$
מוסף מובייל 2012

"המרחק מארה"ב מקשה על חברות ישראליות, על המנכ"ל לעבור לשם"

כך אמר מנכ"ל waze בוועידת המובייל של "כלכליסט" ומכון היצוא. "אנחנו מתחרים עם גוגל, לשום חברה אחרת אין יכולת להתחרות איתנו", גיא רוזן, ממייסדי Onavo: "כאפליקציה שחוסכת כסף לאנשים, לבקש כסף בתמורה זה מאוד סביר"

רעות מרים כהן 13:5727.10.11
"יש נקודה בזמן בה מחליטים להפוך לגלובאליים, ובנקודה הזו חייבים לעבור לארה"ב" – כך אמר היום (ה') נועם ברדין, מנכ"ל waze שהובילה בשנה האחרונה מהלך מוצלח של התרחבות לחו"ל, במהלך פאנל בנושא "איך מנצחים בשוק האפליקציות הגלובלי" במסגרת ועידת המובייל של "כלכליסט" ומכון היצוא.

 

ברדין הסביר איך ניתן לקחת מותג מקומי ולהפוך אותו לחברה בינלאומית מצליחה – אך לא לפני שסירב להתייחס לשמועות על שיתוף פעולה אפשרי עם אפל שעלו לאחרונה. "קורה בעולם תהליך מעניין. חברות סטארט אפ כבר לא חייבות להיות בסיליקון ואלי כדי להצליח. חברות לא אמריקאיות, כמו שזאם הבריטית או ספוטיפיי השבדית, מגיעות לארה"ב אחרי שכבר הצליחו ברמה המקומית".

 


 

עם זאת, לדברי ברדין המרחק מארה"ב כן מקשה על חברות ישראליות. "יש גם הנחת עבודה לפיה הישראלים לא יודעים לייצר מוצרים שמיועדים לצרכנים, אבל יש פה דור שלם של יזמים שעושה את זה. האתגר מספר אחת הוא להתמודד מול המתחרה שיושב בסיליקון ואלי ונמצא קרוב לאפל ולגוגל, כשאנחנו רחוקים", הסביר. "דבר ראשון שצריך לעשות זה שהמנכ"ל או המייסד יעבור לארה"ב – יש נקודה בזמן בה מחליטים להפוך לגלובאליים, ובנקודה הזו חייבים לעבור לארה"ב. אתגר שני הוא גובה הבר שאנחנו שמים לעצמנו – עם מי אנחנו מתחרים? עם גוגל. לשום חברה אחרת אין יכולת להתחרות איתנו. קרנות הון סיכון מעטות מאד יסכימו לקחת סיכון על דבר גדול כזה".

 

לדברי ברדין, לישראלים יש יתרון אדיר בתחום הצרכנים – "אנחנו לא מפחדים מטכנולוגיה. פורסקוור וגרופון זה רעיונות שיווקיים בלי טכנולוגיה מאחוריהם, אין בחו"ל את הראייה הטכנולוגית שיש אצלנו. היתרון שלנו הוא שאנחנו לא מפחדים מאתגרים טכנולוגיים ומללכת ראש בראש עם השחקנים הכי גדולים בשוק", סיכם.

 

"המעבר לשימוש במכשירים חכמים מייצר אתגר עבור המפעילים"

 

ליאור קוניצקי, סמנכ"ל וראש חטיבת פיתוח עסקי וענפים טכנולוגיים במכון היצוא, פתח את הפאנל בשבחים לתעשיית המובייל בישראל, אשר מחזיקה בייצוג נכבד בכל חלקי שוק התקשורת – מהתשתיות, דרך המכשירים והחומרה ועד לאפליקציות ושירותי הערך המוסף. "המעבר לשימוש במכשירים חכמים מייצר אתגר עבור המפעילים והזדמנות עבור היצואנים", אמר.

 

ליאור קוניצקי, סמנכ"ל וראש חטיבת פיתוח עסקי וענפים טכנולוגיים, מכון היצוא. "הסמארטפונים מייצרים אתגר" ליאור קוניצקי, סמנכ"ל וראש חטיבת פיתוח עסקי וענפים טכנולוגיים, מכון היצוא. "הסמארטפונים מייצרים אתגר" צילום: אוראל כהן

 

לדבריו, "בישראל יש מאות חברות שפועלות בשוק האפליקציות אשר יכולות להקפיץ את שוק הייצוא הישראלי. בהתאם לכך, מכון היצוא מוביל את הנוכחות של חברות ישראליות באירועי הדגל והצמתים המרכזיים של תעשיית הטלקום העולמית – כמו לדוגמא תערוכת ברצלונה האחרונה, בה מספר החברות בביתן הלאומי הוכפל, אורגנו מעל 2,500 פגישות עסקיות עם גורמי מפתח בתעשייה והביתן היה לאחד השוקקים ביותר בתערוכה עם 12 אלף מבקרים".

