• תפריט
אינטרנט

ייצוגית נגד גוגל: גבתה יותר מ-100 מיליון שקל שלא כדין

על פי התביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, גוגל חייבה מפרסמים במערכת Google AdWords על הקלקות שלא נעשו. התובע, יוני כהנא, טוען כי על פי שיטתה של גוגל עצמה היא מחייבת ביתר

איתי הר אור 17:4113.07.09

תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד חברת גוגל, בטענה שענקית האינטרנט הטעתה את המפרסמים בדרך החיוב, וגבתה מהם כ-103 מיליון שקל יותר משהיו צריכים לשלם לה. לטענת התובע, יוני כהנא, הוא התקשר עם גוגל כדי לעשות שימוש במערכת Google AdWords שבמסגרתה "רוכש" המבקש מגוגל מילות מפתח מסוימות, ובדרך זו הוא יכול לפרסם ישירות לקהל המבצע שאילתות חיפוש המכילות את מילות המפתח שבחר.

 

כהנא מציין כי ב-Google AdWords התשלום מתבצע לפי מודל ה-Pay per Click) PPC). לפי שיטה זו החיוב של המפרסם ל-Google מחושב לפי תעריף מוגדר וקבוע מראש עבור כל קליק שנעשה על המודעה. לטענת כהנא, "קליק" הוגדר בפניו כמתרחש "כשמשתמש רואה את מודעתך ולוחץ על כותרתה, ופעולה זו מעבירה אותו אל אתר האינטרנט שלך".

 

אלא שלטענת כהנא - באמצעות עוה"ד אורן אוזן ויוסי כפרי ממשרד כפרי אוזן ושות', מספר הכניסות לאתר האינטרנט שלו אינו תואם את מספר הקליקים שלפיו חייבה אותו גוגל, ומדובר בפער של עשרות אחוזים בין מספר הכניסות לאתר ובין מספר הקליקים שבגינם חויב בפועל. כהנא טוען כי בתגובה הפנתה אותו גוגל לבדוק מחדש את טענותיו ביחס לחוסר ההתאמה באמצעות מערכת הידועה בשם Google Analytics. כהנא טוען כי השימוש ב-Google Analytics רק אימת את טענותיו.

 

מערכת אחת תרשום קליק אחד - אחרת תרשום שניים

 

כהנא טוען כי שב ופנה לגוגל בבקשה לזכותו בגין ההפרשים, וסורב פעם נוספת אף שתוצאות בדיקה ב-Google Analytics תמכו בנתוניו. כהנא טוען כי הפעם שינתה גוגל את גרסתה, וציינה כי Google AdWords עוקבת אחרי קליקים ואילו Google Analytics עוקבת אחר כניסות לאתר. כהנא מספר כי גוגל ענתה שבמקרה שגולש מקליק על המודעה פעמיים בתוך 30 דקות מבלי לסגור את הדפדפן, Google Analytics תרשום את זה ככניסה אחת, ואילו Google AdWords תרשום 2 קליקים. כהנא טוען כי בכך יצא המרצע מן השק, וכי לשיטתה של גוגל עצמה היא מחייבת ביתר.

 

כהנא טוען כי היה על גוגל לציין בפניו מראש שהיא מחייבת באופן כפול (או משולש) בגין כניסה אחת של אותו המשתמש לאתר, בניגוד לתכלית העסקה שעליה הסתמך בעת בחירתו להשתמש בשירותיה של החברה.

 

כהנא מבקש לכלול בקבוצת התובעים שאותם הוא מייצג את "כל לקוחות גוגל בתוכנית הפרסום Google AdWords, המשלמים ו/או ששילמו בשיטת PPC, שבע שנים קודם למועד הגשת תובענה זו ועד ליום הגשת תובענה זו", ועד בכלל, ודורש להורות על השבת הסכומים ששילמו חברי הקבוצה ביתר המוערכים בסך של 103.635 מיליון שקל.

 

מגוגל נמסר כי היא תגיש את תשובתה לבית המשפט.

בטל שלח
    לכל התגובות