דו"ח טכנולוגי: טוויטר צריכה כסף - והפרסומות ייהפכו לבולטות יותר
על רקע גיוס ההון של האתר החברתי והחיפוש אחר מודל הכנסות, גולשים שיעקבו אחרי מותגים יצפו בפרסומות שלהם בראש זרם הציוצים. וגם: אפל מצנזרת מכתבים פוליטיים של משתמשי MobileMe וטוענת ש"מדובר בספאם", ואורקל מצטרפת לקרב נגד אנדרואיד
הציוץ שעיצבן אותי
האם טוויטר נערכת להנפקה? בשנים האחרונות נהגו המנהלים של השירות לומר לנו שלא, שמה שמעניין אותם בינתיים הוא חדירה לשוק והשגת משתמשים ולא הכנסות. אבל, אחרי סיבוב הגיוס האחרון של טוויטר - שבו היא הוערכה ב-7 מיליארד דולר – נראה שמתחילים להבין שם להבין שאם אתה רוצה את הכסף הגדול, אתה צריך להראות שאתה מסוגל להרוויח לפחות קצת כסף קטן. גרופון, אגב, לא הוכיחו אפילו את זה. ככה זה בבועת ההייטק.
טוויטר הצליחה לא רע, יחסית, באמצעות פרסום של "ציוצים מקודמים". אותם ציוצים הופיעו להם כחלק מהפיד ולא הטרידו יותר מדי אנשים, בעיקר משום שהם בדרך כלל הופיעו אחרי חיפוש. עכשיו, אומרים בכירים בחברה, מתכוונים בטוויטר ללחוץ על הדוושה: בקרוב, אולי בתוך חודש, אנשים שעוקבים אחרי מותג מסוים ייאלצו לצפות במודעות מטעם אותו מותג באופן בולט, מיד כשהם נכנסים לאתר. עד כה הם היו יכולים להעביר יום שלם בשירות בלי להיחשף אליהן.
וזה כבר מעיק יותר, כי הפרסומות הארורות אמורות להופיע בראש זרם הציוצים שלך, אבל למרבה השמחה גם יירדו משם די מהר. הצד החיובי של כל העסק, בערך, הוא שבינתיים אתה תראה פרסומות רק אם היית אידיוט מספיק כדי לעקוב אחרי מותג - ואז כנראה שמגיע לך.

האימייל שלך נמחק? אפל לא תגלה לך
מכורי אפל שמשתמשים בשירות הענן MobileMe, שצפוי לפנות בקרוב את מקומו לטובת iCloud, עשויים לגלות ש... אה, סליחה, הם לא יגלו שום דבר. השירות מבצע צנזורה על אימיילים שיוצאים ממנו, ומכתבים שמכילים תוכן פוליטי (העוסק, בין היתר, באביב הערבי) לא מגיעים ליעדם. המשתמש ששלח אותם, כמובן, לא מקבל שום התרעה על כך שהמייל שלו לא מצא חן בעיני סטיב ג'ובס, אז הוא גרס אותו.
הידיעה מגיעה דווקא מאתר של פנאפלים, בשם Cult of Mac. שם דווקא מקבלים את העובדה שלדוד סטיב מותר לצנזר את האימיילים – הם פשוט מתלוננים על כך שלא אומרים להם איזה תוכן עובר צנזורה.
אפל, מצידה, מכחישה את הטענה שמדובר בצנזורה, והיא טוענת שמדובר בסך הכל בסינון של ספאם. כאשר היא נשאלה האם היא מתכוונת להודיע למשתמשים שמסנן ה"ספאם" בלע את האימיילים שלהם, התגובה היתה הרבה יותר מעניינת.
בתגובה לשאלה באחד הפורומים, טענה החברה שעצם העובדה שהיא לא מודיעה על כך שההודעה שלך הוגדרה כספאם היא אמצעי ללחימה בספאם. כלומר, אתה מוגדר כספאמר אחרי ששלחת הודעה פוליטית בלי לדעת על זה בכלל. אפל, כמובן, מסרבת לומר אילו מילים יפעילו את מסנן הספאם שלה. סביר, אגב, שהכל חוקי ומאושר בהתאם לחוזה המשתמש של החברה. קפקא לא היה כותב זאת טוב יותר.
