מחקר בארה"ב: הגולשים חוששים מהחברות הגדולות יותר מאשר מהממשלה
על רקע שערוריות הפרטיות של גוגל ופייסבוק, סקר חדש מראה שכמחצית מהגולשים האמריקאים חוששים מכך שחברות בודקות מה הם עושים ברשת. וכמה זמן הם מבלים מול הדפדפן?
הגולשים לא חוששים מהאח הגדול, אלא דווקא מה"חברות הגדולות": סקר חדש מצא שקרוב למחצית מגולשי האינטרנט בארצות הברית מעל גיל 16 חוששים מכך שחברות בודקות מה הם עושים ברשת. בהשוואה לכך, רק 38% חוששים מכך שהממשלה בולשת אחריהם. מחקר זה מתפרסם על רקע שורת שערוריות פרטיוּת שבהן מעורבות חברות ענק בתחום הטכנולוגיה, כמו גוגל, אפל ופייסבוק.
עם זאת, החששות הללו לא מונעים מאנשים לגלוש. המחקר, שערך "המרכז לעתיד דיגיטלי" באוניברסיטת דרום קליפורניה, מצא ש-82% מהאמריקאים משתמשים באינטרנט, כפי שהיה ב-2009. בממוצע, הם מעבירים למעלה מ-18 שעות בשבוע באינטרנט.
יותר משני שלישים מהנשאלים הבוגרים עורכים קניות ברשת. ספרים ומתנות הם המוצרים הנרכשים ביותר, ולאחר מכן ביגוד ונסיעות. 47% מהנסקרים ציינו שהם משתמשים ברשת לביצוע פעולות בנקאיות, ואחוז דומה דיווח על שימוש בה לגלישה ברשתות חברתיות ולשיתוף קטעי וידיאו.
"כשהתחלנו את העבודה שלנו לפני 11 שנים, האינטרנט היה מבוסס ברובו על מחשבים אישיים. נהגנו להשוות אותו לטלוויזיה", מספר ג'פרי קול, מנהל המרכז לעתיד דיגיטלי. לדבריו, בעבר אנשים השתמשו באינטרנט באותו אופן שבו צפו בטלוויזיה: התיישבו מול המסך למשך חצי שעה עד שעה בכל פעם.
נוהג זה השתנה מאז. "אנחנו חושבים שהמחשבים האישיים הולכים ונעלמים באיטיות", ציין קול. לדבריו, המחשבים האישיים הופכים לנחלתם של מי שנעזרים בהם לעיצוב, לעריכה או לכתיבה באופן קבוע. "האינטרנט האלחוטי והסלולרי הופך להיות האינטרנט של כולם", הוסיף.
מתוך 18% שאינם משתמשים באינטרנט, 74% מהם ציינו שהדבר נובע מהעלויות. רבע מהנשאלים בקבוצה זו אמרו כי אינם מוצאים סיבה לגלוש ברשת, ו-37% אמרו כי כלל אין להם מחשב או חיבור לאינטרנט.
במחקר נפרד שערך Pew Internet & American Life Project התגלה כי 13% מגולשי האינטרנט הבגירים בארה"ב השתמשו בטוויטר, עלייה מ-8% בנובמבר 2010. אחוז גבוה יותר של שחורים והיספאנים משתמש בטוויטר בהשוואה ללבנים.


