$
כלכליסט-טק

האמריקאים חוששים יותר מחברות, פחות מהממשלה

העסקים הגדולים מפחידים את האמריקאים יותר מהאח הגדול – אבל החשש ממעקב ברשת לא מונע מהם להשתמש בה

יוסי גורביץ 11:09 06.06.11

 

במשך שנים, החשש ממעקב ממשלתי היה גדול: בארה"ב, הוא היה חזק במיוחד לאחר שנות מק'ארתי אז עובדי הממשל השתמשו בספריות על מנת לזהות "גורמים חתרניים". עם זאת, מחקר חדש של המרכז לעתיד הדיגיטלי (Center for the Digital Future) באוניברסיטת דרום קליפורניה מוצא שהאמריקאי הממוצע לא חושש מהמשלה - כמו שהוא חושש מהעסקים הגדולים.

 

בקרב אמריקאים בני 16 ומעלה המשתמשים ברשת, שיעור של כ-50% הביעו חשש שחברות עוקבות אחריהם ברשת ומנטרות את פעילותם. רק 38% הביעו חשש דומה ממעקב מצד ממשלות – זאת למרות שמעקב ממשלתי נושא איתו סכנות חמורות ומשמעותיות יותר.

 

עם זאת, החשש ממעקב ברשת לא מונע מהאמריקאים לגלוש בה. 82% מהם מחוברים לרשת, שיעור דומה לזה שנרשם בשנת 2009. מתוך 18% של הלא-מחוברים, שבעה אחוזים אמרו כי הסיבה לכך שהם לא מחוברים היא העלות הנדרשת. 21% מהבלתי-מחוברים הביעו תסכול מכך שכתוצאה מחוסר החיבור שלהם, הם מאבדים יכולת תקשורת עם חבריהם ויכולתם להשיג מידע נדרש לצרכי עבודה נפגעת. בין השאר, מצאו הנתונים כי 68% מהמשתמשים עושים שימוש ברשת לצרכי קניות, בעיקר של ספרים ומתנות, וכי החשש מרכישות ברשת דועך.

 

המחקר החל לפני 11 שנים, והוא ממפה את עלייתן וירידתן של מגמות. למשל, כשהוא החל, לא היו כלל רשתות חברתיות, ורוב הרשתות שנוסדו במהלך שנות המחקר כבר לא קיימות יותר.

 

נתוני המחקר גם מצביעים על המעבר ממחשבים אישיים לשימוש במכשירים ניידים. החוקרים אומרים כי בשנים הראשונות למחקר, המשתמשים היו גולשים ברשת כפי שהם גולשים בטלוויזיה – הם היו מקדישים לכך שעות רצופות וארוכות. בשנים האחרונות, הגלישה מבוזרת יותר, ואיננה מתבצעת תוך ישיבה מול מסך קבוע. היוצאים מן הכלל הם משתמשי רשת כבדים – אנשים שעבודתם כוללת עיצוב, עריכה, או כמויות גדולות של כתיבה.  

x