זו, כמובן, לא הפעם הראשונה שאפל נתפסה בצנזורה. היא אסרה על שימוש במילונים שהכילו את המילה Fuck, על יצירות מופת שיש בהן שמץ של רמיזה מינית, ועל קריקטורות פוליטיות בנימוק שהן "לועגות לאישי ציבור" - כולל קריקטורה שלעגה לאדולף היטלר. עכשיו קיבלנו עוד דוגמה למאמצים של אפל להפוך את העולם המקוון לדיסנילנד, אבל ספק גדול אם זה מה שיגרום למכורים להיגמל.

מתקפה משולבת על אנדרואיד
טוב, זה כבר לא מצחיק. לפני כשנה אמר סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, שעל השימוש באנדרואיד יש "מס פטנטים", ומיקרוסופט עושה הכל כדי לגבות אותו – כלומר, להפוך את אנדרואיד, לכאורה מערכת הפעלה חינמית, לכזו שמגיעה עם שובל תגמולים שהופך אותה ללא כדאית לספקים. עכשיו מצטרפת גם אורקל לחגיגה: היא דורשת מיצרניות מכשירי אנדרואיד מס של 15 עד 20 דולר על כל מכשיר שהן מוכרות, בטענה להפרת פטנטים שלה. בניגוד למצב בחזית מיקרוסופט, אף חברה עוד לא הסכימה לשלם לאורקל.
וזה לא עוצר כאן: לאחרונה, לפי הדיווחים נפתחה חקירה פדרלית בחשד להפרת חוקי ההגבלים העסקיים נגד מיקרוסופט, RIM ואפל. שלוש החברות היו שותפות לרכישת הפטנטים המשונה, בלשון המעטה, של נורטל. הן התאגדו לקבוצה אחת כדי למנוע מגוגל את השגת הפטנטים הללו, וקנו אותם במחיר של 4.5 מיליארד דולר. לעומת 900 מיליון שהציעה גוגל.
במילים אחרות, מערכת ההפעלה הסלולרית המצליחה ביותר מפחידה מאוד את ג'ובס, באלמר, וההוא מ-RIM שאף אחד לא יודע איך קוראים לו (מייק לזרידיס, בסדר, בסדר). כתוצאה מכך, הם מנסים לדחוק את רגליה של אנדרואיד בכל דרך אפשרית. מיקרוסופט ו-RIM, אגב, כבר הכריזו במאי על שיתוף פעולה סלולרי, שבמסגרתו בינג יהפוך למנוע החיפוש במכשירי בלקברי.
גוגל צריכה לעשות משהו בנושא, בהקדם, אחרת זה ייגמר מהר ורע מבחינתה. אם להשתמש במושגים של העולם התחתון, הגיע הזמן שגוגל צריכה לארגן לעצמה במהירות סוג של פרוטקשן נגד הכנופיות האחרות.

אזהרה: עשית משהו רע מאוד!
ספקיות הרשת הגדולות בארה"ב נכנעו בסוף השבוע ללחץ הבלתי פוסק של חברות התוכן, והן יטרידו מעתה את משתמשיהן אם יהיה חשש - ללא כל צורך בראיות, כמובן - שהגולש האומלל עלול היה לעבור על חוקי זכויות היוצרים.
כדי להימנע מהשם המעיק "חוק שלוש העבירות", שיצא לו שם רע ושבתי משפט ברחבי העולם כבר אמרו עליו דברים לא חביבים, המשתמש יקבל שש עבירות. חברות התוכן מעמידות פנים שמדובר בתוכנית דו-שלבית: "חינוך", שבמסגרתו נשלחות למשתמש ארבע הודעות (לכאורה כדי לעדכן הורים על הפעולות הבלתי חוקיות שמבצעים ילדיהם), ו"אכיפה", שתי ההודעות האחרונות.
בשלב של ההודעה החמישית והשישית, הספקיות כבר נדרשות לנקוט בשלל צעדי עונשין: מהאטת מהירות הגלישה של המשתמש ועד להפנייתו לעמוד אחד בלבד ברשת, עד שהוא ייצור קשר עם הספקית שלו וינסה לפתור את הבעיה.
יש רק בעיה אח... אה, יש בערך 12,764,953 בעיות בנוהל הזה, שכולו הפעלת סנקציות כלפי משתמש ללא התערבות של רשות חוקית כלשהי. על ארבע ההודעות הראשונות שמקבל הגולש הוא לא יכול לערער בכלל: הוא לא יכול לדעת למי הוא הזיק, אם בכלל. הוא צריך לקבל בהכנעה את דבריהם של המבוגרים האחראים, שהוא היה כלב רע ושהוא מתדרדר במהירות לשלב הענישה.