 

עם סיום דבריו, חשף קוניצקי מיזם חדש של מכון היצוא שנועד לחשיפת חברות ומפתחי אפליקציות גם בתערוכת ברצלונה הבאה. על בסיס כל הקודם זוכה, הוזמנו חברות ומפתחי אפליקציות להירשם באתר מכון היצוא על מנת "לזכות בחשיפה משמעותית בביתן הלאומי" בתערוכה הבאה.

 

אחרי קוניצקי דיבר אלון פודהארסט, סגן נשיא טלמאפ (Telmap) שנמכרה לאחרונה לאינטל בסכום המוערך ב-300 מיליון דולר. "אינטל עשתה כמה צעדים במסגרת שינוי שהיא עוברת, מחברה של צ'יפים וחומרה לעולם התוכנה. היא עושה הרבה צעדים לכיוון הניידות כקונספט רחב עם דגש גדול על מיקום", הסביר פודהארסט על העסקה.

 

מימין לשמאל: אלון פודהארסט, סגן נשיא Telmap, הראל טייב סגן נשיא  Conduit, נועם ברדין מנכ"ל waze וגיא רוזן, ממייסדי Onavo מימין לשמאל: אלון פודהארסט, סגן נשיא Telmap, הראל טייב סגן נשיא Conduit, נועם ברדין מנכ"ל waze וגיא רוזן, ממייסדי Onavo צילום: אוראל כהן

 

לדבריו, כדי לשמר שיתופי פעולה עם מותגים גדולים כמו אורנג' באירופה, וודאפון וכל חברות הסלולר בישראל, "הכל מתחיל מלעשות מוצר טוב. צמחנו מעולם הניווט, אבל העולם הזה השתנה והיום אנחנו עושים שירות יותר רחב, שכולל גם את רכיב הניווט. אבל מוצר מעולה זה לא מספיק – החלטנו לחבור גם למפעילים סלולריים בעלי מערך הפצה מוצלח ויכולת שיווק מתקדמת ודאגנו שהשירות יוסיף ערך לגיאוגרפיה בה הוא נמצא", הסביר.

 

הראל טייב, סגן נשיא מובייל בחברת Conduit – אחת מחברות הסטארט-אפ המצליחות בעולם עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים אשר עושה סרגלי כלים לווב ולאחרונה החלה לעבור לעולם המובייל, הסביר גם הוא כי תרגום הצלחה ברשת לעולם המובייל היא אתגר גדול, במיוחד עבור חברה גדולה. "צריך להימנע מלהיות שבוי בקונספציות של עצמך, לקחת הבנות מעולם המובייל ולהשליך את ההצלחה והצורך שזוהו בעולם הווב", אמר. טייב הסביר, לדוגמא, שבימי הנרי פורד אנשים לא ידעו לומר כי הם צריכים מכוניות – הם חשבו שצריך "סוסים מהירים יותר". בדומה לכך, החוויה בעולם המובייל שונה מאד מעולם הווב, אבל הצורך נשאר זהה. לדברי טייב, על מפתחים לזהות את אותו הצורך, אך גם לשאול "מה צריך – הכרה או כסף? כל מפתח שרוצה להיכנס לעולם המובייל חייב לתת את הדעת לשאלה הזו". לסיכום, הזכיר טייב כי ג'ובס, גייטס ואפילו רוביו, החברה שפיתחה את אנגרי בירדז, כולם נכשלו בעבר עד שהצליחו. "צריך להתמיד", סיכם.

 

גיא רוזן, ממייסדי האפליקציה Onavo שמכווצת את נפח הגלישה וחוסכת כסף עבור משתמשים, וזכתה לשבחים רבים מהעיתונות הטכנולוגית בכל רחבי העולם, סיפר גם הוא על דרכים להרוויח כסף מאפליקציות. לדבריו, האפשרויות הן גביית כסף על הורדת האפליקציה, פרסום בתוך האפליקציה, או מכירת שירותים בתוך האפליקציה. "אנחנו מתאימים מאד לשיטה השלישית הזו", אמר. "כאפליקציה שחוסכת כסף לאנשים, לבקש כסף בתמורה זה מאד סביר. אבל בינתיים זה בחינם".

 

לסיכום, אלדד כהן – מנכ"ל ובעלי Bconsulting ויועץ למכון הייצוא, הסביר שאפליקציות מוכוונות "אנטרפרייז", בדומה ל-telmap ול-waze, צריכות להתייחס לשיווק שלהן בחו"ל כמו חברת סטארט אפ. כהן הסביר שחברות כמו אלה צריכות לשווק את עצמן מול אינטגרטורים, מפעילים סלולריים ויצרני מכשירים כאחד – כאשר האינטגרטורים הם קהל יעד מאד משמעותי. "למי שמתעסק בשוק האפליקציות מומלץ להיות בצמתים המרכזיים, כמו בברצלונה, במקום בו נמצאים האנשם שמחפשים את האפליקציות האלה. משם כדאי להתחיל וההצלחה די מובטחת", אמר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x