$
חדשות טכנולוגיה

שוק האפליקציות: ספקיות הסלולר רוצות להצטרף למסיבה

חברות הסלולר רואות את חנות האפליקציות של אפל גורפת הכנסות על חשבונן, ואינן מעוניינות להישאר בחוץ. לעזרתן מגיעות כעת ספקיות התוכנה והשירותים, שמציעות את הגרסה שלהן לסופרמרקט הסלולרי

גילעד נס 15:0516.11.09

לפני כחודש קיבלו משתמשי אייפון ברשת פרטנר הודעת SMS שהזמינה אותם להתקין יישום של החברה במכשיר. אלה שנענו להצעה גילו כי על המסך שלהם נוספו כמה אייקונים. לחיצה על כל אחד מהם הובילה לפתיחת הדפדפן באתר מותאם לאייפון שעיצבו בפרטנר. אולם כמה שעות מאוחר יותר הסירה החברה את האפשרות לגשת לאותו אתר, וגולשים שלא התקינו את קיצורי הדרך כבר לא יכלו לגשת אליו.

 

יישום אורנג' לאייפון. כמו גישוש באפלה יישום אורנג' לאייפון. כמו גישוש באפלה

הפיילוט הקצר הזה שביצעה פרטנר הוא כמו גישוש באפלה: בדיקה זהירה של ספקית הסלולר הישראלית, שעם כניסתו של האייפון לישראל חוששת לאבד שליטה על נתח שוק רווחי במיוחד - עולם שירותי התוכן הסלולריים.

 

אפל יצרה עבור האייפון מערכת סגורה שבה רק היא ושירותי התוכן שלה מורשים לפעול: המכשיר משווק ללקוח הסופי ללא סימני היכר או מסכים מותאמים אישית של מפעילות הסלולר. התקנת יישומים על גביו מתבצעת דרך חנות היישומים של אפל עצמה, והספקיות - בישראל כמו גם בעולם - נאלצות לטכס עצה ולאלתר דרכים כדי להשיב לעצמן לפחות חלק מההכנסות משירותי התוכן שנלקחו מהן.

 

המהנדסים של פרטנר, וסביר להניח שגם עמיתיהם בפלאפון וסלקום, מצאו דרך שהפתיעה אפילו שועלי אייפון ותיקים בישראל: מתברר שלמרות העובדה שלא ניתן לשגר מרחוק יישום מלא למכשיר, היכולת להוריד אליו קובץ הגדרות באמצעות הודעת SMS (או "פרופיל" בעגה המקצועית) מאפשרת לקבע על מסכי עמוד הבית של האייפון קיצורי דרך, הדומים במהותם לסימניות המוכרות לנו מהדפדפן במחשב האישי. באמצעות הקיצורים הללו מאפשרות חברות הסלולר גישה לפורטלים הסלולריים המוכרים מהטלפונים טרם עידן האייפון, ומנסות לספק ללקוח תכנים ולגרוף לעצמן הכנסות.

 

דרך נוספת שחברות הסלולר עשויות לנקוט היא לפתח יישומים משל עצמן ולעבור את תהליך האישור המייגע של אפל כדי להציבם בחנות היישומים שלה. השלב הבא יהיה לשדל את הלקוח להתקין את היישומים הללו, ככל הנראה באמצעות הצבת קישורים ופרסומות מתאימים באתרי הבית שלהן, הנגישים מהמחשב האישי של הלקוח. לחיצה על אותו קישור תעביר את המשתמש לעמוד הרלבנטי בתוכנת האייטיונז, שם יוכל להמשיך ברכישה.

 

השוק הולך ומסתבך

 

אחרי ההצלחה הגדולה של חנות האפליקציות של אפל, יצרניות המכשירים האחרות, בהן נוקיה, סמסונג וסוני אריקסון, ראו כי טוב והודיעו על פתיחת חנויות יישומים משלהם. נוקיה היתה החלוצה עם המיזם Ovi, שקיבץ סביבו את כל שירותי נוקיה המתחדשת: מפות עולמיות, יישומים להורדה, מערכת דואר אלקטרוני נייד ועוד.

 

סמסונג מציעה את SamsungApps, המאפשרת גם צפייה ביישומים על גבי המחשב האישי לפני ההורדה, בדומה לאייטונז של אפל. בסוני אריקסון הולכים צעד אחד קדימה, ומציעים יישומים המתאימים למגוון מערכות הפעלה, בהן גם ל־Windows Mobile מבית מיקרוסופט ולאנדרואיד מבית גוגל. וזה עוד לא הכל. אם חנות היישומים של אפל שירתה רק את האייפון, וחנויות היישומים של יצרניות המכשירים האחרות שירתו את מכשירי כל אחת מהן בלבד, כעת הגיעו גם יצרני מערכות ההפעלה הסלולריות, מיקרוסופט וגוגל, והציעו חנויות יישומים הניתנים להתקנה על מכשירים של מגוון יצרניות. המשותף לכל המכשירים הוא שהם פועלים על בסיס מערכת ההפעלה של כל אחת מחברות התוכנה הללו.

 

מודל מסוכן למפעיל התקשורת

 

ובינתיים, ספקיות הסלולר עצמן רואות כיצד מתנדף לו אחד השווקים היקרים ללבן, שוק שירותי הערך המוסף. למעשה, כל אותן חנויות יישומים מזעזעות את המודל הבסיסי שהונהג בענף במשך שנים רבות, ולפיו ספק הסלולר הוא גם ספק התוכן והיישומים, שגובה את התשלום ישירות דרך חשבון הסלולר של הלקוח, ולרוב גם מהווה הגורם היחיד שפונה אליו כדי להציע לו מוצרים חדשים.

