דו"ח טכנולוגי: לשלם על דקות שיחה? עכשיו תור "חבילת המידע"
מומחים טוענים שבעקבות עליית הסמארטפונים ושירותי שיחות כמו סקייפ, בקרוב נשלם אחרת על השימוש בטלפון הסלולרי. וגם: איך ספר ילדים לא שגרתי הגיע לראש טבלת המכר באמזון עוד לפני שיצא לאור?
תשכחו מדקות שיחה
תוכנית השימוש בסלולר שלכם, באדיבותה של חברת "עושק+" למשל, מחולקת כיום לדקות שיחה, הודעות SMS, חבילת גלישה, וערימת סעיפים עלומים ולא ברורים שמטרתם היא להוציא מכם יותר כסף. בקרוב, סבורים מומחים, המצב הזה עומד להשתנות ברחבי העולם. טוב, אולי חוץ מעניין הסעיפים העלומים והלא ברורים.
כרגע מופעלים שני ערוצים נפרדים בגרוטאות שלכם: האחד מיועד לשיחות קוליות, השני למידע. בעתיד הקרוב, על פי ההערכות, שני הערוצים האלה ימוזגו, ואתם תקבלו סכום קבוע של מגה-בייטים שתוכלו לנצל איך שתרצו.
יש כבר סימנים לכך: סקייפ ותוכנות אחרות מסוגלות לנהל שיחות קוליות באמצעות WiFi והרשת הסלולרית. חברות הסלולר נלחמות בכך עד חורמה, ובינתיים מפסידות, לפחות בארה"ב. כתוצאה מכך, הן מפנות הרבה יותר משאבים להוצאת כסף ממשתמשים באמצעות ערוצי המידע, הורדת אפליקציות ועוד.

העובדה שמיקרוסופט קנתה את סקייפ ושהיא מתכוונת לשלב אותו בצורה עמוקה יותר במכשירים סלולריים, של נוקיה ואחרים, עשויה גם היא להעיד ששיחות קוליות הן כבר לא מכרה הזהב שהיה פעם, ושהכסף הגדול נמצא בערוצי המידע. בארה"ב ההכנסות משיחות קוליות נמצאות בירידה כבר זמן מה, אם כי אין ירידה בנפח שלהן.
אם וכאשר יתרחש המעבר הזה, יהיה ודאי מי שיגדיר אותו כמהפכני וככזה שישנה את חיינו. אם לשפוט על פי נסיון העבר, לא כדאי לבנות על זה. אחרי הכל, חברות הסלולר כבר גרמו לצרכנים לשלם על SMS מחיר גבוה פי ארבע משהיה נדרש להוריד את ההודעות מטלסקופ החלל האבל.
קליפורניה עושה חיים קשים לפייסבוק
הסנאט של מדינת קליפורניה מצליח בחודשים האחרונים לעצבן את יושבי עמק הסיליקון. בין היתר שוקלים המחוקקים ברצינות הצעה שתאסור על מפרסמים לעקוב אחרי גולשים ברשת ללא הסכמתם, הצעה שגוגל תיארה כ"תוקפנית באופן מוגזם כלפי מפרסמים", כאילו שיש דבר כזה.
עכשיו תורה של פייסבוק, שדווקא עובדת על מעבר למשרדים גדולים יותר בקליפורניה, לעלות על הכוונת. הצעת חוק חדשה עוברת עכשיו לדיונים מתקדמים, והיא כוללת כמה רעיונות פשוטים שעשויים לגרום למארק צוקרברג להתחרט על כך שלא עבד עם התאומים הנודניקים ההם.
הגולשים יוכלו לקבוע הגדרות פרטיות כבר עם פתיחת הפרופיל ברשת החברתית, ולא לתקן את הנזקים אחר כך. הם יוכלו לקבוע מי יראה את המידע שלהם עוד לפני שפרסמו אותו. רשתות חברתיות יצטרכו לקבוע שהמידע יהיה פרטי כברירת מחדל, אלא אם המשתמש ישנה את ההגדרות. המסמכים העוסקים במדיניות הפרטיות של האתרים יצטרכו להיכתב בלשון בני אדם, לא במשפטנית.
