$
כלכליסט-טק

חייך ותמכור אייפון: מה מסתתר מאחורי השמחה של עובדי אפל

אסור לדבר בצורה שלילית, איחור למשמרות יכול לגרום לפיטורים ללא התראה והשכר קרוב למינימום. אפל כופה מדיניות נוקשה גם על עובדי החנויות שלה, והרשת מלאה דיווחים של עובדים ממורמרים

הראל עילם 08:53 20.06.11

 

דיווחים חוזרים ברשת נותנים הצצה אל המציאות העגומה של העובדים בחנויות אפל. "הוול סטריט ג'ורנל" ואתר Gawker, שפרסמו לאחרונה ידיעות בנושא (כל אחד בנפרד), מגדירים את התרבות העסקית של מפתחת האייפון כ"סטרילית ואופטימית כמו החנויות עצמן".

 

את ההצלחה האדירה של אפל בעשר השנים האחרונות היא חבה בחלקה למאות החנויות שפתחה ברחבי העולם. החנויות של אפל ממוקמות, בדרך כלל, ביעדים תיירותיים ואסטרטגיים במיוחד, וחלק מחנויות הקונספט כבר הפכו לשם דבר.

 

עובדי החנויות, הנאלצים להתמודד מדי יום עם מאות ואלפי לקוחות, כלל אינם רשאים להביע מורת רוח. עובד שפוטר לאחרונה אמר לגוקר: "אם אתה מדבר בצורה שלילית על לקוח עם אחד העובדים, ועובד אחר שומע אותך... הוא כנראה ידווח עליך למנהל. אני לא יכול לספור את כמות הפעמים שבהן נקראתי למשרד המנהל כדי שנוכל לדבר על ה'שליליות' שלי".

 

התרבות העסקית של אפל מתרכזת במה שהחברה מכנה "פוזיטיביות": מדובר, למעשה, בחלק ממכבסת מילים שבמסגרתה אסור לעובדים להשתמש במילים מסוימות עם קונוטציה שלילית. כך למשל, עובדים אינם יכולים להגיד "לרוע המזל", אלא "כפי שמתברר". במקרים אחרים, הם לא יכולים להגיד מילים כגון "טיפשי", "שגוי" או אפילו "בעיה" - במקום זאת יש להגיד "סוגיה".

 

עובדי החנות אינם מוגדרים כמוכרים. במקום זאת, הם "פותרים בעיות" עבור הלקוחות. עובדים חדשים, בשבועות הראשונים להעסקתם, אינם יכולים לדבר עם לקוחות ללא ליווי של עובד ותיק, ומפוטרים מיד אם עברו על האיסור. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", "אסור לעובדים החדשים אף ליצור קשר עין או להגיב לפניות של לקוחות".

 

במקרים אחרים, העובדים מדברים על כך שהם נאלצים להתמודד מול דרישות לא ריאליות הקשורות לתנאי ההעסקה שלהם. הם מחויבים לקבל ציון של 9 או 10 במשוב הלקוחות, או שהם יקבלו נזיפה הגורמת לעיכוב בקידום ובתנאים. עובדים המאחרים למשמרת בכמה דקות מספר פעמים במהלך שנה, מפוטרים ללא התראה או פיצויים. בנוסף, לפי העיתון, אפל כמעט אינה מקדמת את עובדי החנות לעמדות ניהול.

 

באחד המקרים התלונן טכנאי מעבדה שכמה עובדים פוטרו מפני ש"הסתכלו בקובצי המשתמשים" - אף שהם היו חייבים לעשות זאת כדי לאשר שהקבצים עברו כשורה. הוא גם סיפר שקיבל נזיפה רשמית בגלל לקוחה שהתלוננה כי במחשב החדש שלה נמצא פורנו לאחר שהטכנאי העביר את תוכן המחשב הישן. "היא לא יכלה להאמין שאולי בעלה העביר את הפורנו לשם". כשבוחנים את המקרים הללו, קל להבין מדוע אחד העובדים קורא להקמת איגוד, ומנסה לגייס את עמיתיו.

x