דו"ח טכנולוגי: לא עוד פעם, בבקשה
המחול סביב יאהו הופך לביזארי יותר, נוקיה ממשיכה במסורת הירי ברגל של עצמה, קמפיין אובמה עובר לטאמבלר, והבדים החכמים ישלבו אותנו טוב יותר עם הגאדג'טים שלנו
יאהו ומחול התרנגולות הערופות
עבדכם הנאמן עדיין מקבל טיפול נפשי כתוצאה מהצורך לדווח, במהלך שנת הזוועות 2008, על המאבק הטראגי-קומי סביב כוונתה של מיקרוסופט לרכוש את יאהו ונסיונותיהם של בכירים בחברה, בהנהגת ג'רי יאנג, למנוע את העסקה תוך שימוש בברירת שמשון הנבעך – כלומר, להפוך את החברה לשבר כלי שלא יועיל למיקרוסופט.

האחרונים ניצחו. בשלוש השנים האחרונות הלכה יאהו ושקעה, והיא איבדה 60% משווי השוק שלה. היא שכרה מנכ"לית גדפנית, קרול בארץ, אבל מה שנראה בהתחלה כמו הבטחה גדולה התברר כעוד מנכ"ל שלא יודע מהחיים שלו, רק עם הרבה יותר קללות בשידור חי. מה שכן, בארץ ידעה לארגן לעצמה יופי של מצנח זהב. בזה הם טובים.
בארץ עזבה את יאהו, בבעטה וקללה, לאחר פיטוריה לפני כשישה שבועות, לא מונה מאז לחברה מנכ"ל, רק מנכ"ל זמני. החברה, עכשיו, מחפשת קונה. מי שמעוניין הן מיקרוסופט וגוגל. אממה, אף אחת מהן לא רוצה לקנות את החורבה ישירות. לגוגל יש סיבה טובה: היא חטפה את הנשיכה הרצינית הראשונה שלה מהרגולטורים כשניסתה לרכוש נתחים מיאהו בסוף 2008. מאז, יש הרבה יותר בחישות רגולטוריות בענייניה של גוגל, והיא צריכה עוד אחת כמו עוד פליטת פה של אריק שמידט.
לא גוגל ולא מיקרוסופט, מתקבל הרושם, רוצות באמת את יאהו. מיקרוסופט כבר לקחה ממנה את מה שהיתה צריכה, את תחום החיפוש. אבל כל אחת מהן מעוניינת למנוע ממנה להפוך לרכושה של האחרת. התוצאה היא מחול תרנגולות ערופות, כששתי החברות מנסות לשכנע קבוצות השקעה פרטיות לרכוש את ההריסות – והן מוכנות להשקיע לשם בכך מיליארד או שניים.
ולא הרבה יותר מזה. באלמר אמר לאחרונה על כשלון נסיון הרכישה ב-2008, שבשיאו הציעה מיקרוסופט 47 מיליארד עבור החברה, ש"לפעמים אתה בר מזל". אאוץ'. נראה שאפשר לומר שאם 2008 היתה טרגדיה, 2011-2012 מסתמנת כפארסה. המשך, למרבה הצער, יבוא.
האסדה לא בוערת, היא מתאיידת
כשמנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ ניסה לנמק את הצורך לנטוש את סימביאן ולאמץ את מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרוסופט, ווינדוז פון, הוא השווה את נוקיה לאדם הניצב על אסדה בוערת, שצריך לקפוץ למים הקפואים ולקוות שיהיה בסדר.
האסדה בוערת ועוד איך: נוקיה מדממת נתח שוק בקצב שהיה מעורר את התפעלותו של דרקולה. מצד שני, זו לא נראית כמו קפיצה למים הקפואים אלא יותר כמו רחצה איטית באמבט, כולל השתהות כדי ללטף את הברווזים.
אפל חשפה לפני כשבועיים את גרוטאת הדגל שלה לעונת החגים, האייפון 4S. מוטורולה עשתה את זה בשבוע שעבר, כשהציגה את ה-Droid RAZR. נוקיה לא מוציאה כסף על פרסום למכשיר הווינדוז פון שלה, והמשמעות היא שהוא ככל הנראה לא מגיע לעונת החגים. הייצור ההמוני, על כל פנים, יקרה רק ב-2012.
עונת החגים היא עונת שיא המכירות בארה"ב ובאירופה. אלא אם האסטרטגיה של נוקיה, בהנחה שיש כזו, נשענת באופן חריג על מכירות באסיה ובמזרח התיכון ואפריקה, המשמעות היא עוד פספוס קריטי. והיו הרבה יותר מדי מאלה לאחרונה בנוקיה.
