$
אינטרנט

ככה ייעשה לאתר שיעצבן את גוגל

אתרים רבים משלמים לחברות תמורת "שיפור הדירוג בגוגל". כשהם נתפסים, העונש יכול להגיע לכדי העלמה מהתודעה. בעלי אתרים מספרים איך גילו שנעלמו מתוצאות החיפוש באתר הפופולרי בעולם

דורה קישינבסקי 12:0022.06.09

מי שחיפש בגוגל בסוף מאי את המילה "פורומים" קיבל תוצאות רבות, אבל אף אחת מהן לא היתה קשורה לאתר הפורומים הוותיק ואחד מהגדולים בישראל HydePark.co.il. האתר, השייך לחברת גלובל נטוורקס, מפעילת הרשת החברתית חבר'ה, נעלם מגוגל, ואפילו חיפוש אחר המונח "הייד פארק" לא היה מעלה לו זכר. אתר הייד פארק נפגע מהמכה הקשה ביותר ברשת: הוא העז להכעיס את גוגל.

 

לגוגל, הבחירה של רוב גולשי העולם כשער הכניסה לרשת, הכוח לקבוע בפועל אילו אתרים קיימים עבור הגולשים ואילו לא. ובגוגל מנצלים את הכוח הזה. החברה מפרסמת הנחיות לבעלי אתרים, ואת מי שעובר על ההנחיות היא "מענישה" בהרחקה מתוצאות החיפוש שלה. ההרחקה מתבצעת באופן חד־צדדי, ללא הודעה מראש, לתקופה שגוגל קובעת בעצמה, והחברה מצהירה שהיא אינה מתחייבת להשיב לפניות האתרים שמבקשים לברר מדוע נענשו ומה עליהם לעשות כדי לשוב ולהופיע בתוצאות החיפוש. 

 

גוגל לא רק מאיימת גוגל לא רק מאיימת איור: יונתן וקסמן

 

הפשע: שיפור הדירוג באמצעים פסולים

 

מה גורם לגוגל להחרים אתרים? מיקום גבוה בתוצאות גוגל נחשב לנכס חשוב עבור אתרים רבים, והללו משקיעים מאמצים בפענוח נוסחת הדירוג של גוגל, כדי להתאים את האתר לתנאיה. הם בוחרים מילות מפתח פופולריות וחוזרים עליהן שוב ושוב בכותרות הדפים ובתוכנם, כדי לשכנע את תוכנות הסריקה של גוגל שהם מתמקדים במילים אלה. הם גם מנסים לגרום לכמה שיותר אתרים אחרים ברשת לקשר אליהם, שכן בעיני גוגל קישורים רבים שמובילים לאתר מהווים מדד לחשיבותו.

 

אלא שכל פעולה שנועדה לשרת לא את הגולשים אלא את תוכנות הסריקה של גוגל מסכנת את האתר בכניסה לרשימה השחורה של מנוע החיפוש. בדף ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים מופיעות הוראות, שלפי גוגל, הפרתן עשויה להביא אותה להחרים אתר. אלה הוראות כגון "אל תציג למנועי החיפוש תוכן שונה מאשר למשתמשים", "הימנע מתחבולות שמטרתן שיפור הדירוג שלך" ו"הימנע באופן מיוחד מקישורים למפיצי דואר זבל באינטרנט". וגוגל, כך מתברר, לא רק מאיימת.

 

הנפגעים: מבלוגים ועד אתרי ענק

 

לפעמים האתרים הנענשים שייכים לחברות ענק. ב־2006 נעלם מתוצאות גוגל האתר הגרמני של יצרנית הרכב ב.מ.וו. פשעו של האתר, כך התגלה מאוחר יותר, היה שהפעיל שני דפים ראשיים: אחד עבור הגולשים ובו התוכן המקורי של האתר, ואחד שיועד אך ורק לתוכנות הסריקה של גוגל, וכלל חזרה אינסופית על המילים "מכונית יד שנייה", כדי שאתר ב.מ.וו יופיע במקום גבוה בחיפוש אחר המונח.

 

לאחר שלינקים לאתר נעלמו מתוצאות החיפוש, אישרה גוגל לעיתונות שהאתר נענש בשל עבירה על ההנחיות לבעלי אתרים. העיתונות האירופית הכריזה שגוגל "גזרה עונש מוות" על האתר. רק כעבור שבוע, משב.מ.וו הסירה את הדפים האסורים וקיימה מגעים ישירים עם גוגל, היא חזרה לתוצאות החיפוש.

