$
טכנולוגיה עסקית

הטלפון הסלולרי יהרוג את מכשיר ה-GPS?

חברות הסלולר מתרחבות לעוד ועוד תחומים, והטכנולוגיה מאפשרת לטלפונים להציע למשתמשים שירותים שעד כה עמדו בפני עצמם. הדוגמה הטובה ביותר היא מכשירי הניווט, שנבלעים בתעשיית הסלולר

גילעד נס 13:5915.06.09

בסוף השבוע נודע ש־RIM, יצרנית הסמארטפון הפופולרי בלקברי, רכשה את חברת מכשירי הניווט Dash. דאש ניסתה להיכנס בסערה לשוק האמריקאי לפני כשנתיים, כשהציעה מכשיר GPS בעל חיבור סלולרי, שמתעדכן בזמן אמת במצב התנועה ובמזג האוויר. לפני כמה חודשים הודיעה דאש שתפסיק לשווק את המכשירים עצמם, ותעבור למודל של מכירות רישיונות לטכנולוגיה שפיתחה. אולם עד מהרה היא נרכשה בידי RIM.

מכשיר ניווט של Dash. לאספנים מכשיר ניווט של Dash. לאספנים צילום: בלומברג

 

רכישת טכנולוגיות ניווט על ידי חברות שאינן עוסקות בתחום אינה עניין חדש. נוקיה רכשה ב־2007 את Navteq, אחת משתי ספקיות המפות הגדולות בעולם, תמורת 8.1 מיליארד דולר. ספקית הסלולר האירופית וודאפון שילמה בשלהי 2008 30 מיליון דולר עבור WayFinder, חברה שבדית שפיתחה טכנולוגיית ניווט, המתחרה בין היתר גם ב־Telmap הישראלית. 

 

אף שהסכום ששילמה RIM עבור דאש לא פורסם, אפשר להעריך שהוא נמוך בהרבה מזה ששילמה נוקיה עבור נאבטק - ואולי אף נמוך מהסכום ששולם על WayFinder. בעצם, ספק אם הצליחה דאש להחזיר למשקיעיה, בהם קרנות מפוארות כסקויה וקליינר פרקינס, את 71 מיליון הדולר שהשקיעו בה.

 

החברה, שניסתה להתחרות בתחום החומרה עם ענקיות דוגמת Garmin, בחרה למכור את מוצריה באמצעות אמזון ואתרים דומים, ולא באמצעות רשתות אביזרים לרכב או מוצרי טכנולוגיה. לכן, ככל הנראה, מעולם לא פרצה לתודעת הציבור הרחב. RIM, הרוכשת, מציגה את אחד ממנועי הצמיחה של הסמארטפונים: הצטיידות בטכנולוגיות, שבמקביל להופעתם בטלפונים, עלולות לדעוך במקומות אחרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x