מסע הקניות של מארק צוקרברג
פייסבוק קנתה השנה לא פחות מ-13 חברות, ולפי ההערכות לא תסתפק בכך. בכיר ברשת החברתית: "עשויים לבצע רכישות גדולות יותר"
החזית החברתית מתחממת: פייסבוק מבצעת מהלכים להגברת קצב הרכישות שלה, כחלק מהמאמץ לשפר את תפקוד וזמינות האתר לנוכח התחרות הגוברת מצד גוגל+ - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. לפי הפרסום, עד סוף השנה מתכננת הרשת החברתית הגדולה בעולם לרכוש 20 חברות בסך הכל, פי שניים ממספר החברות שרכשה ב-2010, כשב-2009 רכשה פייסבוק חברה אחת בלבד.
עד כה רכשה פייסבוק 13 חברות במהלך 2011, כשאחת הבולטות שבהן היתה סנאפטו הישראלית. בהמשך השנה היא צפויה להתמקד בעיקר בחברות הפועלות בתחום עיצוב האתרים, מתוך הנחה שעיצוב האתר קשור ישירות למשך הזמן שגולשים מבלים בו. כן תפעל החברה להוספת שירותים שונים למכשירים ניידים.
"לפני שנתיים לא היה לנו הרבה ניסיון ברכישות", אמר לבלומברג מנהל הפיתוח התאגידי בפייסבוק, ווהן סמית, "ואף שציפינו שהרכישות יתנהלו כשורה, זה עדיין היה הימור. יצרנו תרבות שתומכת ביזמים, וזה עבד טוב להפליא".
ככל הנראה, לפייסבוק יש די מזומנים על מנת לעמוד בקצב הרכישות המואץ. לפי הערכות, במהלך 2011 צפויה החברה לרשום הכנסות בסך 2 מיליארד דולר, ובינואר השלימה הרשת החברתית גיוס של 2 מיליארד דולר נוספים.
"אני לא חושב שמחסור במזומנים, אפילו על הנייר, הוא חסם משמעותי ברכישות שמעניינות את פייסבוק", אמר לו קרנר, אנליסט בחברת Wedbush Securities. לדבריו, אם החברה מעוניינת לבצע רכישות הגדולות מכמות המזומנים שברשותה, היא יכולה למכור חלק ממניותה בשוק המשני.

בדרך לרכישות גדולות יותר?
עד עתה, פייסבוק ביצעה רכישות קטנות יחסית, לעתים של חברות בנות עובד או שניים, כאשר לרוב התעניינה הרשת החברתית רק בהון האנושי של החברה, ולא בטכנולוגיה שלה.
סנאפטו הישראלית, שנרכשה במרץ שעבר, היא יוצאת דופן: פייסבוק רכשה את החברה, שפיתחה פלטפורמה להרצת אפליקציות על טלפונים סלולריים פשוטים, תמורת 70 מיליון דולר. באמצע יולי השיקה פייסבוק אפליקציה המבוססת על הטכנולוגיה של סנאפטו, אשר תומכת ביותר מ-2,500 טלפונים סלולריים. בכך הראתה הרשת החברתית את כוונתה להרחיב את היקף פעילותה באמצעות רכישות.
כך היה המצב גם עם מפתחת אפליקציית הצ'ט הקבוצתי Beluga. פייסבוק קנתה את החברה במרץ שעבר, על אנשיה והטכנולוגיה שפיתחה, לפני כשבועיים השיקה אפליקציית מסרים מידיים לאייפון ואנדרואיד, אשר פותחה על ידי יוצאי בלוגה ומבוססת על הטכנולוגיה שנרכשה.
תנופת הרכישות מגיעה, כך נראה, בתגובה להשקת גוגל+ ולהצלחה המהירה שקצרה הרשת החברתית המתחרה בשבועות הראשונים לקיומה: נכון לסוף יולי היו ליריבה הצעירה 29 מיליון משתמשים. בכך הופכת ההתנהלות העסקית של פייסבוק לדומה לזו יותר של לגוגל, שרוכשת עשרות חברות מדי שנה, והספיקה עד כה להגיע ל-18 חברות השנה.
ניתן להעריך בבטחה ששום רכישה שתבצע פייסבוק לא תתקרב ל-12.5 מיליארד הדולר שהסכימה גוגל לשלם על מוטורולה מוביליטי. עם זאת, לדברי ווהן סמית, הרשת החברתית אמנם התמקדה עד עתה ברכישות קטנות יחסית, אך היא פתוחה לרעיון של ביצוע רכישות גדולות יותר.