 

כשהאתרים מבססים את עסקיהם על תנועת גולשים, היעלמות מגוגל פירושה מוות מיידי. סכנה כזאת ריחפה בדצמבר 2007 מעל אתר מודעות הדרושים הישראלי AllJobs. האתר נעזר בחברות קידום אתרים מקצועיות כדי להגיע למקום הראשון בגוגל בחיפוש אחר מילים כגון "דרושים" ו"הצעות עבודה" - וחברות קידום האתרים שמסייעות לו אף מבליטות אותו ברשימת לקוחותיהן המרוצים. כשאתר אולג'ובס נעלם מתוצאות גוגל מיהרו בחברה להכריז שהחרם נובע מטעות של גוגל. בגוגל ישראל סירבו לחשוף את השיקולים שמאחורי הסרת האתר - לא בפני התקשורת ולא בפני אנשי אולג'ובס עצמם. התייחסותה היחידה של החברה היתה: "גוגל יכולה להסיר באופן זמני ואף קבוע אתר שמנסה להתערב בדירוג תוצאות החיפוש או להטעות את המשתמשים".

 

אחת האפשרויות להסרה היא שהמנועים של גוגל זיהו שמודעות של אולג'ובס מופיעות גם באתר המודעות הישראלי yad2 שמשתף איתו פעולה, ובאופן אוטומטי התקבלה בגוגל ההנחה שאתר אולג'ובס מעתיק את תוכני yad2. בדף ההנחיות שלה גוגל רומזת שכפילויות תוכן עלולות להוביל להחרמה: "מנהלי אתרים מסוימים משתמשים בתוכניהם של אתרים אחרים בעלי מוניטין. תוכן שאינו מקורי, גם אם הוא מגיע מאתרים איכותיים, אין בו כל ערך מוסף למשתמשים".

 

והמקרים ממשיכים: זה יותר מחודשיים שבלוג המוזיקה הישראלי "עונג שבת" מוחרם מתוצאות החיפוש של גוגל. מפעיל הבלוג גיא חג'ג' אומר שלא קיבל מגוגל כל נימוק להחרמתו. "למיטב ידיעתי, לא עשיתי שום דבר שעצבן אותם", אומר חג'ג' ל"כלכליסט". "היו לי היתקלויות עם אנשים שפרצו לי לאתר, אבל זה נפתר בתוך כיממה. בשלב מסוים הפסקתי להופיע בגוגל". חג'ג' אומר שכשפנה לגוגל נמסר לו שהבעיה תטופל, אך מאז לא קרה דבר.

 

גיא חג'ג' מבלוג המוזיקה "עונג שבת" גיא חג'ג' מבלוג המוזיקה "עונג שבת" צילום: cc by Yael Meiri

כך הורחקו מגוגל בשנים האחרונות גם אתר חנות האלקטרוניקה היפנית Ricoh, סוכנות קידום האתרים BigMouthMedia.com, אתר הקניות MoneySupermarket.com ואתרים אחרים - כמה מהם לימים, וכמה לחודשים. בכמה מקרים הסיבה היתה קידום אגרסיבי - ביגמאות' מדיה, למשל, הסתירה בעמודיה אלפי מילות מפתח בגופן מיקרוסקופי - ובמקרים אחרים נימוק ההסרה לא נודע מעולם.

 

גלובל נטוורקס, מפעילת אתר הפורומים הייד פארק, פנתה לגוגל משגילתה שאתרה נעלם מתוצאות החיפוש ב־23 במאי, אולם לא קיבלה כל התייחסות לפניותיה. "ה'רובוט' של גוגל הקפיץ אזהרה שיש בפורומים שלנו תכנים אסורים, ואוטומטית המנוע הוריד אותנו מתוצאות החיפוש למשך 30 יום", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל החברה גיא כהן. "כלום לא עזר. ככה זה גוגל", הוא הוסיף.

 

התכנים ה"אסורים" היו כנראה קישורים לאתרים למכירת ויאגרה מזויפת ואתרי ספאם אחרים, שהאקרים שפרצו לאתר שתלו בו. שלו בן־ארי, עורך דין המתמחה במשפט מסחרי, גילה את דבר הפריצה להייד פארק במקרה וחשף אותה בבלוג הטכנולוגיה שלו, "מחפש ברשת". בן־ארי היה גם הראשון שדיווח על ההיעלמות של הייד פארק מגוגל. "מה שמוזר זה שהקישורים לאתרי הספאם הוסרו מהייד פארק עוד בפברואר", סיפר בן־ארי ל"כלכליסט". לדבריו, אין לו הסבר מדוע מנוע החיפוש של גוגל החליט "להעניש" את הייד פארק דווקא במאי.