עבירה על כל אחד מהסעיפים האלה, כלפי כל אדם, תגרור קנס של עשרת אלפים דולר. בהתחשב בכך שיש לפייסבוק הרבה מאוד משתמשים, זה יכול להיות הרבה מאוד כסף. פייסבוק, נזכיר, מאפשרת למשתמש לשנות את הגדרת הפרטיות שלו רק אחרי שהשלים את בניית הפרופיל, והגדרת הפרסום האוטומטית שלה היא "לכל העולם ואשתו".

אף שפייסבוק לא יצאה רשמית נגד החוק, המחוקקת שהעלתה אותו טוענת שצוקרברג כבר פועל נגדו בחשאיות. בהתחשב במה שאנחנו יודעים על האופן החשאי שבו פועלת הרשת החברתית, אני במקומה הייתי מברר אם לא מפיצים עליה שמועות שקריות במחוז שממנו היא באה. בינתיים, פייסבוק מסתפקת בלוביסטים שמחלקים חומר נגד הצעת החוק לחברי הוועדה קודם לדיון בה.
בינתיים מעלים צוקרברג ובעלי בריתו תירוצים משונים במיוחד: בין השאר, טוענות הרשתות החברתיות שהגולשים לא מבינים שום דבר, ושאם יתנו להם לשחק עם הגדרות הפרטיות - הם יחשפו הרבה יותר מידע, כי אין להם מושג מה הם עושים. אם זה קו ההגנה, זה הולך להיות משעשע: ספק אם משתמש יכול לחשוף בטעות יותר מידע מזה שפייסבוק בוחרת שהוא יחשוף כברירת מחדל. פייסבוק טוענת עוד שהעברת החוק יקשה עליה מאוד לפעול בקליפורניה. שמישהו יארגן לי טישו.
חוקים שלוקחים את הפרטיות ברצינות, כמובן, לא ידפקו רק את הרשתות החברתיות.
סין והודו נגד מיקור חוץ?
סין והודו, שתי המדינות עם האוכלוסיה הגדולה בעולם, שוקלות להעביר חוקי פרטיות נוקשים יותר מהמקובל כעת. החוקים הללו, אומרים מומחים, עשויים להקשות משמעותית על פעולתן של חברות מיקור חוץ.
החוקים ההודיים כבר עברו והם הדוקים יותר מאלו המוצעים בסין. על פיהם, חברה חייבת לקבל מהמשתמש הסכמה בכתב - מייל, פקס או דואר-צב - לפני שהיא מתחילה לאסוף את המידע שלו. גם אם הוא אישר את האיסוף, הוא יכול למשוך את הסכמתו בכל רגע. יותר מזה, הוא יכול לעבור על המידע שנאסף עליו ולתקן אותו.

והנה הקאטץ': אם החברה רוצה לחברה שלישית להעביר את המידע של משתמש שנתן את הסכמתו לכך - מה שהכרחי למיקור חוץ - היא רשאית להעביר אותו רק לחברה שמחויבת לרמת השגחה על פרטיות זהה או גבוהה יותר מזו של החברה ההודית עצמה.
המשמעות היא שבקרוב יצטרכו לא מעט חברות, שמשתמשות בחברות הודיות לעיבוד מידע ולא מיישמות חוקי פרטיות מחמירים, להתחיל לעבד את המידע בעצמן. אפשרות אחרת היא לפתוח מרכזי מידע באזורים עם יחס אגבי לחוק, כמו חלק ממדינות דרום אמריקה. במקביל, חברות הודיות שיבינו כמה הזדמנויות יחמקו מהן, צפויות להפעיל לחץ כבד על המחוקקים אם התרחיש אכן יתממש..
המקרה המשונה של Go the F**k to Sleep
זה התחיל כבדיחה: האב המתוסכל אדם מנסבך, שלא הצליח להרדים את בתו בת השנתיים, חלק את תסכולו עם חבריו בפייסבוק, באומרו "צפו לספר הילדים הבא שלי: Go the F**k to Sleep". החברים, שגם הם סבלו מבעיות דומות, הגיבו בהתלהבות, והתוצאה היתה ספר ילדים שממש ממש לא מיועד לילדים.
