$
אינטרנט

השורדים: בעלי אתרים מספרים על ההתמודדות עם המשבר

באתר החדשות סקופ פיטרו את העורכים, באינדקס המסעדות ROL פחדו לקרוס עם המפרסמים ובחבר'ה ביטלו קמפיין של מיליונים. כך חוו בעלי האתרים הקטנים והבינוניים, שמהווים את רוב האינטרנט בישראל, את השנה הקשה בתולדותיהם

אייל בסון 14:2810.08.09

שוק הפרסום באתרי אינטרנט ישראליים עתיד לגלגל עד סוף השנה כ־120 מיליון דולר - עלייה של כ־20% מהיקפו בשנים 2007–2008. בשנה החולפת האינטרנט גם היה זירת הפרסום היחידה בעולם שלא הצטמצמה בתקופת המשבר. לפי הערכת חברת המחקר IDC, ב־2011 יעמוד שוק הפרסום באינטרנט בישראל על יותר מ־150 מיליון דולר.

 

אלא שעבור רוב אתרי האינטרנט המקומיים היתה השנה החולפת שנה של מאבק. "רוב כספי הפרסום מפרנסים את 15 האתרים הגדולים בישראל", אומר ינון לנדנברג, מנכ"ל חברת הפרסום אידאולוג'יק ומהאנשים המשפיעים ביותר על הפרסום באינטרנט. "האתרים הקטנים, או ליתר דיוק 'הממוקדים ומפולחים', כל אלה שנמצאים מחוץ ל־15–20 המקומות הראשונים ברשת הישראלית, מתחרים על 8%–10% מכספי הפרסום ברשת. ההתחזקות של גוגל פגעה בהם, שכן הם עצמם לא זוכים לחשיפה גבוהה בגוגל".

 

"במשבר, הראשונים להיפגע הם האתרים הבינוניים והקטנים", מוסיף ד"ר ירון תימור, המנהל האקדמי של בית הספר הבינלאומי למינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה. "בתקופת משבר מפרסמים מעדיפים להתמקד באתרים עם חשיפה גדולה, והקטנים סובלים מהמתחרים, מהיזמים שמקימים רשתות חברתיות ואתרי לוחות, וחברות מתחילות לבדוק בשבע עיניים לפני שהן רוכשות אתר. האתרים הבינוניים יצטרכו לעבוד קשה, כדי להישאר במשחק", אומר תימור. אך כיצד נראתה השנה החולפת בעיני בעלי האתרים עצמם?

 

Rol: חשבונות המפרסמים הוגבלו

 

28 עובדי מדריך המסעדות Rol.co.il יושבים בקומה וחצי של מבנה המיועד לשימור ביפו. העובדים מספרים שבעבר שכנים היו דופקים להם על הקיר בגלל הרעש שעשו במשרד. בשנה שעברה פסקו הדפיקות. הצניחה בענף המסעדות הביאה גם לשקט בחדרים.

 

ב־Rol חוו את המשבר מקרוב, משום שמפרסמי האתר הם המסעדות שמופיעות בו, והמשבר רוקן את חשבונות הבנק של רבות מהן. "את המשבר הרגשנו החל בספטמבר־אוקטובר 2008", אומר המנכ"ל והבעלים רפי מנשה, שבעבר עבד בסיקור מסעדות במקומונים ובאתר המתחרה Rest.co.il. "אנשים צמצמו את הביקורים במסעדות בחצי, ובאופן טבעי זה השפיע גם עלינו. המסעדות מפרסמות אצלנו, ואצל עוד ועוד מסעדות התחילו חשבונות הבנק להיות מוגבלים וללא כיסוי. היה חשש שהוראות הקבע של המסעדות לא יתקבלו בבנק, ושאנחנו נישאר עם חובות לא משולמים. גם מספר המבקרים שלנו ירד בכרבע". לפי נתוני גוגל טרנדס, ב־Rol מבקרים כ־5,000 גולשים ביום.