 

בכל מקרה, אומר כהן, "דווקא לא היתה השפעה קיצונית על הכניסות לאתר. עיקר הגולשים שלנו הם משתמשים ותיקים של הפורומים שמכירים אותם כבר שנים. עם זאת, ברור שזה לא עוזר".

 

התביעות: נדחו

 

גוגל מאפשרת לבעלי אתרים לערער על ההחרמות שהיא מבצעת. במקרה של ב.מ.וו נערכו מגעים ישירים בין הנהלת החברה להנהלת גוגל. אתרים של חברות צנועות יותר צריכים להסתפק בטופס פנייה מקוון. הטופס זמין לבעלי חשבון ג'ימייל, ונמצא באתר מידע מיוחד של גוגל המיועד לבעלי אתרי אינטרנט. בהנחיות למילוי הטופס גוגל ממליצה לפרט אילו פעולות ננקטו לשם שיפור דירוג האתר בתוצאות החיפוש, וכן לפרט באילו חברות לשיפור דירוג נעזר האתר, שכן שיתוף פעולה כזה מהווה "סימן לטוהר כוונות, שיכול לעזור בהערכת בקשות לבדיקה מחודשת", כדברי ההנחיות. גוגל גם מפרסמת באתר המידע שלה טיפים "חוקיים" לבעלי אתרים, וכן חוברת להורדה בשם "להוציא יותר מהאתר שלך".

 

ב־2007 הגיש KinderStart.com, אינדקס אמריקאי לאתרי הורות וילדים, תביעה נגד גוגל, בטענה שהחברה מנצלת את כוחה כדי להחליש מתחרים. האתר טען שגוגל

הורידה את דירוגו בתוצאות החיפוש כדי לפגוע בעסקיו. בית המשפט דחה את התביעה, ופסק שלגוגל שמורה הזכות לקבוע דירוג של אתר במנוע החיפוש שלה על פי כל שיקול שנראה לה. השופט אף הכריז כי גוגל "עשויה לבחור לחלק דירוגים באופן אקראי וזה עדיין לא ייצור 'דירוג לא נכון'".

 

גוגל, מצדה, מדגישה בכל הזדמנות שהמניע היחיד לפעולותיה הוא שמירה על הרלבנטיות של תוצאות החיפוש ברשת, ושירות הגולשים. ולראיה, גם האנציקלופדיה המקוונת שלה המתחרה בוויקיפדיה, Knol, לא עוררה עניין בגולשים ונעלמה מהעמודים הראשונים בתוצאות החיפוש.

 

מגוגל נמסר בתגובה:

 

"המטרה של גוגל היא לקשר בין אנשים לבין התוצאות שהם מחפשים, בין אם הם מחפשים חנות נעליים מקומית או מחקר מדעי. כדי להפוך את המטרה הזו למציאות, אנו מציעים קווים מנחים לבוני האתרים. באופן כזה, אנו מנסים לשמור על סביבה הוגנת עבור בוני אתרים קטנים כגדולים. בסופו של דבר, הכוונה שלנו היא לייצג באופן הוגן ומדויק את הקיים באינטרנט.

 

"דירוגו של אתר בתוצאות החיפוש נקבע באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם שמביא בחשבון מאות גורמים. חלק מההתאמות הללו נועדו כדי לשכנע אתרים לא לנסות לתמרן את הדירוג. אתרים נחסמים לפעמים מהאינדקס שלנו מכיוון שאינם עומדים בתקני האיכות שלנו. גוגל מענישה אתרים כדי להבטיח שהתוצאות שאנו מספקים יהיו רלבנטיות ושימושיות לגולשים. אתר המוכר ויאגרה, הוא ככל הנראה לא התוצאה הטובה ביותר לחיפוש של 'המסעדות הטובות ביותר בתל אביב'.

 

"בנוסף, אנחנו מספקים לבוני האתרים כלים שיעזרו להם להבין את דרך הפעולה שלנו. בעלי אתרים שנפסלו או עברו שינוי בדירוג רשאים לבקש עיון נוסף בכתובת: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35843"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x