$
אינטרנט

גוגל נפרדת מה־Enter: מנוע החיפוש הפופולרי בעולם משתדרג

ענקית האינטרנט הציגה תכונה חדשה בשם Google Instant, שמבוססת בין היתר על טכנולוגיה שפותחה בישראל. עתה התוצאות בגוגל מוצגות מיד עם תחילת הקלדת השאילתה ומתעדכנות בזמן אמת תוך כדי הקשה. המפרסמים אמנם חוששים מזינוק בעלויות הקמפיינים, אך בגוגל טוענים: כולם ירוויחו מהשינוי

עומר כביר 11:1612.09.10

ערב ראש השנה היה לא רק תחילתה של שנה עברית חדשה, אלא גם תחילתו של עידן חדש בעולם החיפוש ברשת, כשענקית האינטרנט גוגל חשפה את Google Instant (גוגל מיד) — השינוי הגדול ביותר שעבר מנוע החיפוש שלה מאז השקתו לפני יותר מ־12 שנה.

 

מעתה, תוצאות חיפוש מוצגות מיד כשמתחיל המשתמש להקליד את השאילתה שלו, ומתעדכנות בזמן אמת תוך כדי הקלדה. האלגוריתם של גוגל מנסה לחזות את שאילתת החיפוש הסופית של המשתמש, ומציג תוצאות תואמות. המפסיד הגדול ביותר מההכרזה? מקש ה־Enter, שכעת אין צורך ללחוץ עליו בסיום הקלדת שאילתה - שכן תוצאות החיפוש כבר מוצגות אוטומטית. הממשק החדש מתבסס בין היתר על טכנולוגיית Google Suggest אשר פותחה במרכז המו"פ של גוגל בישראל.

 

מחפשים לפני ההקלדה

 

בחברה לא מכנים את התכונה החדשה: "חיפוש תוך כדי הקלדה" ("למה?", כתבה מאריסה מאייר, סגנית נשיא למוצרי חיפוש וחוויית משתמש בגוגל בבלוג הרשמי של החברה, "כי אף אחד לא רוצה לראות תוצאות חיפוש ל'קסדת א' בזמן שהוא מחפש 'קסדת אופניים'"). במקום זאת, מכונה Google Instant: "חיפוש לפני הקלדה", שכן מנוע החיפוש מנסה להציג את תוצאות השאילתה שהמשתמש מעוניין בה על סמך מה שכבר הקליד.

 

מאייר מציגה את Google Instant מאייר מציגה את Google Instant צילום: אי אף פי

 

"ההטבות למשתמש רבות", כתבה מאייר. "אבל המרכזית שבהן היא חיסכון בזמן. בבדיקות שערכנו התברר ש־Google Instant חוסכת למשתמש הממוצע בין שתיים לחמש שניות בכל חיפוש. אולי זה לא נראה הרבה, אבל להערכתנו נגיע לחיסכון של 11 שעות משתמש בשנייה בכל העולם". באירוע החשיפה ציינה מאייר שכיום משרת מנוע החיפוש של החברה יותר ממיליארד משתמשים בשבוע, וש־Google Instant עתידה לחסוך להם 350 מיליון שעות משתמש בשנה.

 

נכון לעכשיו זמינה התכונה החדשה רק ב־google.com, ובגרסאות המקומיות של גוגל בצרפת, בגרמניה, באיטליה, ברוסיה, בספרד ובבריטניה. בשבועות ובחודשים הקרובים היא תוטמע גם בשאר הגרסאות המקומיות של מנועי החיפוש של גוגל. התכונה לא זמינה נכון לעכשיו ב־google.co.il, אך משתמשים ישראלים יכולים ליהנות ממנה בגלישה ל־google.com. זאת בהנחה שהם משתמשים בדפדפני כרום, פיירפוקס, ספארי או אקספלורר 8.

 

בסתיו עתידה גוגל להביא את התכונה החדשה גם לטלפונים סלולריים ("ההקלדה בסלולר אטית יותר, אז הפידבק שם שימושי אפילו יותר", אמר אות'ר הנסון, מהנדס בגוגל, באירוע החשיפה), ובחודשים הקרובים מתכוונת החברה להפוך אותה לחלק אינטגרלי מדפדפן כרום, וכנראה לשלבה גם בדפדפנים אחרים, ייתכן שבאמצעות תוספים.

  

המפרסמים חוששים מעלויות גבוהות

 

אחרי התנסות ב־Google Instant, אפשר לומר שהשירות החדש מספק חוויית שימוש מאוד טבעית ואינטואיטיבית. השם לא משקר, והתוצאות מוצגות מיד עם ההקלדה, בלי כל המתנה, ומתעדכנות בצורה שוטפת. ההבטחות של מאייר לחיסכון בזמן חיפוש לא נראות מוגזמות, ובחיפושים שביצענו גילינו שלעתים קרובות מספיק להקליד מחצית מהשאילתה כדי לקבל את התוצאות הרצויות.

 

 

אבל המהלך של גוגל העלה חששות רבים בקרב מפרסמים: ראשית, שהתכונה תביא לעלייה משמעותית בשיעור החשיפה של פרסומות, מה שעלול לגרום לעלויות גבוהות יותר; שנית, שמפרסמים יצטרכו לקנות יותר מילות חיפוש; ושלישית — שהחיסכון המשמעותי של מאות מיליוני שעות משתמש יפגע בסופו של דבר בקמפיינים.

אוונגליסט הפרסום של גוגל, פרדריק ואלאייס, ניסה להפריך את החששות האלו. בראיון לבלוג הטכנולוגיה טקראנץ' הוא אישר שהתכונה החדשה עתידה להביא לעלייה במספר החשיפות, אך ציין שמכיוון שמרבית הקמפיינים משלמים לפי הקלקה, לא עתיד הדבר לגרור עלויות גבוהות יותר. לדבריו, הקלקות אלו עתידות להיות רווחיות יותר, כי התכונה החדשה צפויה להציג למשתמשים תוצאות טובות יותר.

 

בנוסף טען ואלאייס שמפרסמים לא יצטרכו לקנות יותר מילות חיפוש, מכיוון שאלו ימשיכו להימכר רק לפי מילים שלמות ולא על בסיס שאילתות חלקיות. לגבי החיסכון בזמן המשתמש הוא אמר שאין משמעות הדבר שיהיו פחות חיפושים: "המשתמשים ילמדו לחפש טוב יותר, ויבצעו יותר חיפושים כשיגלו שהם באמת מספקים תוצאות. ויותר חיפושים זה יותר הזדמנויות למפרסמים להתחבר עם משתמשים".

 

וזו, מקווים בגוגל, תהיה ההשפעה העיקרית של Google Instant. "אחד הדברים ששמתי לב אליהם הוא שינוי בצורת החיפוש שלי", אמרה מאייר לטקראנץ'. "החיפוש מתבצע מהר יותר, אבל אני מבצעת הרבה יותר חיפושים. מכיוון שאני רואה את התוצאות בזמן החיפוש, אני לומדת תוך כדי. וגם כשכבר סיימתי את השאילתה, הרבה פעמים אני רואה הצעות השלמה מעניינות, אז אני גוללת ולומדת דברים אחרים. בסופו של דבר, אני חושבת שהדבר יגדיל את המעורבות של המשתמשים שלנו".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x