מדובר, על פי ההערכות, בספר מוצלח במיוחד, שמשלב שנינות, הומור וקריצה לז'אנר ספרי הורות - והוא הגיע לראש טבלת רבי המכר של אמזון. זה לא היה מפתיע במיוחד, אלמלא עובדה אחת קטנה: הספר עדיין עוד לא יצא רשמית לאור. ההצלחה נובעת מהורדה פיראטית מסיבית של קובץ PDF ובו הספר, שעורר התלהבות רבתי בקרב ההורים שקראו אותו.
על פניו מדובר במקרה נדיר של פיראטיות שדווקא מועילה למוצר הנגנב, ובהוצאה לאור הודו שכלל לא בטוח שמדובר בתופעה שלילית. בכל זאת, גם בה יש כמה הורים טרוטי עיניים, שלא ישנו כמו שצריך כבר חודשים.
קצרצרים
דיווחנו בעבר על הצרות של הפלייבוק - הטאבלט ש-RIM הוציאה אל השוק טרם זמנו - ומסתבר שהן לא נגמרות. יצרנית הבלקברי הודיעה שהיא לוקחת בחזרה כ-1,000 מהם, משום שהם הגיעו פגומים לחנויות וללקוחות. לטענת החברה, רוב המכשירים נמצאים עדיין בידיהם של משווקים, ועוד לא הגיעו לצרכנים. אם אתם מהמיעוט הקטן שמסיבות הידועות רק לכם ולאליל שבו אתם מאמינים החליט לרכוש את הגרוטאה, מומלץ להעיף מבט על רשימת המספרים הסידוריים של המכשירים הפגומים, כדי לוודא שזה שלכם אינו שם.
כריס אנדרסון, האיש והתחזיות הכושלות, מאמין עכשיו שעתיד התעופה הוא במטוסים ללא טייס. זה התחיל כשהוא התעניין בהטסת טיסנים, ומשם הוא הגיע למסקנה שהבעיה במטוסים נעוצה דווקא בגורם האנושי שבהם. יש בזה משהו, אבל אם הוא חושב שהאוכלוסיה האנושית תסכים לעלות לשמיים בפיקוחו הבלעדי של מחשב, הוא מפגין בורות מרשימה באשר לאחיו בני האדם. זה לא יקרה בדור הזה, או בכל דור שייתקל ב"מסך מוות" כלשהו - הכחול של חלונות או האפור של המק. באוויר המונח "מסך מוות" יקבל משמעות מילולית מאוד.

בטח תשמחו לשמוע שליידי גאגא היא המנצחת הרשמית במרתון מספר העוקבים בטוויטר, עם יותר מעשרה מיליון עוקבים. הזמרת רשמה גידול מהיר במיוחד במספר העוקבים: במרץ היו "רק" תשעה מיליון מהם, אבל באוגוסט האחרון היא עקפה את בריטני ספירס בסיבוב. בפייסבוק, מצד שני, היא מפגרת אחרי אמינם ועמוד המעריצים של משחק הפוקר טקסס הולדם.
משחק מטומטם שרווח בפייסבוק ומכונה Planking מבקש מהמשתמשים להצטלם כשהם שוכבים על הבטן, זרועות לצדדים ופנים כלפי מטה. מילא זה, אבל מקובל לנסות ולעשות את זה במקומות מסוכנים יחסית. באוסטרליה נרשם מקרה המוות הראשון מהתופעה האידיוטית, כשאיזה טמבל החליט לנסות את זה על מעקה של מרפסת בקומה הרביעית. השוטרים גירדו אותו מהמדרכה למטה. בתגובה לאירוע שהפך אותו למועמד לפרס דארווין, נהרו המוני למינגים אחרים אל אתרי ה-Planking. מה נסגר עם המין האנושי?
- "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
- לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.
- ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"