עדיין מתקדמים יותר מהמתחרים
עבדכם הנאמן עקב אחרי הקמפיין של ברק אובמה, אז עדיין סנאטור טרי מאילינוי, כבר מאמצע 2007, והגיע למסקנה כבר אז שהוא הולך להביס את הילארי קלינטון – וזאת על סמך פעילות הרשת שלו. הקמפיין של אובמה היה מהיר, חד, ועקף את התקשורת המסורתית, שבה לקלינטון היה יתרון מובהק, והגיע בכך לקהלים שהיא לא ידעה אפילו שהם קיימים. יתר על כן, היה לו יתרון כספי עצום, משום שהוא התבסס הרבה מאד על תרומות רשת: תרומות קטנות של כמה עשרות דולרים – אבל תרומות שאנשים, משום שהן קטנות כל כך, יכלו להרשות לעצמם לתרום כמה וכמה פעמים.
מאז, יריביו הרפובליקניים של אובמה הצליחו לשים לב לתקשורת החדשה וחלק מהם משתמשים בה במידה ניכרת של הצלחה, אם כי בחלק מהמקרים – אני מדבר עלייך, שרה פיילין – זו הצלחה הבאה לרעתה של בעליה, משום שהיא חושפת לקהל גדול במיוחד את בורותה, טמטומה ונבערותה. אנשי אובמה מתכוננים לקמפיין של 2012, והם כבר גייסו סכומים גדולים.
אם ב-2008 הלהיט היה טוויטר – החדירה של פייסבוק לשוק האמריקאי עדיין דשדשה אז, נוטים לשכוח – הלהיט המסתמן של 2012 יהיה טאמבלר. הקמפיין של אובמה כבר פתח לעצמו חשבון, כשהוא מציין שמה שהוא רוצה בעיקר הן תמונות וסרטונים שהתומכים יכולים להעלות לרשת בעצמם. הם גם אמרו שהם יודעים שיהיו טרולים בין מבקרי האתר – ושהם ערוכים לטפל בבעיה. בינתיים, קצב העדכונים של אנשי אובמה איטיים יחסית – שני עדכונים בסך הכל.
אובמה, ראוי להזכיר, יודע להלחם היטב בקרבות בוץ. מתחת לחזות הפייסנית והרגועה, שוכן פוליטיקאי יליד שיקאגו, על כל מה שזה אומר. בהנתן הנטיה שלו לתרגילי ג'ודו – לנצל את כוחו של היריב נגדו – בהחלט יתכן שהטרולים הצפויים בטאמבלר שלו, שבהינתן ההיסטוריה הדוחה של הימין האמריקאי יהיו מתועבים במיוחד, הם פיצ'ר ולא באג: שהם ישמשו אותו כאמצעי נגד הרפובליקנים. תראו, הוא יגיד, מה האנשים שלכם כותבים. אם זה אכן יקרה, זה יהיה שימוש חדשני מאד בטרולים. המשך צפוי.
החיבור לא מתאפשר: החולצה לא מתממשקת
ככל שגרוטאות סלולריות הופכות לחלק בלתי נפרד מחיינו, כך יש אנשים שתפקידם בחיים הוא להשלים את המהפך שלנו לסייבורגים. כמובן, האלה עם התוספים המפלצתיים במיוחד – זרועות ממתכת, עיניים שיורות לייזרים וכן הלאה – לא מצליחים להגיע לשלב השיווקי. דברים פרוותיים יותר, כמו בדים חכמים, דווקא כן.

כמו הרבה דברים בתחום, הפיתוח הזה מגיע מהצבא: המדענים שעובדים עליו פיתחו חליפת מגן עתירת חיישנים ואנטנות שמאפשרת לחייל האמריקאי לדעת מה קורה סביבו ולתקשר, כאשר יש לה תכונה קריטית אחת: הידיים של החייל נשארות חופשיות, כדי שיוכל להגיב מיד בירי או התקפת רימונים במידת הצורך.
בעתיד הלא כל כך רחוק, אומרים לנו, הסמארטפון יהיה חלק מהחולצה שלך, ותנהל שיחות באמצעות לחישה לתוך הצווארון, כאילו היית בסרט מרגלים גרוע. מאחר ואפשר יהיה למרוח אנטנות על כל הבגדים שלך, גם הקליטה תשתפר. ספרו את זה לאילן בן דב. מצד שני, אם וכאשר הסלולר יהיה גם הלבוש שלך, אפשר לומר בבטחון שבתי המשפט ייאלצו להתייחס למעקב אחרי הסלולר בצורה רצינית מכפי שהם עושים זאת כעת.
