• תפריט
חדשות טכנולוגיה

"מי שקנה אייפון משאיר אותו במגירה"

אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום־נוקיה, לא מתרגש מנחיתתו הקרובה של האייפון: בשיחה עם כלכליסט הוא מגלה חלק מההפתעות שהוא מכין ליריב, ובהן שירותי ניווט ודוא"ל, והודף טענות על איבוד נתח שוק

גילעד נס 12:4422.09.09

בעוד רבים בישראל כוססים ציפורניים בהמתנה לאייפון, הנציגים המקומיים של יצרני המכשירים הסלולריים דווקא נהנים מהציפייה, ובמיוחד מהעובדה שקצב מכירת הטלפונים החכמים שלהם עולה, ומתרכז באותו מגזר שעייף מלהמתין למכשיר הפלא.

 

ביורוקום־נוקיה, למשל, מכרו לספקיות הסלולר יותר מ־40 אלף יחידות ממכשיר הדגל N97 בחודשיים מאז הושק הדגם. אילן גרינבוים, שבימים אלה סוגר שש שנים כמנכ"ל החברה, מעדיף לחזור על המנטרה שבה הוא משתמש מאז נודע על הבאת האייפון לישראל: האייפון הוא רק מכשיר אחד.

 

"האייפון מתאים למשתמש מאוד ספציפי", הוא מצהיר. "לי יש תשובה לכל לכל הסגמנטים. בכל רגע נתון יש לי 15 דגמים שונים, שכל אחד מהם מתאים למשתמש שונה.

"אני לא מאמין שבמגזר העסקי, למשל, ילכו עם אייפון. אני יודע שהאייפון התקבל בהתלהבות בכל מקום שבו הוא הושק, אבל אחרי כמה חודשים הם רצו לחזור לטלפונים שלנו. הישראלים שקנו אייפונים בחו"ל - אצל רובם האייפון עכשיו במגירה, והם משתמשים בנוקיה. זה בדוק".

אילן גרינבוים מנכ"ל נוקיה יורוקום אילן גרינבוים מנכ"ל נוקיה יורוקום צילום: אוראל כהן

 

היתה טענה שהמאבק שלכם מול ספקי המכשירים האחרים בפלאפון גרם לכם להפסיד נתח שוק אצל חברות הסלולר האחרות.

"לא נכון. הצלחנו גם לעלות ברמת ההכנסות מהשנה שעברה. בסמארטפונים אנחנו מובילים עוד יותר: ה־E71 הוא הסמארטפון הנמכר ביותר בכל הזמנים בישראל, לדעתי, עם יותר מ־100 אלף מכשירים שנמכרו, והוא עדיין מאוד מבוקש. גם ה־N97 שהשקנו ביולי הוא סיפור הצלחה: נמכרו ממנו כבר עשרות אלפים בקצב מהיר שלא ראינו מעולם בטלפון מסוג זה".

 

"נתח השוק בארץ גדול מזה העולמי"

 

בעולם, נוקיה מצליחה לשמור על הבכורה בשוק יצרני הסלולריים, אף על פי שמאשימים אותה בחוסר חדשנות ובזיהוי מאוחר של טרנדים. גרינבוים מאמין שמצבו כאן בישראל טוב יותר מזה של נוקיה בעולם. "בישראל יש לנו נתח שוק גדול יותר מנתח השוק העולמי של נוקיה", הוא אומר. "יש לנו את נתח השוק הגדול ביותר בקרב כל ספקי הסלולריים, וגם בתוך כל אחד משלושת המפעילים הגדולים אנחנו הכי גדולים".

 

לפני כשנתיים הכריזה נוקיה על שינוי אסטרטגי, כשהחליטה להיהפך מחברה שמייצרת טלפונים סלולריים לחברת שירותים המוצעים מהאינטרנט. בשלב הראשון המכשירים תוכננו כך שיהיה קל לצרוך בהם תוכן ומידע מהאינטרנט, ובשלב השני הציגה החברה סדרה של שירותים תחת המותג Ovi ("דלת" בפינית), שניתן לצרוך באמצעות המכשירים שלה.

 

רכישת ספקית פתרונות הניווט Navteq תמורת יותר מ־8 מיליארד דולר, לפני כשנתיים, הולידה את Nokia Maps — שירות ניווט המכסה כיום מדינות רבות, ומוצע לשימוש חינמי ובתשלום (בהתאם לרמת הפירוט) באמצעות הטלפונים של החברה. גרינבוים מבטיח כי השירות יגיע גם לישראל בחודשים הקרובים, לאחר שהמפות המקומיות יעברו תהליך תרגום.

 

האם תתחרו במפעילים הסלולריים וספקי המפות הנוכחיים שלהם?

"לא נתחרה, אבל אני מאמין שאיכות הניווט במכשירים של נוקיה תהיה כל כך טובה, שגם המפעילים הסלולריים הישראליים ישאפו להעניק את השירות ללקוחות שלהם".

