מוסר את פרטיו למפרסם במהלך רכישה של מוצר או שירות, אם הם מודיעים ללקוח שהפרטים ישמשו לצורך משלוח פרסומות. אפשרות נוספת היא לשלוח פרסומת אם ניתנה ללקוח ההזדמנות להודיע כי הוא מסרב לקבל אותה. הקנס המקסימלי שנקבע בחוק על כל עבירה עליו עומד על 1,000 שקל, ללא צורך להוכיח נזק כלשהו.

 

"אין לנטוויז'ן אלא להלין על עצמה"

 

השופטת איטה נחמן חילקה את משלוחי הפרסומות על ידי נטוויז'ן לכמה תקופות שונות, כאשר לפי החלטתה חלק מההודעות שנשלחו היו חוקיות, והמעשים החמורים מצד החברה התרחשו לאחר סוף ספטמבר, כאשר התקבלה אצל נטוויז'ן פנייה בכתב מצד התובע, וכחודשיים לאחר מכן כאשר התובע שלח מכתב תזכורת נוסף.

 

לטענת נטוויז'ן, רק לאחר המכתב השני הבחין נציג החברה לראשונה כי הפניה היא בשם פלדמן אישית ולא בשם משרד עורכי הדין שהוא עובד בו. בעקבות הגילוי נעשה חיפוש מקיף, שבמסגרתו אותר המנוי הפרטי ועודכן בו הסירוב לקבל דואר פרסומי.

 

"טענה זו של החברה אינה מקובלת עלי ודינה להידחות", כתבה השופטת בהחלטה, "המכתב הראשון התקבל כבר בסוף ספטמבר ואין לה אלא להלין על עצמה שטרחה לטפל בו רק כחודשיים לאחר מכן. הודעת הפרסומת האחרונה התקבלה ב-8 בנובמבר, כחודשיים לאחר משלוח מכתב הסירוב (ואף לאחר הפניה החוזרת במייל), מכאן שהודעה זו נשלחה בניגוד לדין". בסופו של דבר חייבה השופטת את נטוויז'ן בתשלום של 1,290 שקל, ובהוצאות משפט בגובה 500 שקל.

 

מנטוויז'ן לא נמסרה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x