קצרצרים
כחלק ממאמציה הנואשים לגרום למשתמשים להבחין בקיומו של גוגל+ ולגרום להם לעשות בו שימוש, גוגל – שכבר הפעילה תותחים כבדים, כמו הפרסומת הראשונה אי פעם בעמוד הראשי שלה – מתכוונת לשלב את פלטפורמת הבלוגים המצליחה שלה, בלוגר, עם גוגל+. בינתיים, כנראה מרצון שלא להביא למשתמשים במוצר מוצלח את הסעיף, היא מסתפקת בדחיפות עדינות כמו "לא כדאי שתשלב את הבלוג המצליח שלך עם הרשת החברתית המחרחרת שלנו?" יש להניח שהדחיפות יהפכו בהדרגה לעדינות פחות, ככל שגוגל+ יתקרב למצבו של גוגל ווייב. בחדשות חיוביות יותר, לארי פייג' הפך לאושיה המצליחה ביותר בגוגל+, ועקף את מארק צוקרברג, שכיכב שם באופן משפיל מזה חודשים.
ואם אנחנו כבר בענייני גסיסות, אז האוונגליסט של WebOS, ריצ'רד קריס, עוזב את HP כדי לחפש קריירה מוצלחת יותר. המהלך רק מעודד את השמועות על מותה הקרב של מערכת ההפעלה הזו, שנראה שהתיאור המוצלח ביותר שלה הוא המשפט השנוא על תלמידים ברחבי העולם: "לילד יש פוטנציאל, אבל הוא לא מממש אותו." מה אתם אומרים? שלא ידעתם שיש ל-WebOS היה אוונגליסט? אתם לא לבד. זו בדיוק הנקודה.
בימים האחרונים רווחה בסביבה, גם אצלנו, אגדה אורבנית על פיה חלקים מהסרט החדש עתיר הפעלולים Avenger צולמו באמצעות מצלמת הווידאו של האויפון. הבמאי מסביר כעת שמישהו – כנראה פנאפל – ערך מחדש את דבריו והוציא אותם כל כך מהקשרם, שההקשר נראה לאחרונה במערכת שמש אחרת. אף שהוא השתמש במצלמת קנון מתקדמת – 5d MK2, ואני מרגיש עכשיו כמו אחד הכלבים של פאבלוב – כדי לצלם חלקים מהסרט, בשום סצינה לא נעשה שימוש באייפון. כי המצלמה שלו, כמו כל המצלמות הסלולריות, היא חרא של מצלמה.
צונאמי חגיגות ההתעלות השמיימה של סטיב ג'ובס נמשך, בעיקר בזכות שיווק נבון של הביוגרפיה שלו, שמתחרה בהצלחתה בחגיגות של סיינט סטיב עצמו. היא מכילה פרטים מעניינים: למשל, שאם זה היה תלוי בסטיב ג'ובס, לא היו אפליקציות צד שלישי באייפון (ובמשתמע, גם באויפד). ג'ובס רצה אייפון שכל האפליקציות יבנו על ידי אפל – וזה אכן היה המצב בגרסה הראשונה של הגרוטאה. רק שיצאה השניה, ב-2008, שוכנע ג'ובס לפתוח את השערים חלקית, וכך נוצרה האפסטור.גאון טכנולוגי, כן?
ג'וני אייב, המעצב הראשי של אפל, תואר לעיתים קרובות כידיד אישי של ג'ובס. זה לא הפריע לקדוש הטרי לגזול בשיטתיות את פרי עבודתו, ולתאר את העיצובים של אייב כאילו נוצרו על ידו, מה שעצבן את אייב - ובצדק. אייב גם לא מהסס לומר שג'ובס היה בריון "שהדרך שלו להגיע לקתרזיס היתה לפגוע במישהו. ואני חושב שהוא חש שיש לו את החירות והרשות לעשות זאת. החוקים הרגילים של המגע החברתי, הוא חש, לא חלים עליו. בגלל שהוא רגיש כל כך, הוא יודע בדיוק כיצד לפגוע במישהו בדייקנות וביעילות. והוא אכן עושה זאת." אבל, היי, הוא ייצר – סליחה, שיווק – אחלה מוצרי צריכה יקרים.
· "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
· לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.


