$
IT

"חוץ מאפל, כולם רוצים לעבוד איתנו"

הפלאש הפך אותה לכוח מוביל ברשת ותוכנת הפוטושופ שלה היא המצליחה בעולם בתחומה. עתה מנסה אדובי למכור את חוויית המשתמש שלה גם ללקוחות ה־IT. "האינטרנט יצר ממשק כיפי ומהנה, אבל השוק התאגידי נשאר מאחור", אומר יניב וקרט, סגן נשיא אדובי והישראלי הבכיר בחברה. ולמרות המלחמה שהכריזה אפל על הפלאש, הוא מתעקש: "אפל אומרת את מה שהיא אומרת, אבל אנחנו נמצאים ביותר מ־90% מהאתרים"

עומר כביר 10:2608.03.11

למרות התועלת הרבה שתורמים מוצרי ה־IT לארגון, הם סובלים מתדמית האפורה ולא ידידותית שמרתיעה לעתים משתמשים מלהיעזר בהם. אחת השחקניות בשוק ה־IT שזיהתה את הבעיה ומקדישה לא מעט משאבים כדי לפתור אותה היא חברת אדובי.

 

"רשת האינטרנט יצרה חוויות משתמש הרבה יותר כיפיות ומעניינות, והשוק התאגידי נשאר מעט מאחור", אומר בראיון ל"כלכליסט" יניב וקרט, סגן נשיא לשווקים מתהווים באדובי והישראלי הבכיר ביותר בחברה, שביקר בישראל לאחרונה במסגרת כנס של לנדמרק ונצ'ורס. "אנחנו רוצים להוביל את תהליך ה־IT Consumerization, שפירושו לקחת את ה־IT, שהוא מוצר ארגוני קלאסי, משעמם ולא ידידותי למשתמש, ולהפוך אותו לדומה יותר לטכנולוגיות שכולם משתמשים בהן, כמו פייסבוק או גוגל. אנחנו רוצים להביא את הטכנולוגיות היפות והנעימות האלה לשוק התאגידי".

 

הודות לפלטפורמת הפלאש שלה, הפכה אדובי לבעלת השפעה עצומה על הרשת. למעשה, בכל פעם שאתם צופים בסרטון וידיאו באינטרנט, קוראים כתבה באתר חדשות, מדפדפים במגזין או סתם מעבירים את הזמן במשחק ממכר - יש סיכוי טוב לכך שאתם בעצם נהנים ממוצר של אדובי. החברה, שהחלה את דרכה כספקית פתרונות תוכנה לעולם הדפוס עם מוצר הדגל פוטושופ, הפכה לשחקנית מרכזית בעולם האינטרנט עם רכישתה של מפתחת פלאש מקרומדיה ב־2005.

 

אך בשנתיים האחרונות, מעמדה האיתן של אדובי בעולם המקוון התערער בעקבות מלחמת חורמה שפתחה אפל נגד פלטפורמת הפלאש, וכן בשל תקנים מתחרים דוגמת HTML5 שמנסים לערער את כוחה. אבל לפחות באופן רשמי, באדובי לא ממהרים להילחץ. "כל היצרניות חוץ מאפל בוחרות בפלאש", אומר וקרט, "ובזכות כלי הפיתוח שלנו, אדובי מרוויחה גם מהצמיחה של HTML5".

  

יניב וקרט. "ההימור על מקרודמיה הצליח" יניב וקרט. "ההימור על מקרודמיה הצליח" צילום: אוראל כהן

 

"הימרנו על הרשת והצלחנו"

 

וקרט נולד בישראל, למד מדעי המחשב בטכניון ועבד עם סיום לימודיו כמתכנת בחברת הייטק קטנה בחיפה. "אחרי כמה שנים החלטתי לעבור לארה"ב, כדי לעשות דוקטורט בכלכלה באוניברסיטת רוצ'סטר שבניו יורק", הוא מספר. "אחרי הדוקטורט קיבלתי הצעה ללמד באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ועברתי לשם עם אשתי. אחרי תקופה קצרה יחסית, מתוך רצון לעסוק יותר בעסקים, הצטרפתי לחברת הייעוץ מקינזי, ובמשך ארבע שנים סיפקתי שירותי ייעוץ עסקי למנכ"לי חברות תוכנה בכל העולם. בשלב מסוים הבנתי שיש לי רצון לעשות יותר דברים, והתחלתי לעבוד בתחום במיזוגים ורכישות".

