$
אינטרנט

מח"כים לאישור: רוב הח"כים לא מתייחסים לפניות בפייסבוק

"כלכליסט" בדק: כיצד מגיבים חברי הכנסת לפנייה של סטודנט צעיר דרך הרשת החברתית, מי מעדכן את הסטטוס לעתים תכופות, למי יש הכי הרבה חברים ומי משתייך לקבוצת "בנות ישראל בביקיני"

תומר אביטל ועומר כביר 14:1604.01.10

פייסבוק נהפכה כבר מזמן לפלטפורמת תקשורת חברתית מקובלת בישראל, עם יותר מ־400 אלף משתמשים שנרשמו אליה עד סוף 2009. כבר לפני שנתיים זיהו שני חברי כנסת, יואל חסון וישראל חסון מקדימה, את הקשר הבלתי אמצעי שהרשת החברתית מציעה להם עם הבוחרים. השניים פתחו פרופיל בפייסבוק והכריזו על עידן חדש של קשר מיידי וקרוב יותר עם הבוחרים הצעירים. קשר שיאפשר להם לעקוב מקרוב אחר רחשי לבם ובקשותיהם, ובמקביל לספק להם דיווחים ישירים על פעולותיהם הפרלמנטריות. מאז הצטרפו גם חברי כנסת ושרים נוספים, שהבינו את כוחה של פייסבוק ומיהרו לפתוח בה חשבונות משתמש.

 

אך כמה מחברי הכנסת שטרחו לחנוך פרופיל אישי באמת מנצלים את האתר כפלטפורמה לחיזוק הקשר עם הבוחרים? "כלכליסט" בדק את הפעילות בדפים האישיים (אך לא בדפי מעריצים) ומי מחברי הכנסת באמת מתייחס לרשת החברתית בכובד ראש. לצורך כך נפתח בפייסבוק פרופיל משתמש של מנשה אור, סטודנט כבן 25 מאוניברסיטת תל אביב ופעיל פוליטי. מנשה אור פנה אל חברי הכנסת בשתי הצעות: ליזום הצעת חוק שתעלה את שכר המינימום לסטודנטים, ולהיפגש עם הח"כ כדי לדון בהרחבה בנושא ולהכיר אותו ואת פועלו. ההצעות נשלחו כהודעה ישירה בתוספת בקשת חברות ל־37 חברי הכנסת והשרים שאותרו באמצעות חיפוש שמם, והוגדרה תקופה של כשבועיים שבהם ניתנה להם האופציה להגיב לפנייה. מדובר בתקופת זמן יותר מנדיבה, בהתחשב במיידיות הנדרשת ברשתות החברתיות.

 

לשמור על שקר

 

את התוצאות שהתקבלו קשה לכנות מעודדות. 20 חברי כנסת לא טרחו כלל לענות לפנייה שנשלחה אליהם על ידי מנשה אור, ובהם בולטים במיוחד חברי הכנסת מישראל ביתנו ומש"ס, שכמעט אף אחד מהם לא טרח להגיב. הדפים של הנבחרים שהתעלמו מהפנייה, אגב, יבשושיים, מכילים מידע זניח על קורות חייהם אך מלאים בהפניות לכתבות עליהם.

 

חלק מחברי הכנסת הסבירו את חוסר ההיענות בכך שעסקו למעשה בבדיקה מקיפה של הסוגיה. "ראינו את ההודעה, אבל חשבנו שהצעת החוק אינה ישימה והתלבטנו כיצד להגיב. חיפשנו רקע וחומר כדי להשיב בצורה טובה", אמר ח"כ חיים אורון (מרצ) בתגובה ל"כלכליסט". אחרים דיברו על מחדל. מלשכתו של השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן (עבודה) נמסר כי "מדובר בתקלה חד־פעמית שהלקחים ממנה בכל הקשור לניהול חשבון הפייסבוק של השר הופקו".

  

פרופיל הפייסבוק של אבישי ברוורמן. הלקחים הופקו פרופיל הפייסבוק של אבישי ברוורמן. הלקחים הופקו צילום מסך: facebook.com

 

חברי כנסת אחרים, לעומת זאת, הבהירו שלא טרחו להגיב פשוט כי אינם רואים בפייסבוק פלטפורמה לשמירה על קשר עם הבוחרים. "נרשמתי לרשת החברתית פייסבוק כדי להתכתב עם חבריי באופן פרטי ולא כחבר כנסת, ולראיה כל החברים הרשומים אצלי במערכת הפייסבוק הם חבריי האישיים, וכך אני מבקש שיישאר", אמר ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). "לפייסבוק אני נכנס בזמני הפרטי, ואיני רואה בו כלי עבודה לקידום ענייניי הפוליטיים או כלי לפניות הציבור. כל המעוניין לפנות אליי יעשה זאת בצורה מסודרת באימייל, פקס או טלפון דרך לשכתי הפרמלנטרית".