וכשהגולש מגיע לשלב הזה, הוא עדיין לא יכול לערער סתם כך, אלא צריך להעביר 35 דולר לאיזה גוף שיוקם על ידי הספקיות וחברות התוכן, כדי שיפסקו בעניינו. ואם חשבתם שהאמירה "אבל רשת ה-WiFi שלי בכלל לא מאובטחת", תשכחו מזה - זה תירוץ שיעבוד רק פעם אחת. כל המעורבים עושים את הכל כדי להפוך חלק ניכר של האוכלוסיה האמריקאית לפושעים, ולהפוך את הפושעים האמיתיים לגיבורים. מחוכם.
קצרצרים
בית משפט בניו ג'רזי הגיע למסקנה ה, אה, שנויה במחלוקת, שאם את אשה קנאית שמצמידה מכשיר מעקב למכונית של בעלה ושוכרת בלש פרטי כדי שיעקוב אחריו באמצעות GPS כדי לברר אם מי הוא נפגש - לא פגעת בזכותו לפרטיות. חגיגות פראיות נרשמו במספר משרדים של בלשים פרטיים. בית המשפט נימק את החלטתו בכך שתנועה של כלי רכב במרחב ציבורי איננה יכולה להיחשב לפרטית. הממ, מה?
סטיב ג'ובס שיסה להק של עוכרי דין בחברת GetJar, שמפעילה חנות אפליקציות פתוחה לציבור, וזאת משום ש - ניחשתם נכון! - GetJar קוראת לחנות שלה אפסטור. זה קורה כמה ימים אחרי ששופטת בעטה מכל המדרגות את הדרישה של אפל להוציא צו מניעה נגד אמזון בנסיבות דומות, עוד לפני סיום הבירור המשפטי. גם בגטג'אר לא מתכוונים לכרוע ולהשתחוות לקרמלין מקופרטינו, ומתכוננים לקרב משפטי.
חברת דירוג האשראי מודי'ז - שמי שעקב אחרי המשבר הגדול עשוי להגדיר אותה דווקא כחברת הימורים - מצאה את עצמה בבעיה בפורטוגל. תושבי האימפריה לשעבר לקחו קשה את העובדה שמודי'ז הורידה את דירוג איגרות החוב של פורטוגל לרמת "זבל". כמה מהם מיהרו לפרוץ לאתר של מודי'ז, החזירו לארצם את הדירוג שנשדד ממנה כביכול, והוסיפו כמה מילים חריפות במיוחד על החברה.

האם הנשיא הסיני לשעבר, ז'יאנג זמין, נפרד לאחרונה מהעולם? קשה לדעת, אבל יש תכונה בלתי פוסקת בצנזורה הסינית. בימים האחרונים מחקה הצנזורה בקדחתנות לא רק ידיעות על מותו של ז'יאנג, אלא גם רמזים או אף מילים הקשורות אליו, כמו גם לבית החולים החשאי לאח"מים של המשטר. "סוכנות הידיעות" שינחואה, המשמשת כשופר המשטר, פרסמה הכחשה רשמית – אבל ההכחשה הזו פורסמה רק באנגלית, לא בסינית. כנראה שנדע מה עלה בגורל הבכיר אחרי שיגמרו לחנוט אותו.
בטק-קראנץ' דנים ב"תסמונת רוברט סקובל". מדובר במגפה הפושה בטרשת חברתית כלשהי, כאשר איזה מפורסתם מעמק הסיליקון מגיע אליה יחד עם עדר המעריצים שלו. תוך זמן קצר, במיוחד אם הטרשת צעירה, האח"מ הופך למעין חור שחור שמושך אליו את כל תשומת הלב, ג'סטין ביבר חברתי שאי אפשר להמנע ממנו. עכשיו חווה גוגל+ את אפקט סקובל, בלוגר הטכנולוגיה המוכר: גם אם אתה חוסם אותו, הוא כל כך פופולרי שגוגל שבה ומציעה אותו כאיש קשר. פתרון אין בינתיים, חוץ מלקוות שלסקובל פשוט יימאס.
- "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
- לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.
- ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"


