$
כלכליסט-טק

להורדת המחיר, לחץ Play

אמזון מנסה לזעזע את המונופול של אפל על מוזיקה ברשת בעזרת מלחמת מחירים. טוב שיש אלטרנטיבה ל-iTunes, כי המרוויחים הגדולים הם הצרכנים

עומר כביר 17:52 27.05.11

 

בשבוע שעבר שיבשה ליידי גאגא את פעילות השרתים של אמזון, וגרמה לעיכובים קשים בזמני עליית האתר. האשמה, כמובן, היא אמזון עצמה, שהחלה למכור גרסה דיגיטלית של האלבום החדש של הזמרת, "Born This Way", הציעה אותו ב־99 סנט למשך 24 שעות ולא צפתה נכונה את הביקוש המסיבי.

 

אלו היו אולי חדשות רעות ללקוחות אמזון, אבל חדשות מצוינות לחובבי המוזיקה באשר הם. בשנים האחרונות נראה כי שוק המוזיקה המקוונת נמצא בקיפאון מבחינת מחירים. אפל היא הגורם החזק בתחום, ולמעשה בתחום מכירות המוזיקה בכלל, והמחירים שהיא קבעה מהווים סטנדרט דה־פקטו. גם אם חנויות אחרות מציעות לעתים עסקאות טובות יותר, הלקוחות ברובם המכריע נשארו נאמנים ל־iTunes, שמחזיקה ביותר משני שלישים משוק המוזיקה הדיגיטלית.

 

אבל כעת שוק המוזיקה ברשת נמצא על סף שינוי, בעל פוטנציאל לערער את המונופול של אפל. שלוש ענקיות טכנולוגיה — אפל, אמזון וגוגל — נערכות להשקת שירות מוזיקה מקוון, כזה שיאפשר האזנה לשירים בסטרימינג ללא הגבלה תמורת תשלום חודשי קבוע. לא מדובר בהמצאה חדשה: חברות כמו Spotify או פנדורה כבר מספקות שירותים כאלה זה כמה שנים. אבל זו תהיה הפעם הראשונה שבה נכנסות אליו חברות בעלות תקציבי שיווק אדירים, גישה כמעט ישירה למאות מיליוני לקוחות, ובמקרה של גוגל ואפל, גם לסמארטפונים ולטאבלטים הנמצאים בשליטתן.

 

הכניסה של גוגל לתחום הסטרימינג והעלאת ההילוך של אמזון (לה כבר יש חנות לשירי MP3) יכולות לערער את השליטה של אפל, במיוחד כאשר מדובר בקרב על תחום שבו עדיין אין גורם מוביל. באפל מבינים את זה היטב, ולפי דיווחים מהימים האחרונים, החברה כבר חתמה עם הסכמים עם חברות המוזיקה להשקת שירות מוזיקה בסטרימינג, וייתכן שהחברה תמהר ותשיק את השירות הזה כבר ביוני, בכנס המפתחים השנתי שתערוך בסן פרנסיסקו.

 

קשה לחזות מי תצא מנצחת מהעימות הזה, אבל אפשר להמר על מהלך אחד שיקרה: כששלוש חברות עם כיסים עמוקים מנסות להשתלט על תחום, המחירים יורדים. אחד הדברים הבולטים בשוק המוזיקה המקוון הוא קיפאון המחירים שקיים בו, ושכתוצאה ממנו מחירי אלבומים לא שונים בהרבה ממחירי דיסקים.

 

כעת, כשאמזון וגוגל מגבירות את פעילותן בתחום, ייתכן שמבצע כמו אלבום של ליידי גאגא ב־99 סנט הוא רק הסנונית הראשונה. התוצאה עבור החברות איננה בהכרח הפסדים — מכירת עותקים רבים יותר של מוצר שעלות שכפולו אפסית, גם במחיר זול יותר, יכולה בסופו של דבר להתבטא בהכנסות גבוהות משמעותית. לא מן הנמנע שכשהאבק ישקע, המחירים החדשים עדיין יהיה בסביבה.

 

אמזון הציעה את האלבום החדש של ליידי גאגא ב־99 סנט והשרתים של החברה קרסו. ייתכן שמדובר רק בסנונית ראשונה בשוק שסובל מקיפאון מחירים
x