 

אילטוב לא לבד. הוא ו־11 חברי כנסת נוספים לא אישרו את בקשת החברות ששלח להם מנשה אור או ענו לפניותיו. ביניהם בולט שר הביטחון אהוד ברק, שמקיים נאמנה לפחות את החלק הראשון של סיסמתו ממערכת הבחירות האחרונה, "לא סחבק, מנהיג".

 

אחרים שלא השיבו למנשה אור, דוגמת ח"כ דניאל בן סימון (עבודה), אמרו שהם רואים ברשת החברתית כלי שולי יחסית: "עיקר העבודה המקוונת שלנו מתמקדת באתר האינטרנט, ואותו אנו משתדלים לעדכן מדי יום. בפייסבוק אנו משתדלים להוסיף חברים מיד ותגובות לשאלות ניתנות אחת לשבועיים". על חברותו בקבוצה "מיטב בנות ישראל בביקיני" בן סימון ביקש שלא להגיב.

 

בן סימון. הרשת החברתית ככלי שולי בן סימון. הרשת החברתית ככלי שולי צילום מסך: facebook.com

 

התגובה הכנה ביותר נמסרה ל"כלכליסט" מפיו של ח"כ בכיר, שביקש להישאר בעילום שם. "אגיד לך את האמת", הוא אמר, "יועץ התקשורת שלי אמר לפני הבחירות שאני חייב לפתוח פייסבוק. אז נעזרנו באיזה איש מחשבים ופתחנו דף. אין לי מושג מה עושים עם זה, ומאז הבחירות לא בדקתי אותו פעם אחת". ותגובה זו, אפשר לשער, מייצגת את התחושה של ח"כים רבים אחרים בנוגע לעמוד הפייסבוק שלהם.

 

גם תגובותיהם של 17 הח"כים שנענו לפנייה לא היו בהכרח משביעות רצון. שני ח"כים הסתפקו בתגובה לקונית, או בתגובה לא עניינית. לדוגמה, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) כתב רק "בטיפול, תודה ובהצלחה בלימודים". איך מתקדם הטיפול? הוא לא עדכן. השר לענייני פיתוח הנגב והגליל סילבן שלום (ליכוד) ניצל את הפנייה כדי להזמין את מנשה אור להשתתף בכנס לצעירים שארגן, אך לא הגיב לפנייה הספציפית.

 

ארבעה ח"כים אחרים, בהם השר לשיפור השירות הממשלתי לציבור מיכאל איתן (ליכוד), הידוע באהבתו לטכנולוגיה, לא גילו התאמה גדולה למדיה החברתית, וביקשו להעביר את הפנייה לאמצעים אחרים. בתגובה שנשלחה על ידי יועץ התקשורת של איתן הפונה מתבקש להעביר את הפנייה מחדש באמצעות האימייל.

 

כן ראוי לציין את ח"כ יואל חסון (קדימה), שהביע עניין בהצעת החוק של מנשה אור, אך ביקש לשלוח את הפרטים מחדש באמצעות הפקס - מכשיר שספק אם נמצא בביתם של מרבית הסטודנטים בישראל. שני ח"כים סירבו לטפל בהצעת החוק שהוצגה בפניהם, אולם מתגובתם עולה שהם קראו את ההצעה והקדישו לה מחשבה.

  

איתן. העדיף להעביר את הפנייה למייל איתן. העדיף להעביר את הפנייה למייל צילום מסך: facebook.com

 

הרשימה במיוחד תגובתו המפורטת של ח"כ איתן כבל (עבודה), שכתב בין השאר: "ישנו דבר שנקרא שכר סטודנטים, המשקף בתוכו שכר מינימום. אין צורך בחקיקה נוספת. קשה מאוד יהיה לחוקק חוק של שכר גבוה יותר ולו רק בשל הקושי להגדיר מיהו סטודנט. רק מי שלומד במוסד להשכלה גבוהה? ומה לגבי הנדסאים, ולומדי פסיכומטרי?". מהתגובה עולה בבירור שהח"כ טרח לקרוא את הפנייה, והשקיע זמן כדי לספק תשובה מנומקת, גם אם שלילית.