 

לפי מנשה, היתה במשבר גם נקודת אור: "דווקא בגלל המיתון התחילו המסעדות להשקיע יותר בפרסום, והיקף הפרסום אצלנו דווקא עלה. בינתיים האנשים כבר חוזרים לאכול בחוץ".

   

עובדי אתר רול. עומד מימין - רפי מנשה, מנכ"ל האתר עובדי אתר רול. עומד מימין - רפי מנשה, מנכ"ל האתר צילום: אוראל כהן

 

מומו הפרה: צניחה בהכנסות

 

"בתחילת השנה היתה ירידה של כ־50% בפרסומות באתר. מפרסמים גדולים עזבו אותנו, אלה היו חודשים קשים, והיה קשה לסגור עסקאות ארוכות טווח. אבל מאז המצב השתפר. לאחרונה למשל סגרנו עסקה עם שטראוס, ואנחנו עובדים כרגיל", כך אומר יניב חממי (32), מבעלי מומו הפרה, אתר פופולרי ורשת חברתית לילדים, שלפי גוגל טרנדס נהנה מתנועה של 20–30 אלף גולשים ביום. באוגוסט 2008 נרכשה השליטה באתר ב־5 מיליון שקל על ידי קבוצת אתרים המנוהלת בידי אסף ורטהיימר, נכדו של איש העסקים סטף ורטהיימר.

 

"לא עשינו שינויים מיוחדים, פשוט השלמנו עם המצב וחיכינו שיחזור לקדמותו, נתנו לכוחות השוק לעשות את שלהם", אומר חממי, בעלי חברת DIC ושותף במומו הפרה עוד לפני כניסת קבוצת אתרים. "הירידה היתה טבעית, היא היתה אצל כולם, וטוב שהמשכנו כרגיל".

 

סקופ: המערכת פוטרה

 

סקופ, אתר חדשות שכל כתביו הם גולשים מתנדבים, עבר כמה תהפוכות מאז הוקם בתחילת 2006. מטרתו המקורית היתה להציע מאות ידיעות מקומיות וארציות שייכתבו בידי אלפי מתנדבים שיתפקדו בעצם כמערכת העיתונות הגדולה בישראל. המטרה לא הושגה. האתר מתעדכן כיום באופן דליל ואקראי, והכותרת הראשית בדף הבית שלו מתחלפת פעמיים בשבוע.

 

מנהל האתר מיכאל וייס (34) מספר שהמצב היה יכול להיות גרוע יותר: "היקף הפרסום ירד. הסכם חסות תוכן גדול שהיה לנו עם חברת פרטנר הסתיים, ופרטנר לא מיהרה לחדש אותו. אבל הצלחנו לשמור את האתר מאוזן מבחינה כלכלית".

 

הדרך לשמור על האיזון, מסביר וייס, היתה קיצוץ כמעט מוחלט בהוצאות. "בתחילת 2008 עברנו ממערכת חדשות שהפעילה שבעה עורכים במשרה מלאה למערכת שמפעילה עורך תוכן אחד. סגרנו את משרדי האתר בתל אביב, והעורך, שהוא גם השכיר היחיד באתר, עובד מהבית, מפרדס חנה. גילינו שמספר הגולשים לא ירד, מספר הכתבות לא ירד ושהמהלכים האלה בסך הכל הוכיחו את עצמם. עוד צעד התייעלות היה העברת התחזוקה והפיתוח הטכנולוגי לשירותי מיקור חוץ של חברה שלישית", הוא אומר.

 

"אני לא חושב שסקופ ייסגר. הוא ימשיך לבסס את עצמו לאט לאט כמקור אלטרנטיבי לחדשות, ויתברג בעתיד בשורה הראשונה של כלי התקשורת בישראל", אומר וייס.