 

וקרט הצטרף לאדובי, והעסקה הראשונה שבה היה מעורב היתה רכישתה של מקרומדיה בעסקת חילופי מניות בשווי 3.4 מיליארד דולר - עסקה שנחשבת גם היום לאחת המשמעותיות בעולם הטכנולוגיה. "זו היתה רכישת ענק, והייתי חלק מהצוות שדחף אותה קדימה", הוא נזכר. "זו היתה חוויה מדהימה, הדיל הכי גדול שעשיתי והכי גדול שאעשה".

בהמשך, וקרט היה מעורב ברכישת שבע חברות קטנות יותר - "קטנות יחסית, 5–20 מיליון דולר", הוא אומר. "בשלב מסוים החלטתי שאני רוצה לעשות דברים קרובים יותר לביזנס עצמו, והתחלתי לעבוד ישירות תחת מנכ"ל אדובי על פרויקטים אסטרטגיים גדולים. במהלך העבודה נוצרה הבנה של הפוטנציאל העסקי של שווקים מתהווים - מדינות עולם שלישי. החלטתי לקחת את התחום הזה לטיפולי לפני שלוש שנים. היום אני מנהל את כל המכירות, הפיתוח העסקי והפעילות העסקית של אדובי באמריקה הלטינית, המזרח התיכון, מזרח אירופה, אפריקה, הודו וסין".

 

מה היתה האסטרטגיה מאחורי רכישת מקרומדיה?

"לפני מקרומדיה היינו חזקים מאוד בעולם הדפוס. המוצרים הכי מוכרים שלנו - פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין - יועדו לעולם הפרינט, למגזינים ולעיתונים. אבל אדובי היתה חלשה יחסית בתחום הרשת. היו לנו כמה מוצרים, ומקרומדיה היתה הרבה יותר חזקה. פלאש כבר הצליח מאוד, DreamWeaver היה מוצר מוביל בתחום יצירת תוכן לרשת ו־HTML. ההימור על מקרומדיה היה הימור על הרשת, וזה הימור שהצליח".

 

תהליך ה־IT consumerization מונע משתי מגמות מקבילות שמובילים עובדי הארגון: מספר והולך וגדל של עובדים משתמשים באופן שוטף באתרים כמו פייסבוק, יוטיוב וטוויטר לצורכי תקשורת ויצירת ושיתוף מידע. במקביל, העובדים מבקשים לשלב בעבודתם מכשירים בעלי אופי צרכני מובהק, כמו האייפד לשליחת מיילים או האייפון לביצוע שיחות וידיאו. שתי מגמות אלו מחייבות ארגונים להציע יותר כלי IT שתואמים את החוויות שלהן התרגלו העובדים - פשוטים, ידידותיים, שיתופיים, מרובי מכשירים ופלטפורמות - שמחליפים את היישומים העסקיים הכבדים והמסורתיים, אם מהיסוד ואם באמצעות "התלבשות" עליהם והחלפת ממשק המשתמש שלהם.

  

מתוך הקמפיין שניהלה אדובי נגד אפל מתוך הקמפיין שניהלה אדובי נגד אפל צילום: איי אף פי

 

עבור אדובי, הפיכת מוצר ה־IT לידידותי יותר למשתמש היא לא אידיאל, אלא בעיקר יעד עסקי. "מדובר בכלים שכבר יש לנו", אומר וקרט. "חלק מוכרים, כמו פלאש שהרבה יותר נעים לעבוד איתו, או כלי פיתוח HTML מבוססי רשת". כלי נוסף שמשווקת אדובי בתחום זה הוא חבילת הכלים LifeCycle, שמאפשרת לבנות אפליקציות שמציגות מידע ארגוני. "למשל, חברת ביטוח שרוצה להחתים לקוחות יכולה להשתמש במערכת ה־ERP שלה או במוצר כמו LifeCycle, שמתלבשת על מערכת ה־ERP, מחליפה את ממשק הקצה שלה ויודעת לנהל תהליכי עבודה בצורה ידידותית ולהעביר את כל המידע למערכת של החברה", מסביר וקרט ונכנס לעמדת המוכר.

