$
כלכליסט-טק

בכיר בגוגל: "לארי פייג' שינה את החברה. פתאום כל השינויים שאנשים רצו שיקרו קרו"

דיוויד לאווי, סמנכ"ל בכיר הממונה על כל רכישות הסטארט-אפים בחברה, דיבר היום בפני משקיעים ואנשי הון סיכון בכנס החברה בתל אביב

הראל עילם 18:40 01.11.11

 

"בסתיו 2010 חשבתי שאנחנו בדעיכה. עכשיו זה אחרת לגמרי, זאת חברה עם רוח של יזמות. קשה להאמין כמה מהר זה השתנה". כך סיפר היום (ג') דיויד לאווי, סמנכ"ל בכיר לענייני רכישות וקשרים עסקיים בגוגל, שנאם בפני משקיעים ואנשי הון סיכון בתל אביב. "לארי (פייג', מנכ"ל גוגל החדש ה"ע) היה מנוע לשינויים בחברה. זאת היום חברה שונה לחלוטין. פתאום כל השינויים שכל האנשים רצו שיקרו במשך שנים קרו".

 

לאווי, יהודי ממוצא עירקי שמשפחתו היגרה לקנדה, תיאר את עצמו כיזם סדרתי. הוא הקים מספר חברות, ביניהן שירות הגיימרים Xfire, שנמכר לויאקום תמורת 108 מיליון דולר. "אני בעצם האדם הראשון במשפחה שלי שהיה חופשי באמת. שנולד לחופש. לא יכולתי להיות שום דבר מלבד יזם", אומר לאווי "אבא שלי הקים עסקים. כשהתחלתי לעבוד במקינזי, המשפחה לעגה לי", הוא סיפר לקול צחוק הקהל.

 

לאווי אחראי על מסע הרכישות האקטיבי של ענקית החיפוש - החברה רכשה למעלה מ-100 סטארט אפים תחת פיקוחו, ב-3.5 השנים האחרונות - ביניהן גם לאבפיקסיז ו-Quicksee הישראליות. "הנסיון שלי כיזם הכין אותי לעבודה בגוגל. רוב החברות הגדולות הן הרבה פחות יצירתיות מאיתנו. אצלנו, הכל מנוהל תחת יזמים לשעבר. זה מקום מצוין ליזמים, זה מקום מצוין לאקזיטים. לכן אנחנו כל הזמן מקדמים את מדיניות הרכישות שלנו". לאווי ציין כמה רכישות משמעותיות שביצעה החברה, ביניהן יוטיוב, אנדרואיד ו-Keynote שהפכה לגוגל מפות - כולן חברות שהפכו לחלק אינטגרלי ומהותי ממה שהיא גוגל כיום.

 

לאווי הדגים את מדיניות העבודה בגוגל, ואת התנאים החיוביים בה כלפי יזמים לשעבר: "תראו את אנדי רובין (מייסד חברת אנדרואיד, שהפכה למערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, ה.ע), איך הוא הפך לבכיר בחברה. זה לא טיפוסי בחברות בתעשייה. אצלנו, למעלה מ-66% מכל העובדים ממשיכים לעבוד בגוגל אחרי הרכישה. בשאר החברות היחס הוא הרבה מתחת ל-50%".

 

כיצד אתם מגיעים להחלטה לרכוש חברה?

 

"ללא ספק, זה מגיע מיחסים אישיים. אנחנו צריכים להחליט בתוך 3 ימים אם זאת חברה שמתאימה לנו. אנחנו גם חושבים כמה זמן הם הולכים להישאר איתנו. אם הם כנראה לא יישארו לפחות שנתיים אחרי הרכישה, לא נבצע את העסקה. אני משתדל להתחבר לחברות מכל הסוגים. ככה זה עובד. מחכים למכת ברק".

 

איך אתה מתמודד עם רכישות מחוץ לאזור הגיאוגרפי שלך?

 

"בהתחלה, אני מודה, לא היתה לנו את היכולת לכסות את כל העולם. עכשיו יש לנו יותר עובדים, יותר מרכזים, יותר שותפים. אתה צריך להיות בשוק בשביל למצוא את המיזם הבא, ואתה יכול לעשות את זה רק דרך שותפים. בישראל יש לנו את מרכז המו"פ. בסך הכל, המחלקה שלנו היום מונה למעלה מ-70 איש".

 

איך אתה רואה את העתיד של גוגל+?

 

"העתיד תלוי באינטגרציה. בשנים האחרונות השקנו, כמו הרבה חברות, המון מוצרים וראינו מה תופס בשוק. בניגוד לחברות אחרות, אנחנו גם עוצרים, מסתכלים אחורה וחושבים - איך נוכל לשלב את השירותים האלו ביחד? איך נוכל למזג? מה נוכל להוריד? איך אפשר לשפר את חווית המשתמש? בעבר, היו הרבה משתמשים שלנו שלא התחברו לגוגל בזמן הגלישה. כתוצאה מכך, למפתחים לא היה תמריץ ליצור שירותים. היום זה שונה. זה היתרון האמיתי של גוגל+. אנחנו נראה יותר פיתוח, וגוגל+ נמצאת רק בשלבים הראשונים שלה.

 

לארי אמר לכל העובדים: "אוקי, השקנו את הפלוס, עכשיו הגיע הזמן להשיק את גוגל".

 

בכך, פייג' התכוון ככל הנראה שגוגל צריכה להתחיל לשלב את כל השירותים שלה בתוך הרשת החברתית. בעת השקתה, גוגל+ גם לא כללה תמיכה במנוע החיפוש המוכר של החברה.

 

מה ההבדלים בין רכישה בסדר גודל קטן ובין רכישה חברת ענק, כמו מוטורולה?

 

"לכל רכישה יש את היעדים שלה. לדוגמה, רכשנו את Invite לפני שנתיים, והחלטנו אז שהם עדיין לא מוכנים לאינטגרציה עם שאר השירותים שלנו. אז שכרנו עוד עובדים והרצנו אותם כחברה נפרדת. אנחנו עדיין לומדים, כל הזמן".

x