$
חדשות טכנולוגיה

ברצלונה 2010: מפגן הכוח השנתי של תעשיית התקשורת

תערוכת הסלולר הגדולה בעולם תציג את הטרנדים שיכבשו את השוק בשנים הקרובות, כמו מחשוב ענן, טכנולוגיות ירוקות והדור הרביעי. לכנס יגיעו 100 חברות ישראליות, שיערכו 4,000 פגישות עם חברות מחו"ל

גילעד נס, ברצלונה 14:0414.02.10

תערוכת הסלולר שתיפתח מחר בברצלונה (Mobile World Congress) נהפכה בשנים האחרונות בעיקר למפגן כוח של יצרני הציוד והתוכנה להקמה וניהול של רשתות סלולר ופחות של יצרני מכשירים סלולריים.

 

Consumer Electronics Show) CES), תערוכה המתקיימת מדי שנה בתחילת ינואר בלאס וגאס, עוסקת בעיקר בצד הצרכני של צריכת התקשורת והמדיה. לכן אין פלא שבשנים האחרונות, שבהן החלו התחומים האלה להתערבב, העדיפו עוד ועוד חברות לנצל את הכיסוי התקשורתי של CES, כדי לחשוף מוצרים חדשים.

 

מי שמקווה לראות שורה של טלפונים ניידים חדשים בברצלונה לא יתאכזב, אולם הכרזות אלו פחות מעניינות את מבקרי התערוכה. השנה יעמדו במרכז התערוכה נושאים הנוגעים ישירות למפעילים הסלולריים ופחות לצרכני הקצה.

  

כך זה נראה בשנה שעברה. מפגן כוח של יצרני הציוד והתוכנה בתחום הסלולר כך זה נראה בשנה שעברה. מפגן כוח של יצרני הציוד והתוכנה בתחום הסלולר

 

ירוק יותר, מהיר יותר

 

מעיון ברשימת המציגים בתערוכה ובחומרים השיווקיים שלהם עולה כי הפתרונות להרחבת רשתות התקשורת או לניצול טוב יותר של רוחב הפס הקיים אחראים לא מעט לבאז שנוצר סביב התערוכה. עוד תחום שאמור לעורר עניין רב הוא המגמה הירוקה, המתאפיינת במוצרים המסייעים לספקיות התקשורת לנהל את רשתותיהן באמצעות צריכת חשמל קטנה יותר; גם צרכני הקצה ימצאו עניין בתערוכה, שכן יוצגו בה מוצרים המאפשרים להשתמש בסלולרי כמכשיר לדיווח ולבקרה על פעילות האנרגיה הביתית.

 

טכנולוגיית הדור הרביעי בסלולר, Long Term Evolution) LTE), אמורה אף היא להיות ממושכי הקהל בתערוכה. טכנולוגיית LTE תאפשר מהירויות הורדה של יותר מ־100 מגה-ביט בשנייה והעלאה של יותר מ־50 מגה-ביט בשנייה, לעומת מהירויות של עד 21 מגה בקרב רוב מפעילי הדור השלישי בשנה האחרונה. באמצעות שימוש ב־LTE יוכלו המפעילים הסלולריים לספק שירותי וידיאו באיכות HD המתחרים בשירותי הווידיאו של המפעילים הקוויים, ולספק שירותים אחרים שיאפשרו לאחסן כמעט את כל התוכן שלנו ברשת, שיהיה נגיש בתוך שניות.

אייל רשף, מנכ"ל IMA אייל רשף, מנכ"ל IMA צילום: אוראל כהן

 

בסוף 2009 השיקה חברת טליה־סונרה הסקנדינבית את הרשת המסחרית הראשונה בטכנולוגיה זו, אך היא הודתה שמדובר בסוג של ניסוי מורחב שנועד לבחון את דפוסי השימוש של הלקוחות ומודלי התמחור. ה־LTE עתידה להיפרס באירופה ובארה"ב לקראת סוף השנה, אך רק ב־2012 תיהפך לשירות רלבנטי לרוב האוכלוסיות באזורים אלה. עם זאת, כבר בתערוכה השנה אמורים יצרני מכשירי הקצה להציג אביזרי מחשוב התומכים בטכנולוגיה זו - שבבים להטמעה במחשבים ניידים ובטאבלטים, כמו גם בנגני מדיה שעתידים להיהפך ממכשירי אחסון מדיה למכשירי צריכת מדיה זורמת.

 

מחשוב ענן בסלולר

 

עוד נושא חם בתערוכה השנה יהיה תחום מחשוב הענן (Cloud Computing). הצרכנים מכירים את התחום בעיקר משירותי דואר הרשת ולאחרונה גם מאחסון ומעבודה על מסמכים באינטרנט. אולם מבחינת ספקי התקשורת מדובר בדרך חדשה לא רק לייעל את ניהול הפעילות שלהן מול הלקוח הסופי, אלא גם אמצעי הכנסות חדש. חברות תקשורת רבות יציעו לעסקים וללקוחות פרטיים שטחי אחסון ושירותי רשת נוספים.

