$
כלכליסט-טק

אמזון מגיעה אליכם הביתה

ענקית הקניות שולחת מוצרים לכל העולם, אבל פותחת אתרי מסחר מקומיים. גם היא מבינה שהרשת מחברת אותנו קודם כל לסביבה הקרובה

עומר כביר 11:20 29.07.11

 

השבוע דווח שענקית המסחר המקוון אמזון נערכת לקראת פתיחת אתר מקומי בהודו. הדיווח הצטרף להכרזה של אמזון מתחילת החודש על רכישת אתר מכירת הספרים הבריטי bookdepository.co.uk, מהלך שנחשב כצעד ראשון לקראת הרחבת פעילותה המקומית באירופה.

 

השאלה המתבקשת היא: למה? לאמזון יש פעילות וירטואלית מקוונת חובקת עולם, עם מערך שילוח יעיל המגיע במהירות לכל קצוות תבל, וצוות שירות לקוחות מיומן שעובד מסביב לשעון. גם כאן, בישראל הקטנה, ניתן ליהנות ממבחר הולך וגדל של מוצרי האתר, ואפילו את הקינדל 3 ניתן להזמין לכתובת ישראלית - בלי צורך להיעזר בכל מיני טריקים.

 

תמיד אמרו לנו שהרשת מבטלת את הגבולות, ושבעולם המקוון לצרכן הסופי לא משנה אם המוצר שהוא קונה נשלח מאוזבקיסטן או מהעיר השכנה. אז למה אמזון מתעוררת פתאום ומתחילה להרחיב את הנוכחות המקומית שלה?

 

לדבר בשפה המקומית

 

המהלך של אמזון לא נובע רק מהרצון לקצץ בעלויות הקמת מרכזי שילוח מקומיים, או מכך שאנשים רוצים לקרוא ספרים בשפתם יותר מאשר ספרים באנגלית. אחרי הכל, לאמזון לא חסרים מוצרים בינלאומיים, כמו דיסקים או DVD. אבל האמת היא שלמרות מה שמספרים לנו על האינטרנט, גם לגולשים התוכן המקומי חשוב מאוד.

 

מי שמדגימים את המגמה הזו היטב הם גרופון ושאר אתרי הקופונים: הפופולריות שלהם נובעת, בין השאר, מכך שעבור גולשים רבים הרשת היא אמצעי מושלם להתחבר ולגלות את הסביבה הקרובה, ולאו דווקא מכרים חדשים בנקודה מרוחקת בגלובוס. יותר משהרשת מחברת אותנו לעולם, היא עוזרת לנו להתחבר לסביבה הקרובה שלנו.

 

והעיקרון הזה נכון לא פחות גם כשמדובר במסחר מקוון. אמנם אפשר לקנות בלי בעיה באינספור אתרים בחו"ל, אבל הרבה יותר כיף לקנות באתר שמדבר בשפה שלך, הכוונה היא לא רק לשפת דיבור: עברית, אנגלית או איטלקית. אם זה היה המצב, אמזון לא היתה טורחת לפתוח חנות מקומית לתושבי קנדה. שפה היא גם השפה התרבותית, של הסביבה שבה אנחנו חיים.

 

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. הדגמה מקוונת של העיקרון "לחשוב גלובלית, לפעול לוקאלית"
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. הדגמה מקוונת של העיקרון "לחשוב גלובלית, לפעול לוקאלית"צילום: בלומברג

 

מעבר לאתר שמוכר מוצרים מקומיים, גולשים יתחברו בקלות רבה יותר לאתר שמכיר את החיים היומיומיים שלהם. אתר שבימים של מחאות רחוב סוערות לא יקדם בעמודו הראשי גאדג'טים יקרים, אלא יציע בהנחה אביזרי קמפינג וספרי עיון על מחאות ומאבק ציבורי.

 

כשאתר מדבר בשפה שלנו, החיבור שלנו אליו גדול יותר, והארנק ייפתח בקלות גדולה יותר. באמזון מבינים היטב שהמקומי הרבה יותר חזק מהגלובלי, ואפשר לשער שהמהלכים שנקטה החברה החודש הם רק התחלת ההתרחבות שלה לשווקים מקומיים.
x