 

"אני מספק ללקוח מה שהוא רוצה, בלי רעש"

 

שיתוף הפעולה עם הספקיות עתיד גם להשמיש מודל שיתוף בהכנסות שפיתחה נוקיה ליישומי חנות ה־Ovi, המשווקת יישומים הפועלים על מערכת ההפעלה סימביאן, ושירים.

 

"אנחנו במגעים מול הספקיות הישראליות לשלב גישה לחנות Ovi מתוך הפורטלים הסלולריים", מספר גרינבוים, "כולל רכישת יישומים בחיוב חשבון הסלולר ולא באמצעות כרטיס אשראי. החנות תומכת כיום ביותר ממאה דגמים שלנו, משתמשים בה ביותר מ־180 מדינות, וכל שבוע מועלים אליה 1,000 יישומים חדשים. כרגע יש אפשרות חיוב דרך המפעיל בשמונה מדינות גדולות בעולם, ואני מקווה שבקרוב זה יתרחש גם כאן"..

  

 

סוני אריקסון זיהו מזמן את הנישה של המוזיקה והצעירים, בלקברי את הנישה הארגונית, סמסונג יישרו קו מהר מאוד מול אפל עם מסכי המגע - איפה נוקיה תבדל את עצמה?

"אני לא צריך לבדל את עצמי. יש לי מגוון שמתאים לכולם. בלקברי תקועה בנישה שלה, אפל מנסה לצאת מהנישה שיצרה לעצמה, ולי טוב להמשיך ולספק לכל לקוח את הטלפון שמתאים לו. גם בארץ השקנו טלפון מגע אחרונים, ה־5800 עם המוזיקה, והוא נהיה הטלפון הכי נמכר בתחום שלו".

 

המוזיקה היא עוד נדבך שנוקיה מנסה לנכס לעצמה, עם שירות Comes With Music שמגיע עם חלק מהטלפונים שלה ומציע גישה חינמית לשירים במשך שנה. ממשיכו של ה־5800, טלפון ה־X6 שהוכרז לפני כשבועיים, מגיע גם הוא עם הקישור הזה, ולכן הסיכוי שנראה אותו בישראל קטן לכאורה, אך גרינבוים מבטיח שגם הוא יגיע לכאן (אבל ללא שירות המוזיקה).

  

שירות נוסף שיגיע לישראל הוא Nokia Messaging, המדמה שרת דואר אלקטרוני, ומאפשר להעניק שירות Push Mail בדומה לבלקברי. כבר כיום יכולים בעלי הטלפונים של נוקיה בישראל להירשם לשירות באופן עצמאי, אולם לכשיושק רשמית בישראל ("עד סוף השנה", מעריך גרינבוים) הוא יוצע בעברית מלאה, אך בתשלום.

שתי ההכרזות המשמעותיות של נוקיה בחודש האחרון היו טלפון ה־N900, המריץ את מערכת הפעלה Maemo המבוססת על לינוקס, והנטבוק הראשון של החברה, Booklet, שיציע עד 12 שעות פעילות רצופה. "ה־Booklet יגיע לישראל לקראת סוף השנה", מבטיח גרינבוים.

 

"מכנים אותי 'מנכ"ל פרטנר לשעבר'"

 

במשך הקיץ הועלה שמו של גרינבוים כמועמד למשרת מנכ"ל פרטנר, אם אכן היה רוכש שאול אלוביץ את השליטה בחברה. כשאני שואל את גרינבוים אם התסריט הזה

עמד באוויר, הוא מחייך. "כשהייתי מגיע לאירועים בחודשיים־שלושה האחרונים היו צועקים לי 'הנה מגיע מנכ"ל פרטנר'", הוא מגלה. "אחרי שאילן בן דב הוכרז כמי שזכה בשליטה, התחילו לקרוא לי 'המנכ"ל לשעבר של פרטנר'. אני לא אתייחס לתוכניות שהיו או לא היו, אבל אני שמח בחלקי ובמקום שבו אני נמצא, ושמח לעבוד עם אדם כמו שאול (אלוביץ' - ג"נ), שבינינו יש מערכת יחסים מצוינת. כולם יודעים ששאול איש עסקים מצליח ונבון, אבל אני יכול להוסיף, כמי שקרוב אליו, שמדובר בבן אדם, ג'נטלמן הגון מאוד. ברגע שהוא החליט שאתה האדם המתאים לתפקיד, הוא סומך עליך ונותן לך יד חופשית לנהל כפי הבנתך".

 

המעורבות של בן דב בסאני, יבואנית מכשירי סמסונג, תשנה את מאזן המכשירים בפרטנר?

"מערכת היחסים ביני לבין אילן טובה. אנחנו ידידים, ויודעים לפרגן זה לזה. אם היום יש לנוקיה נתח שוק גדול בפרטנר, זה סימן שהצרכן רוצה את זה וגורם לזה, אז אין סיבה לעשות מהלך שיפגע ברצון של הצרכן. גם אם תהיה השפעה, אני מאמין בחוק כלים שלובים, וסלקום ופלאפון יידעו לנצל את זה לטובתם ולהגדיל את הנתח שלנו אצלם".

בטל שלח
    לכל התגובות