 

התערוכה השנה מתקיימת לאחר מה שנראה היה כשנת משבר בתעשיית התקשורת, שנפגעה אף היא מהמשבר הכלכלי בעולם. בתערוכה שהתקיימה ב־2009 הוצגו מוצרים שיוצרו בשנים 2007–2008, כלומר שנות הפריחה של הכלכלה העולמית. לכן אפשר היה לראות מוצרים רבים שפנו לפלחים המבוססים יותר של האוכלוסייה, ושהיו אמורים להתבטא בהוצאה כספית גבוהה מהממוצע. השנה, כך מעריכים בתעשייה, יהיו המוצרים פחות מבהיקים ורועשים - ומעשיים יותר. הן מכיוון שחלק מהלקוחות הרלבנטיים עדיין נאבקים בהשלכות המשבר, והן מכיוון שהפיתוחים נעשו ב־2009 - שנה שבה היה קושי להשיג מימון.

 

קרנות ההון סיכון לא הסתכנו

 

איל רשף, מנכ"ל ארגון המובייל הישראלי (IMA), דווקא מאמין ש־2009 היתה שנה מצוינת לעולם התקשורת: "זו היתה שנה רעה למי שהסב אל שולחנם של קרנות הון סיכון, שנכנסו למגננה ולכן העדיפו שלא להשקיע בחברות שלא הראו הכנסות. מבחינת החברות הגדולות חלק גדול מהשנה היה מצוין - הצרכנים המשיכו לצרוך שירותי תקשורת והצרכנים גילו את האינטרנט הנייד".

 

בשנה שעברה אירח הביתן של IMA 35 חברות ישראליות, ואילו השנה יוצגו בו 40 חברות. לכאורה לא מדובר בעלייה גדולה, אולם במקביל יוכלו מבקרי התערוכה לטייל גם לביתן מכון היצוא הישראלי שישכון בבניין אחר, ולפגוש שם עוד 32 חברות ישראליות. הפיצול בין שני מוקדי התצוגה הוא מוקד לאי־נוחות, בלשון המעטה, מאחורי הקלעים. אולם באופן רשמי הצדדים כמובן טוענים כי הכל למען מטרה טובה - מינוף חברות התקשורת הישראלית לשותפים וללקוחות פוטנציאליים.

 

סבסוד של 70% מעלות ההשתתפות באירוע

 

IMA מרכז את תצוגת החברות הישראליות בתערוכה כבר כמה שנים. במכון היצוא סייעו לחברות אחדות להגיע לתערוכה גם בשנים קודמות, אולם רק השנה הוחלט שם כי יש מקום להרחיב באופן ניכר את ההשקעה הכספית והתקשורתית בנושא. לצורך העניין הציע המכון סבסוד של עד 70% מעלות ההשתתפות באירוע לחברות ישראליות, והפעיל את רשת הנספחים המסחריים ברחבי העולם ליצירת עניין בטכנולוגיות הישראליות לקראת האירוע.

 

גם שר התמ"ת בנימין בן אליעזר ושר התקשורת משה כחלון גויסו למשימה. הם ומנכ"לי משרדיהם יגיעו לביקור חטוף של יום אחד בתערוכה ובביתנים הישראליים, שבהם הם גם יקיימו פגישות עם בכירים בחברות תקשורת עולמיות. עד סוף התערוכה אמורות להתקיים יותר מ־4,000 פגישות בין החברות הישראליות לשותפים וללקוחות פוטנציאליים, וגם בחודשים שלאחריה יתקיים מעקב אחר תוצאות פגישות אלו.

 

שיתוף פעולה ראשון עם חברות מפינלנד

 

השנה, לראשונה, לא יהיו רק ישראלים במתחם IMA. בעקבות שיתוף פעולה שהחל בשנה שחלפה עם הארגון המקביל בפינלנד, FinnMob, לא פחות מעשר חברות סלולר פיניות יציגו את מרכולתן בפני מבקרי הביתן הישראלי. רשף מספר כי שיתוף הפעולה בין שני הארגונים מבטא חיבור בין שתי מדינות קטנות וחדשניות, הנתקלות בלא מעט קשיים בניסיון לחדור לשווקים העולמיים. "כל צד מחבר את הצד השני לחברות שקשה יותר להגיע אליהן ולשווקים נגישים פחות. לחברות ישראליות, אפילו גדולות, יש קושי גדול גם לחדור לפינלנד עצמה, וקשר עם FinnMob מקצר את הזמן והמאמץ להיפגש עם מפעילים בפינלנד ובכל סקנדינביה, כמו גם מפתח שיתופי פעולה עם חברות פיניות, שיכולות להציע עם חברות ישראליות מוצרים משותפים".

 

ההכנות הרבות לאירוע בברצלונה יגיעו לשיאן מחר בבוקר, כאשר ישעטו מבקרים מ־200 מדינות בקירוב לעבר שער הכניסה של התערוכה ויבקשו ללמוד איך ייראו פני העתיד בתעשיית הסלולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x