קופי-פייסט: כשזה מגיע לרשתות חברתיות, כולם מעתיקים מכולם
הנה המעגל החברתי האמיתי: גוגל+ נראית כמו פייסבוק, שהעתיקה בעבר תכונות מטוויטר. עכשיו מעתיקה פייסבוק את הווידיאו-צ'ט של גוגל
ההשקה של גוגל+ הגיעה בעיתוי מעניין: ענקית החיפוש חשפה את הרשת החברתית החדשה שלה, בדיוק כשניוז קורפ של רופרט מרדוק נפטרה ממייספייס, הרשת החברתית הלוהטת ביותר לשנת 2006, בהפסד של יותר מחצי מיליארד דולר.
שון פארקר - הנשיא הראשון של פייסבוק ומי שייעץ למארק צוקרברג בתחילת דרכה של הרשת החברתית - הסביר לאחרונה מה היתה צריכה לעשות מייספייס כדי לנצח בקרב הרשתות החברתיות: "היה שלב שבו הם היו צריכים פשוט להעתיק במהירות את פייסבוק, ואז הם היו הופכים לפייסבוק", אמר פארקר בכנס NExTWORK בניו יורק, בניסוח שמזכיר מאוד את הסרט "הרשת החברתית".
בפייסבוק ידעו ליישם את הרעיון הזה של העתקה מהמתחרים: כשטוויטר עוד היתה מתחרה קטנה יחסית ולא היוותה תחרות של ממש, מיהרו בפייסבוק להעתיק ממנה רעיונות מוצלחים ללא בושה. כבר שכחנו, אבל הקיר ורצף העדכונים לא היו במרכז בפייסבוק, עד שברשת החברתית ראו שטוויטר עושה את זה טוב יותר. באותו אופן הגיעו גם הצגת עדכונים בזמן אמת, האפשרות לתייג חברים בפוסט או בסטטוס ושיתוף תכנים שפרסמו חברים, בדיוק כמו ה-Retweet בטוויטר.
הגולשים רוצים את מה שהם מכירים
נראה שגם בגוגל למדו את הלקח. מי שזכה להיכנס בשערי גוגל+ בימים האחרונים חווה תחושת דז'ה וו: משהו בעיצוב נראה מאוד מוכר. אחרי זמן קצר רוב הגולשים הבינו את הרעיון: גוגל פשוט העתיקה את המראה של פייסבוק.
נכון, הרעיון הבסיסי הוא חלוקה של חברים למעגלים, אבל אחרי החלוקה הזאת אין כמעט זכר לעיצוב המעגלי הזה. אחרי כמה ניסיונות כושלים לייצר רשת חברתית משלה, בגוגל הבינו מה הגולשים רוצים - שיפורים ושדרוגים למה שכבר קיים. אם זה כבר עובד בגוגל, לא צריך להמציא את הגלגל מחדש.

עכשיו נראה שפייסבוק שוב מיישמת את אותה אסטרטגיה. אחד הפיצ'רים שזוכה לשבחים בגוגל+ הוא Hangout, שירות הווידיאו-צ'ט המובנה (שזכה לתרגום המביך "זוּלה" בגרסה העברית). בפייסבוק יש אפליקציות חיצוניות שמציעות שירות דומה, אבל הרשת החברתית עצמה לא השיקה שירות רשמי.
יממה לאחר השקת גוגל+ הבין מארק צוקרברג לאן נושבת הרוח, והודיע שפייסבוק עומדת להשיק משהו "ממש מדהים". בסוף השבוע שדרגה הרשת החברתית את הצ'ט שלה והוסיפה גם וידיאו, כדי להתמודד טוב יותר מול השחקן החדש בשכונה.
הפינג פונג הזה יימשך. בגוגל+ עדיין אין אפליקציות חיצוניות ומשחקים, למשל, עניין שוודאי ישתנה בהמשך. גוגל הרי השקיעה בערך 100 מיליון דולר בזינגה לפני שנה, והשמועות דיברו על מהלך שהוא חלק מהקמת רשת משחקים חברתיים. השאלה שנשארה פתוחה היא מי יישם טוב יותר את הרעיון של המתחרה ומי ימצמץ ראשון בסיבוב הנוכחי.


