$
חדשות טכנולוגיה

מהמקינטוש ועד האייפון: המהפכות הכי גדולות של סטיב ג'ובס

מנכ"ל אפל המיתולוגי נפרד מתפקידו לאחר שהביא לעולם רעיונות ששינו לחלוטין את עולם הצריכה, מוצרים שיצרו שווקים חדשים, חנויות שהפכו למקדשים וגם את פיקסאר. ועוד דבר אחד

עומר כביר 22:0425.08.11

סטיב ג'ובס מפסיק לנהל את אפל, החברה שייסד ושהפך לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, וזה זמן טוב להיזכר במהפכות הצרכניות הגדולות שג'ובס אחראי להן, או לפחות מעורב ביצירתן. מהמקינטוש ועד האייפד - עם כל מה שבאמצע.

 

1. המחשב האישי

 

ב-1976 ג'ובס הקים את אפל לצד סטיב ווזניאק ורונאלד וויין, על מנת למכור את האפל I שבנה ווזניאק. אבל המהפכה האמיתית הגיעה שנה אחר-כך, עם השקת האפל II. היה זה אחד המחשבים האישיים הראשונים שיוצרו בכמויות גדולות וזכו להצלחה גלובלית. את השקתו ניתן לראות כראשית עידן המחשוב האישי.

 

2. מקינטוש

 

בפרסומת מיתולוגית, ששודרה בסופרבול בינואר 1984, הכריזה אפל על מקינטוש: המחשב המסחרי המצליח הראשון שכלל עכבר ומערכת הפעלה גרפית. ממשק זה החליף את הדוס, ששלט עד אז (וגם זמן לא מעט אחר-כך) בשוק המחשבים האישיים. חלונות, ריבוי משימות, הקלקות, וכל הדברים שמרבית העולם מכיר מחלונות של מיקרוסופט – אפל וג'ובס עשו את זה קודם. לא חסרים מי שטוענים שגם הגרסה החדשה ביותר של חלונות עדיין לא סגרה את כל הפערים מהמקינטושים הראשונים.

 

 

3. פיקסאר

 

ב-1985 הודח ג'ובס מתפקידו באפל, בעקבות מאבק שליטה שבו הפסיד למנכ"ל ג'ון סקולי, אדם שמונה לתפקיד זה ביוזמתו של ג'ובס עצמו. אבל ג'ובס הוכיח שהוא לא צריך את אפל כדי לחולל מהפכות, ומיהר להקים שתי חברות: האחת היתה יצרנית מחשבים בשם NeXT, שעתידה להיות כרטיס הכניסה שלו בחזרה לאפל יותר מעשור מאוחר יותר. השנייה, פיקסר, חוללה במקביל מהפכה בעולם סרטי האנימציה.

 

"צעצוע של סיפור", שהופץ ב-1995, היה הסרט הראשון באורך מלא שנוצר כולו באמצעות מחשב. הסרט הפך להצלחה מיידית, לא רק בזכות האנימציה המרשימה אלא גם בזכות התסריט המוצלח והדמויות המרגשות. בשנים האחרונות הפכה פיקסאר ליוצרת סרטי האנימציה הפופולריים והמוצלחים בעולם, שגרפו יחדיו יותר מ-6.3 מיליארד דולר וגרפו 26 אוסקרים. ב-2006, כשדיסני רכשה את פיקסאר בעסקת חילופי מניות בשווי 7.4 מיליארד דולר, ג'ובס הפך לבעל המניות הגדול ביותר באולפן הסרטים.

 

"צעצוע של סיפור" "צעצוע של סיפור" צילום: בלומברג

 

4. iMac

 

ב-1996 ג'ובס חזר לאפל אחרי שזו רכשה את NeXT, ושנה אחר-כך הגיע לכס המנכ"ל. באוגוסט 1998 העולם נחשף לטפח הראשון של המהפכה שתכנן ג'ובס, עם הצגת מוצר ה-i הראשון של החברה – המחשב האישי iMac.

