נוקיה מגלה את אמריקה
ענקית הסלולר מנסה לעבור מהפך שיווקי ולאמץ את רוח המגניבות והיהירות של אפל. אבל כדי לשרוד אסור לה להסתפק בחיקוי יצרנית האייפון
הנה חידה: מעל בימת איזו חברה נשמעו המשפטים הבאים: "זהו ללא ספק הסמארטפון הטוב בעולם", "מדובר בעיצוב מרהיב" ולפחות פעמיים "זה פשוט עובד"? אם עניתם "אפל", צדקתם כמובן - אבל גם אם עניתם "נוקיה".
בשבוע שעבר, באולם כנסים בלונדון, התנהגו ראשי נוקיה כאילו הם משיקים מוצר של אפל. המנכ"ל, סטיבן אלופ, אף הכריז שסדרת ה-Lumia, המבוססת על מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, מביאה לעולם את "סמארטפון הווינדוס פון האמיתי הראשון". זוהי הצהרה יהירה המתעלמת לחלוטין מטלפונים של HTC וסמסונג, המריצים כמעט את אותה מערכת הפעלה ונמכרים זה חודשים רבים.
אלופ כמובן מודע להיצע הקיים, אך במסגרת המהפך שעוברת נוקיה בחודשים האחרונים, היא הופכת דומה יותר ויותר לאפל מבחינה שיווקית – היהירות, הססמאות הפומפוזיות על המכשירים הנשגבים שלה מול אפסות המתחרים, ואפילו אלמנט ה"הייתם בטוחים שיעברו עוד חודשים עד שהמכשירים יהיו בחנויות, אבל בשבוע הבא הם כבר כאן!".

ססמאות ממוחזרות, תובנות נדושות
אחרי שנשחטה בידי כל פרשן ואנליסט על פני הכדור, נוקיה אינה זקוקה עוד לתזכורת אודות הימים שבהם חיה בעולם המנותק מהמציאות, וחשבה שאייפון הוא "מכשיר עם מסך מגע שרק מעטים ישתמשו בו". את העונש על שאננותה היא קיבלה ועדיין מקבלת, כפי שמוכיח איבוד נתח השוק המסיבי בתחום הסמארטפונים, המעבר מרווח להפסד והטלטלה בהנהלתה.
הציפייה הרבה לקראת האירוע שערכה בשבוע שעבר נגזרה מהאמונה שלנוקיה יש עדיין נכסים רבים ויציבים שהיא יכולה לממש לטובת התאוששותה, בהם יכולות העיצוב והגימור של מכשיריה, מותג שעדיין מייצג אמינות תפעולית (למרות הממשק המסורבל), ומערך לוגיסטי חובק עולם. לכן היה מאכזב להיווכח כי את התאוששותה מבססת נוקיה, לפחות על פי המסרים שהועברו בכנס, על רוח המגניבות שאותה שיכללה אפל כמעט לכדי שלמות, ועל מיחזור ססמאות שמתחרותיה כבר מיישמות מזמן.
נוקיה "גילתה" מיליארד לקוחות פוטנציאלים בשווקים המתפתחים, שמעוניינים להצטרף למהפכת הפייסבוק הסלולרית, והציגה עבורם את סדרת מכשירי ה-Asha. נוקיה גם "גילתה" שממשק מסך המגע אינטואיטיבי יותר ממקלדת המתאימה לגודל אצבעותיהן של נערות אסייתיות, וראשיה בילו זמן ניכר בכנס בהדגמת ממשק הווינדוס פון.
ועוד סקופים מרעישים מבית נוקיה: מערכת יחסים עם מפעילי הסלולר היא הבסיס שבאמצעותו קל יותר להפיץ טלפונים, והשוק האמריקאי עקף מזמן את האירופי בכל הנוגע לחדשנות רשתות הסלולר והמכשירים, ולכן נוקיה תחל בשנה הבאה לנסות ולהשתלב בו מחדש. אכן, נוקיה גילתה את אמריקה.
צריך להיות הוגנים: קשה לצפות מנוקיה או מכל חברה אחרת להציג מהפכה שלמה בבת אחת, וניכר שהתהליך שעובר על החברה הפינית בשנה האחרונה יניב מהנהלתה ועובדיה ניצוצות יצירתיים יותר מבעבר. אבל כשהיא יודעת שכולם מצפים ממנה להמציא את עצמה מחדש, הדבר האחרון שנוקיה צריכה עכשיו הוא להדגים לעולם שהיא מנסה נואשות לחקות את אפל.
הכותב היה אורח יורוקום-נוקיה בכנס "Nokia World" בלונדון.