 

לעזרתן של חברות התקשורת נזעקו בשנה האחרונה כמה חברות תוכנה, או כאלה שנהפכו מחברות חומרה לספקיות שירותים ותוכנה. חברות כדוגמת קומברס, אמדוקס, קונברג'יס, קוואלקום, Changing Worlds ,OpenWave ואריקסון בונות עבור ספקיות הסלולר מערך הכולל את חנויות היישומים עצמן, ואת הקישורים למערכות הניהול והשליטה של הספקיות. "אני יודע מניסיון אישי עד כמה ממכרים היישומים של האייפון, כך שברור לי שהמודל הזה עובד מבחינת הצרכן, אבל הוא מסוכן מאוד למפעיל התקשורת שלו", אומר ל"כלכליסט" סילביאן למבלוט, מנהל פעילות המכירות העולמית של חטיבת תשתיות השירותים באריקסון, שביקר בישראל לאחרונה.

 

"הרי מה רוצה המשתמש מהטלפון הסלולרי שלו? הוא רוצה ממשק קל לצריכת תוכן ולחיפוש שירותים מעניינים חדשים, הוא רוצה שתהיה לו אפשרות לשלם בקליק אחד מבלי להזין כרטיס אשראי, הוא רוצה שתהיה לו יכולת להתאים את המראה של המסכים בטלפון לפי רצונו, ולקבל המלצות לגבי תכנים ושירותים חדשים. והוא רוצה שתהיה לו יכולת לשתף את התוכן שלו עם משתמשי סלולר ומחשב אחרים", מסביר למבלוט. "כשאתה מפרסם בלוג במחשב האישי, קל לך מאוד לשלב תכנים ממקורות אחרים דוגמת יוטיוב. אבל בעולם הנייד התהליך מסובך בהרבה - חלק מהפיתוחים שלנו נועדו לפשט את העניין הזה ולאפשר למשתמשים לבצע מאש־אפ של תכנים שונים באמצעות הנייד שלהם".

  

סילביאן למבלוט, אריקסון. "מודל האייפון מסוכן למפעיל התקשורת" סילביאן למבלוט, אריקסון. "מודל האייפון מסוכן למפעיל התקשורת" צילום: עמית שעל

 

מאז החל למבלוט לשווק את חנות היישומים של אריקסון, הוא מדווח על פגישות עם כ־30 מפעילים סלולריים ברחבי העולם. כולם, אגב, משווקים כיום את האייפון. הלקוח הראשון של אריקסון לחנות היישומים מוכוונת־המפעילים היתה טלפוניקה, שהחלה לפרוס בחלק מהטריטוריות האירופיות שלה חנויות סלולריות, ומתכוונת לפעול כך ב־17 שווקים עולמיים.

 

בשלב הראשון, אומר למבלוט, הממשק בטלפונים עצמם יהיה מבוסס WAP, כך שגם טלפונים מדור ישן יותר יוכלו לגלוש בחנות ולהתקין יישומים, ולא רק סמארטפונים. "האייפון והסמארטפונים מקבלים המון תשומת לב מהתקשורת, אבל שוכחים שהם רק בין 10% ל־20% מכלל הטלפונים הנמכרים בעולם. כך שגם בהתייחס למכירות השנה וגם בהתייחס לטלפונים שנמצאים בידי הצרכנים מהשנים האחרונות, יש רוב מוחלט לטלפונים פחות מתוחכמים, שגם להם צריכים למצוא פתרון".

 

קודם להשיק, אחר כך להעשיר

 

נוסף על כך, באריקסון פועלים כדי ליצור תשתית שתאפשר למפתחים להפיץ את היישום שלהם לטלפונים שונים בעלי מערכות הפעלה שונות, וזאת לאחר שפותחו עבור מערכת הפעלה אחת בלבד. "אני מאמין שבתחילת 2010 נציג את המערכת הזאת, שנסמכת על תקנים אוניברסליים", אומר למבלוט. "כך גם יוכלו המפתחים לחסוך כוח אדם והשקעות, כיוון שהמערכת תבצע את ההמרה לפורמט שיוכר על ידי מערכות הפעלה אחרות".

 

לצורך ביצוע המרה זו פנתה חברה אריקסון לאופרה (Opera), מפתחת הדפדפנים למחשבים ולסלולר. "בעתיד אנו צפויים גם למעבר יישומים בין הדפדפן שבמחשב לדפדפן שבסלולר, בדומה למודל של אייטיונז להזמנה, העברה וצריכת תוכן במחשבים האישיים ובאייפודים ואייפונים. מלבד הכנסות ממכירת יישומים, המערכות הללו עשויות להניב למפעילות הסלולריות הכנסות משילוב פרסומות.

 

חיים מעדכון לעדכון

 

בעלי האייפון מכירים את התסריט הבא: המשתמש בוחר יישום מהחנות להורדה, מאשר את הגבייה מכרטיס האשראי, וממתין להגעת היישום למכשיר דרך הרשת הסלולרית. או אז מופיעה הודעה הטוענת כי לא ניתן להריץ את היישום במערכת ההפעלה הנוכחית של המכשיר. בהתחשב בכך שעדכונים קטנים למערכת ההפעלה של האייפון מופצים על ידי אפל מדי כמה שבועות, התסריט הזה חוזר על עצמו בעת שמגיעים יישומים חדשים המסוגלים לפעול רק בגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה.

 

הפתרון המוצע על ידי ספקי חנויות היישומים לספקיות הסלולר הוא להגביל את נראות היישומים למשתמש הסופי לפי קריטריונים אחדים, בהם יצרן המכשיר, מערכת ההפעלה הנוכחית שלו וגרסתה המדויקת, ואולי אפילו על סמך נתונים המתייחסים ליכולתו של המכשיר להריץ את היישומים מבחינת מהירות ונפח זיכרון דרוש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x