 

המחשבים, שעוצבו על-ידי ג'ונתן איב, לימים מעצב האייפוד והאייפון, התהדרו במראה מודרני, צבעוני וחדשני, המסך המעוצב הכי את כל חלקי המחשבי פרט למקלדת ולעכבר – הבדל אדיר ביחס למחשבים המגושמים בצבעי אפור ובז' ששלטו עד אז בשוק. היתה זו הכרזה ברורה: מחשב לא צריך להיות רק חזק ולתת עבודה, הוא גם צריך להיות סקסי. המהפכה העיצובית הזו השפיעה על כל יצרניות המחשבים, שעד היום עושות מאמצים עילאיים על מנת להשתוות לעיצובים המושכים של אפל.

 

iMac iMac צילום: shutterstock

 

5. חנויות אפל

 

ב-19 במאי 2001 אפל פתחה את החנויות הרשמיות הראשונות שלה, בווירג'יניה ובקליפורניה. החברה, שעד אז התעסקה בפיתוח וייצור מוצרים, הפכה מאותו רגע גם לקמעונאית. ולשמחתה, לקמעונאית מצליחה מאוד.

 

כיום יש לחברה 330 חנויות רשמיות ברחבי העולם, המוקדשות אך ורק למוצרי אפל ואביזריהם. חנויות אלו היוו גורם מרכזי בהצלחה של אפל בעשור האחרון: הן אפשרו לה ליצור חוויית קנייה ייחודית, ולמכור את המוצרים ישירות לצרכנים בלי צורך להפריש כספים לגורמים מתווכים. העיצוב הייחודי של החנויות היה לשם דבר, והן מושכות אליהן עשרות מיליונים רבים של צרכנים בשנה. אם הקפיטליזם הוא דת, חנויות אפל הן המקדשים שלה.

 

חנות אפל בסולט לייק סיטי, יוטה חנות אפל בסולט לייק סיטי, יוטה צילום: בלומברג

 

6. אייפוד

 

נכון, היו נגנים ניידים לפני השקת האייפוד הראשון באוקטובר 2001. אבל אף אחד מהם לא השתווה לאייפוד בעיצוב, בממשק המשתמש ובנוחות השימוש. אפל לקחה מוצר שצרכניו העיקריים היו עד אז בעיקר גיקים וחובבי מוזיקה רציניים, והפכה אותה לאחד המוצרים הנחשקים בעולם.

 

כמעט בן לילה הפך האייפוד להצלחה מסחררת, שבישרה סופית את סוף עידן התקליטורים. אפל הוכיחה שהיא לא רק יודעת לייצר מחשבים יפים, אלא שהיא גם אשפית בייצור מוצרי צריכה להמונים. כן, גם לאלה מביניהם שמעדיפים להישאר עם חלונות.

 

אייפוד נאנו אייפוד נאנו צילום: בלומברג

 

7. אייטיונז

 

חלק מכריע בהצלחת האייפוד הייתה חנות המוסיקה iTunes Store, שנפתחה בינואר 2003. היא אפשרה לבעלי האייפודים ליהנות ממבחר עצום של מוזיקה איכותית וחוקית בתשלום, והיתה לחנות המוזיקה המקוונת המצליחה הראשונה.

 

ההצלחה ההדדית של שני המוצרים הזינה זו את זו, ובשעה שהאייפוד הפך לנגן המדיה המצליח בעולם, אייטיונז הפכה לחנות המוסיקה הגדולה בעולם, הן המקוון והן הלא-מקוון. כיום ניתן למצוא באייטיונז מגוון תכנים – סרטים, סדרות, פודקאסטים, ספרים, ובזכותה אפל היא לא רק יצרנית ומשווקת מכשירים אלא גם חברת מדיה מצליחה ומשפיעה.

 

סטיב ג'ובס וסמל ה-iTunes סטיב ג'ובס וסמל ה-iTunes צילום: בלומברג

 

8. אייפון

 

לא עבר זמן רב כל כך מאז שג'ובס עלה על הבמה בינואר 2007 והציג לעולם את האייפון, אבל קשה להאמין שעד אותו יום נאלצנו כולנו להתמודד רק עם טלפונים סלולריים מסורבלים, מרובי מקשים ובעלי מערכות הפעלה מתסכלות.