 

ואולם הצל"ש האמיתי מוענק לתשעה חברי כנסת - אורית זוארץ, עמיר פרץ, יואל חסון, מירי רגב, יולי תמיר, שלמה מולה, איתן כבל, ליה שמטוב ומתן וילנאי - שלא רק ענו על הפנייה שקיבלו, אלא גם מיהרו ליצור קשר כדי לתאם פגישה או בנושא. שישה מהם אף צירפו לתגובתם את מספר הטלפון של העוזר הפרלמנטרי כדי להקל על הפונה בתיאום הפגישה. מהלך זה מעיד על רצון גדול של חברי הכנסת לחזק את הקשר עם בוחריהם, ועל נכונות כנה לקיים עמם דיאלוג אישי בנושאים החשובים להם. בעולם של עסקנות ודילים פוליטיים, לא מדובר בדבר מובן מאליו.

  

מבין ח"כים אלו, בתואר "זמן התגובה המהיר ביותר" זוכה ח"כ אורית זוארץ (קדימה), שלא רק הזמינה את הפונה לתאם פגישה וסיפקה את המספר של העוזרת שלה, אלא גם השיבה תוך חמש דקות בלבד מרגע שליחת הפנייה. "אני רואה בפייסבוק כלי עבודה שדרכו אני מעדכנת, עונה ומסייעת לציבור שנמצא איתי בקשר", היא הסבירה. גם ח"כ מירי רגב (ליכוד) ענתה בתוך יממה והסבירה כי "מאוד חשוב לי לסייע לסטודנטים ולצעירים, דור העתיד של מדינת ישראל. אני גם מודעת למצוקות ולקשיים", וביקשה ממנשה אור ליצור קשר בהקדם עם העוזרת שלה.

 

ככלל, זמני התגובה של הח"כים שענו היו משביעי רצון. שישה מתוך ה־17 שהשיבו עשו זאת בתוך כמה שעות או בתוך יום, והשאר בתוך חמישה ימים או פחות. בולטת לרעה ח"כ רחל אדטו (קדימה), שהעבירה את תגובתה רק לאחר 13 יום. עם זאת האיחור נסבל, שכן אדטו סיפקה לפונה את מספר הטלפון של העוזר הפרלמנטרי שלה כדי לתאם פגישה. 

 

כבל. קרא, התייחס, והגיב לעניין כבל. קרא, התייחס, והגיב לעניין צילום מסך: facebook.com

 

לא מנצלים את הפלטפורמה

 

פייסבוק יכולה להוות בעבור הח"כים לא רק אמצעי תקשורת ישיר עם הגולשים, אלא גם פלטפורמה להפצת מסרים. אך גם כאן התמונה אינה מראה שימוש מספק. שבעה ח"כים דואגים לעדכן את עמוד הפייסבוק רק כמה פעמים בחודש וחמישה שומרים על רמת עדכונים הקרובה לאפס. מבין אלו בולט ח"כ איתן כבל, אף על פי שהגיב במהירות לפניית מנשה אור. העדכון האחרון בעמוד הפייסבוק שלו הוא מ־1 בדצמבר, וכולל הפניה לעמוד הטוויטר החדש שלו שמכיל ציוץ אחד בלבד. על חברותו בקבוצת "באה משעווה" אמר כבל ל"כלכליסט": "מדובר בטעות, אך אני לא מתכוון להסיר את שמי מהקבוצה כי חשוב לעודד גם את תעשיית הקוסמטיקה".

 

רק 16 חברי כנסת, מרביתם מקרב אלו שהשיבו לפניית מנשה אור, מעדכנים כמה פעמים בשבוע את הפייסבוק שלהם. רובם יודעים לנצל את הפלטפורמה כהלכה ומעלים דיווחים על פעולותיהם הפרלמנטריות, קישורים לכתבות על אודות פעילותם, הודעות על הופעות בתקשורת ומחשבותיהם האישיים. את תדירות העדכונים של תשעה ח"כים נוספים לא ניתן היה לבחון, שכן אלו לא אישרו את בקשת החברות וחשבונם אינו פומבי.

 

נראה שרבים מנבחרי הציבור מתקשים לאמץ את הפלטפורמה ולפעול באופן שיאפשר להם לא רק לקדם את עצמם מול ציבור הבוחרים, אלא גם להיות קשובים לרחשי הציבור ולבקשותיו. עם זאת, לא חסרים גם חברי כנסת שקשובים להלכי הרוח של הגולשים. אין ספק שעוד כמה אלפי חברים בפייסבוק לא יזיקו, במיוחד ביום שבו ילכו לשלשל פתקים לקלפי.

 

השיאנים במספרי החברים

 

אהוד ברק - 4,871

 

מיכאל בן ארי - 4,787

 

אבי דיכטר - 3,789

 

גלעד ארדן - 3,073

 

עמיר פרץ - 2,868

 

רונית תירוש - 2,638

 

ציפי חוטובלי - 2,606

 

מירי רגב - 2,431

בטל שלח
    לכל התגובות
    x