   

מיכאל וייס, מנהל אתר החדשות סקופ מיכאל וייס, מנהל אתר החדשות סקופ צילום: גיא אסיאג

 

חבר'ה: הקאמבק בוטל

 

כשמייסד גלובל נטוורקס גיא כהן רכש לפני שנתיים את האתר חבר'ה ב־15 מיליון שקל, הוא האמין שהוא קונה מותג רדום שרק צריך שיעירו אותו. כהן הבטיח לשדרג את האתר והודיע שברבעון הראשון של 2008 ישקיע עוד 5 מיליון שקל בקמפיין פרסומי. חבר'ה, הבטיח, ייהפך לאחד מחמשת האתרים הגדולים בישראל. בינתיים חבר'ה נותר רדום, ללא גולשים או מפרסמים, והיחיד שהתעורר הוא כהן עצמו.

 

הצרה הראשונה שהנחית המשבר היתה ביטול קמפיין חמשת המיליונים. "חשבנו לגייס את הכסף ממשקיעים פרטיים, אבל בגלל המשבר בשוק ההון הם לא נרתמו לנושא", אומר כהן. בתחילת 2009 מכרו שותפיו העסקיים של כהן את חלקם, וכהן נשאר בעל המניות היחיד. אבל המכה שהכריעה את חבר'ה ניחתה מכיוון אחר - פייסבוק. עוד באוקטובר 2007, כשנרכשה חבר'ה, זינק מספר החברים ברשת ישראל בפייסבוק מכ־45 אלף איש לכ־100 אלף, וכיום, לפי מנוע ניתוח האתרים גוגל טרנדס, מבקרים בפייסבוק 300 אלף ישראלים מדי יום. חבר'ה נותר מאגר דומם של כמיליון משתמשים שרובם נרשמו אליו בשנים 2002–2003, ומספר מבקריו היומיים נמוך פי 300 ממספר גולשי פייסבוק. "אני מודע למקומנו בשרשרת המזון", אומר כהן, "אבל יש בעולם ובישראל מקום ליותר מרשת חברתית אחת".

 

כיום חבר'ה מתופעל על ידי המערכת של גלובל נטוורקס, בה 25 אנשים שמתחזקים במקביל את שמונת האתרים האחרים של הקבוצה, ובהם אתרי ההיכרויות בליינד דייט ואקסלאב, אתר הפורומים הייד פארק, אתר שיתוף התמונות Pic והרכישה האחרונה, הפורטל לגולשים דתיים "בחדרי חרדים". לדברי כהן, "בחדרי חרדים הוא הדבר הבא. זה ה־ynet של העולם החרדי".

  

גיא כהן ועובדי אתר חבר'ה גיא כהן ועובדי אתר חבר'ה צילום: אוראל כהן

 

מפה: חסין בזכות המנויים המשלמים

 

מפה, הוצאה לאור של ספרים ומפות שמפעילה גם את אתר mapa.co.il, נרכשה בשנת 2007 על ידי חברת איתוראן. אך בניגוד לעסקאות כגון רכישת חבר'ה בידי גלובל נטוורקס, איתוראן רכשה חברה שמייצרת הכנסות: עיקר הכנסותיה של מפה אינו נשען על פרסומות וחסויות, אלא על קהל של מנויים המשלמים 20 שקל בחודש עבור גישה לאזורים סגורים באתר. באתר הבית טוענת החברה שזוהי המגמה המסתמנת באתרי תוכן מושקעים בעולם, ומוסיפה שהיענות הגולשים מפתיעה לטובה.

 

"מספר המנויים המשלמים באתר לא השתנה, ונשאר סטטי. במקביל, הפקנו מודל פרסום חדש, שבו האזור למנויים נקי מפרסומות, ובאזור הפתוח יש פרסומות ממוקדות־קהל", אומרת סיגל אמסלם, מנהלת אתר מפה. עוד מקור הכנסות יציב של מפה הוא שיתוף פעולה עם חברת סלקום, שבמסגרתו מקבלים בעלי טלפונים מידע ממדריכי מפה לפי מקום הימצאם.

 

עסקי מפה כוללים גם שיווק של מדריכי האתר לגופים מוסדיים ושיווקם באמצעות ספקיות אינטרנט והפקת תוכן לסלולרי ולמחשבי כף יד. לדברי אמסלם, דווקא מודל התשלום, בצירוף השיווק הנרחב, הם שחיסנו את אתר מפה מפני פגיעות המשבר. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x