 

ג'ובס ואפל הראו לעולם שאפשר אחרת, עם מסך מגע גדול ומערכת הפעלה מינימליסטית ופשוטה. עם השקתו הפך האייפון להצלחה מיידית, אפל למעצמה סלולרית, והעולם למד להכיר מילה חדשה: סמארטפון. כיום המכשיר מבית אפל לא לבד, ובשטח יש הרבה מכשירים שנותנים לו תחרות יפה, אבל האייפון היה כאן לפני כולם, והאחרים הגיעו אלינו בזכות הצלחתו.

 

אייפון 4 אייפון 4

 

9. האפסטור

 

האייפון היה רק חצי מהמפכה שחוללה אפל של ג'ובס בעולם הטלפונים הסלולריים והמכשירים הניידים. ביולי 2008 השיקה החברה את חנות האפליקציות לאייפון, האפסטור, שבישרה על עידן חדש של שימושיות, התאמה אישית, וגם הרבה מאוד כיף.

 

פתאום הסמארטפון לא היה רק מכשיר לשיחות, גלישה באינטרנט, תזכורות ואולי גם מניות ותחזיות מזג אוויר – אלא פלטפורמה לאינספור פעולות. RIM, יצרנית הבלקברי, הראתה איך אפשר לנצל את המכשיר כדי לעבוד, אבל אפל הציעה למשתמשיה גם לשחק וליצור.

 

כיום, מבחר האפליקציות ואיכותן הם גורמים מרכזיים בהצלחתו או בכישלונו של כל מכשיר נייד. אם לסמארטפון או לטאבלט אין חנות אפליקציות עשירה, שום מפרט טכני לא יציל אותו מתהום הנשייה. מהפכת חנויות האפליקציות לא נשארה בעולם הניידים: אפל כבר השיקה אפסטור למק, לגוגל יש חנות אפליקציות לדפדפן כרום ולמערכת ההפעלה שלה כרום OS, ומיקרוסופט תכלול חנות אפליקציות בחלונות 8.

 

אפליקציות באפסטור אפליקציות באפסטור צילום: בלומברג

 

10. אייפד

 

מה לא אמרו על האייפד עם חשיפתו, לפני קצת יותר משנה וחצי? שהוא משעמם, שהוא סתם אייפון או אייפוד טאץ' מגודל, שלא ברור למה צריך אותו. אבל תחזיות לחוד ומציאות לחוד.

 

הטאבלט של אפל רשם עם השקתו באפריל הצלחה מרשימה במכירות, והראה שאם ג'ובס רוצה - הוא יכול להמציא קטגוריית מכשירים חדשה לגמרי. בדרך הוא גרם לאנשים להרגיש שמוצר שהם אפילו לא חלמו על קיומו יום קודם לכן, הוא הדבר שהם הכי רוצים בעולם עכשיו. רבים עדיין לא השתכנעו שהטאבלט יכול להחליף את המחשב האישי ולהעביר אותנו סופית ל"עידן הפוסט PC", כפי שכינה אותו ג'ובס, אבל דבר אחד ברור: הטאבלטים כאן כדי להישאר.

 

ג'ובס משיק את האייפד 2 ג'ובס משיק את האייפד 2 צילום: איי אף פי

 

ועוד דבר אחד: SteveNotes

 

סטיב ג'ובס עצמו, יותר מכל, ייזכר בזכות ההופעות הכריזמטיות והמצגות שחשף בהשקות המוצרים החדשים של אפל. ההשקות, בפני קהל מעריצים משולהבים, דמו יותר להופעות רוק מאשר למצגת עסקית של מנכ"ל. באמצעות שילוב של גורמים כמו שקפים פשוטים ובהירים, חשיפה דרמטית של מוצרים ועבודת יח"צ יעילה הפכו האירועים של אפל לרגעי שיא בעולם הטכנולוגיה.

 

יותר מכל, אירועים אלו ייזכרו בזכות ה"ועוד דבר אחד" (One more thing) – אותו רגע שנדמה שבו האירוע כבר הסתיים, אך בו ג'ובס עוצר, מכריז "ועוד דבר אחד", ומציג מוצר שמעיף את הגג. לא פחות משהוא יודע ליצור מוצרים חדשניים, ג'ובס הוא גם אמן הדרמה וההייפ, שיודע איך ליצור הכי הרבה באזז בהכי מעט מאמץ.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x