$
אינטרנט

הרשת החברתית של אפל: לא פינג ולא נעליים

גישת ה"גן הסגור" של סטיב ג'ובס עומדת גם בבסיסה של Ping, הרשת החברתית המוזיקלית של אפל: רק מספר מצומצם של אמנים ידועים רשאים להעלות תכנים חדשים. השאר מוזמנים לעקוב אחריהם, ומקסימום להגיב או לסמן "לייק"

עומר כביר 15:3305.09.10

בשבוע שעבר השיקה אפל בגאווה רבה את פינג, רשת חברתית למוזיקה בלבד, שהוצגה כאחד הפיצ'רים המשמעותיים ביותר בגרסה החדשה של תוכנת המוזיקה של אפל, אייטיונז. אך בבדיקה ראשונה של פינג, שבשלב זה אינה זמינה בישראל (הגישה אפשרית דרך חשבונות אמריקאיים) התגלתה דווקא רשת אנטי־חברתית שאינה מאפשרת למשתמשים מן השורה ליצור תכנים מקוריים משלהם.

 

כדי לגשת לפינג, יש כאמור צורך בתוכנת האייטונז, אך הצירוף אינו אוטומטי. המשתמש נדרש לבחור ידנית בלשונית הרלבנטית ולהקליק כדי להפעיל את חשבונו ברשת החברתית. במסך הראשון המשתמש מתבקש למלא כמה פרטים אישיים (בסיסיים ביותר בהשוואה לפייסבוק), וכן לבחור את סוגי המוזיקה האהובים עליו (מוגבל, משום מה, רק לשלושה — נראה שבאפל לא מאמינים ברב־גוניות מוזיקלית). לאחר כמה הגדרות קצרות נוספות בחשבון, הפינג מוכן לפעולה.

 

מסך הפתיחה של פינג מסך הפתיחה של פינג

   

במסך הפתיחה שמתקבל אפשר לחפש אמנים או משתמשים קיימים, להזמין חברים להצטרף לפינג (בניגוד לפייסבוק ולטוויטר, אין אפשרות להזמין אוטומטית את כל אנשי הקשר בג'ימייל. זה לא בהכרח חיסרון) ולעקוב אחרי אמנים ומשתמשים מומלצים.

 

במובן זה פינג דומה יותר לטוויטר מאשר לפייסבוק, שכן המשתמש לא צריך לאשר בהכרח בקשת חברות (אלא אם הגדיר אחרת), והמעקב יכול להיות חד־צדדי. מרגע שהתחלנו לעקוב אחרי משתמשים, מוצגת בעמוד הפינג הפעילות האחרונה שלהם, באופן הדומה לפיד החדשות של פייסבוק. ההצגה כוללת אנשים חדשים שאחריהם הם עוקבים, סטטוסים, תגובות ולייקים של משתמשים אחרים לסטטוסים. בצד ימין מוצגים בין השאר משתמשים מומלצים, ורשימה של השירים והאלבומים הנמכרים ביותר באייטיונז שמבוססת על הרכישות של חברי המשתמש.

 

אז מה אפשר לעשות בפינג? אפשר להגיב, לעשות לייק או רי־פוסט למשתמשים אחרים (להפיץ מחדש פוסט בתוספת הערה), לתמונות או לסרטונים שהעלו אמנים, לעשות לייק או פוסט של שיר או אלבום דרך חנות המוזיקה של אייטיונז, ולהגיב לנעקבים שעשו פעולות אלה. בעמוד הפרופיל של כל משתמש אפשר לצפות בכל הפעולות שהוא ביצע. כל הפעולות האלה ניתנות לביצוע גם באייפון או באייפוד טאץ', שיישום האייטיונז המובנה שלו כולל עכשיו גם אזור פינג.

מסך נעקבים בפינג באייפון מסך נעקבים בפינג באייפון

 

אבל משהו עדיין חסר. בזמן הבדיקה לא היתה אפשרות למשתמש לפרסם תוכן מקורי משלו, שאינו תלוי בתוכן שכבר פורסם. אין אפשרות להעלות תמונות או סרטונים, לפרסם סתם סטטוסים או קישורים. התוכן "המקורי" היחיד, פרט לתגובה על דברים שכבר קיימים בפינג, הוא פוסט של אלבום או שיר מאייטיונז. למה דווקא הוא? כי פעולה זו מספקת לחברי המשתמש לינק לרכישה מהירה של האלבום או השיר המדובר. נחמד, לאפל כמובן.

 

יצירת התוכן שמורה בשלב זה רק למשתמשים נבחרים של אפל - נכון לעכשיו מספר מצומצם יחסית של אמנים בעלי שם. במה לאמנים צעירים לקדם את עצמם ולאסוף מעריצים? לא בראש של אפל. מקום שבו משתמשים יכולים ליצור תכנים מוזיקליים מגוונים, לעצב ולקבוע טרנדים? הצחקתם את סטיב ג'ובס. גישת "הגן הסגור" של אפל, כך נראה, עשתה את דרכה גם לרשת החברתית שלה. אבל בתחום שבו תוכן גולשים הוא המלך, מדובר במגבלה חמורה במיוחד. קשה, בשלב זה, לראות איך רשת חברתית שבה אין לגולשים יד חופשית ביצירת תכנים מגוונים, והם משועבדים רק לתגובה על תכנים שיצרו כמה נבחרים, זוכה להצלחה משמעותית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x