 

טכנולוגיה אחרת שוקרט סבור שתצבור תאוצה בשוק הארגוני בשנה הקרובה היא אופטימזציה של פעילות אתרים. "לא מדובר באופטימיזציה של מנועי חיפוש (SEO), אלא על ניצול מרבי של תעבורת הגולשים באתר", הוא ממהר להסביר. "הטכנולוגיה מסייעת לארגון להבין את התנהגות הגולשים שמגיעים לאתר שלו, איך לגרום להם לבצע רכישה או פעולה אחרת ואיך ליצור אתר אפקטיבי יותר. כל חברה רוצה לשפר את הפעילות שלה באתר צריכה כלים כאלה.

"ארגונים רבים משקיעים ב־SEO, הגולשים באים ויש תעבורה יפה, אבל הם לא מנצלים אותה מספיק כי האתר לא מתוכנן נכון. אז יש הרבה מאוד אנשים שעוזבים מהר מדי, או שמתחילים בתהליך רכישה ונוטשים אותו. הארגונים האלה צריכים כלים לניתוח התנהגות צרכנים שמאפשרים להבין מה נכון לעשות עם האתר. אדובי פעילה בתחום זה עם Omniture, שזו מערכת מבוססת ענן".

 

אתם מתכוונים להיכנס לתחומי פעילות חדשים?

"אנחנו מפוקסים בתחומים שאנחנו פועלים בהם כיום. ההזדמנויות העסקיות שם גדולות מספיק, ויש לנו עוד הרבה מה לעשות. הפתרונות שלנו מצוינים, אבל תמיד יש מה לעשות. יש, למשל, עוד המון מה לעשות בתחום של ניהול פעילות לקוחות, יש המון פתרונות שעוד אפשר לייצר ולהביא. התחום של Omniture גדל בקצב מדהים, הוא יהיה רלבנטי לעוד שנים רבות ויש עוד הרבה מה לעשות בו".

  

 

"HTML5 לא יחליף את הפלאש"

 

טכנולוגיית הפלאש של אדובי הפכה אותה לשחקן מרכזי באינטרנט ובמכשירים הניידים. אבל סירובה העיקש של אפל לשלב את הטכנולוגיה במכשיריה, ובעיקר במכשירי האייפון והאייפד, פגע קשות בחדירה של אדובי לתחומי הסמארטפונים והטאבלטים. אבל וקרט משדר עסקים כרגיל. "95% מיצרניות הטלפונים הסלולריים בעולם ישימו פלאש בטלפונים", הוא אומר בפסקנות. "למעשה, יש רק יצרנית אחת גדולה שלא עושה זאת - אפל. הסיבה העיקרית לכך שהיצרניות עושות זאת היא כי הן רוצות לתת שירות טוב יותר לצרכנים. הרשת מלאה בפלאש, בפרסומות ובתוכן כמו וידיאו. מה שמעניין את היצרניות זה חוויית המשתמש, ובגלל זה הן שמות פלאש בטלפונים. אפל בחרה שלא לעשות את זה".

 

אפל טוענת שפלאש הוא אטי ומלא תקלות ושאתרים גדולים כמו יוטיוב ממילא תומכים ב־HTML5.

"אפל אומרים את מה שהם אומרים, אבל יותר מ־75% מהאתרים ברשת כוללים רכיב פלאש כלשהו שהוא לא פרסום. עם פרסום אנחנו כבר מגיעים ליותר מ־90% מהאתרים. המספרים מדברים בעד עצמם. חוויית המשתמש בלי פלאש חסרה - זו הסיבה לכך שיצרניות אחרות בוחרות בפלאש, ועובדה שהטכנולוגיה עובדת בכל סמארטפוני אנדרואיד החדשים. יש לנו סטטיסטיקות ומחקרים שמראים שאין לפלאש פגיעה משמעותית בתפקוד הסוללה. למעשה, חיבור סלולרי מדור שלישי או GPS מרוקנים את הסוללה הרבה יותר מהר מפלאש. זו לא הבעיה".

 

יש הערכות שה־HTML5 יחליף את הפלאש.

"אנחנו מאמינים ששני הפורמטים יפעלו במשותף, ולא נראה לי שאחד מהם ייעלם. גם אנחנו מאמצים את HTML5 ודוחפים אותו עם כולם. זה מצוין לנו, כי יש לנו כלי פיתוח טובים שמי שרוצה לפתח ב־HTML5 קונה אותם. גם אם HTML5 יתפוס מעולה, אנחנו נמשיך למכור כלי פיתוח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x