$
חדשות טכנולוגיה

משחקת במגרש של הגדולים: עסקת המיליונים של פריימסנס עם מיקרוסופט

החברה הישראלית בלב המהפכה הבאה של מיקרוסופט: תספק את שבבי התלת־ממד שפיתחה לפרויקט "Natal" - חיישן התנועה המהפכני לקונסולת המשחקים אקסבוקס. צפויה להכניס עשרות מיליוני דולרים

אסף גלעד ומאיר אורבך 11:3004.06.09

חברת הסטארט־אפ הישראלית פריימסנס (PrimeSense) תעמוד בלבה של מהפכת הטכנולוגיה הבאה של חברת מיקרוסופט. החברה הישראלית, שמסרבת להתייחס לעסקה, צפויה לרשום בשנים הקרובות הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בסך הכל, לפחות 5 מיליון דולר כבר בשנה הקרובה, מההסכם שבמסגרתו תספק החברה את שבבי התלת־ממד שפיתחה לחיישן התנועה לקונסולת המשחקים של חברת מיקרוסופט, האקסבוקס (Xbox).

סטיבן ספילברג בהצגת פרויקט Natal סטיבן ספילברג בהצגת פרויקט Natal צילום: רויטרס

 

הבמאי סטיבן ספילברג חשף ביום שני, בתערוכת המשחקים העולמית E3 המתקיימת בלוס אנג'לס, את אחד המוצרים העתידיים של מיקרוסופט, ה־Natal - חיישן הקולט את תנועות גוף האדם, ומתרגם אותן לתנועות בתוך משחקי מחשב המופעלים על ידי קונסולת המשחקים הרווחית של החברה, האקסבוקס. מאחורי הטכנולוגיה הזו עומדת חברת פריימסנס הישראלית המפתחת מערכת לראייה תלת־ממדית, כזו הגוזרת תנועה פיזית של אובייקט במרחב לפקודות המחשב. בחודש אפריל רכשה מיקרוסופט את מתחרתה הישראלית של פריימסנס, 3DV, ופיטרה את מרבית עובדיה.

 

ההערכות בענף הן כי מיקרוסופט לא תרכוש את פריימסנס כולה, אלא תעשה שימוש בשבבים שהיא פיתחה, המכילים אלגוריתמים של ראייה תלת־ממדית, ותשלב אותה בכל קונסולה שתימכר החל מההשקה המתוכננת לאמצע 2010.

 

בתמורה לכך חתמה פריימסנס על הסכם בלעדיות שלא יאפשר לה לספק טכנולוגיה למתחרותיה של מיקרוסופט בשוק הגיימינג — נינטנדו וסוני. מיקרוסופט מכרה עד כה 30 מיליון יחידות של האקסבוקס, והיא צפויה למכור בשנה בין 500 ל־600 אלף מכשירים, לפי הערכות שמרניות. עלות שבב של פריימסנס מוערכת ב־10 דולרים ליחידה במחיר שוק, לכן היא צפויה להכניס 5–6 מיליון דולר בשנת המכירות הראשונה, וככל שקונסולת האקסבוקס תצבור פופולריות מכירות אלה יגדלו.

 

ינון ברכה, מנכ"ל פריימסנס, סירב להתייחס לעסקה, אך ציין: "אני מאמין שאפשר להפוך את פריימסנס להצלחה כלכלית אמיתית. זו הזדמנות לעשות משהו גדול באמת". לדבריו, "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לשחקנים חוויה איכותית יותר מאשר נינטנדו".

  

כצפוי, החדשות מלוס אנג'לס מעוררות עניין עצום בתעשיית המשחקים. "3DV ופריימסנס הסתובבו הרבה זמן בין יצרניות המשחקים הגדולות, ואני שמח שהן הצליחו לשכנע יצרנים מובילים שהטכנולוגיה הישראלית היא חדשנית ומעניינת", אומר איציק בן-בסט, לשעבר בכיר בחברת בליזארד, אחת מחברות המשחקים הגדולות בעולם.

 

הדגמת פרויקט Natal. "חוויה איכותית יותר משל נינטנדו" הדגמת פרויקט Natal. "חוויה איכותית יותר משל נינטנדו" צילום: רויטרס

  

לצד השימוש בטכנולוגיה של פריימסנס, מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל גייס 10 מעובדי הפיתוח של המתחרה, חברת 3DV, לאחר שכל עובדיה פוטרו בעקבות רכישת הקניין הרוחני שלה על ידי מיקרוסופט. על פי ההערכות, המטרה של גיוס העובדים היה שימוש בידע הנרחב שיש להם בתחום ניתוח העומק, פונקציה שפריימסנס חסרה ועד כה השלימה אותה באמצעות שירותיה של חברת סופט קינטיקס.

 

ההערכות כיום הן שמיקרוסופט אינה מתכוונת להשתמש ישירות בטכנולוגיה של 3DV, אלא בעיקר רכשה אותה כדי למנוע מהמתחרים את הגישה לטכנולוגיה. מלבד 3DV ופריימסנס, חברה ישראלית נוספת המפתחת תוכנה ללכידת תנועת הגוף למשחקי מחשב היא XTR שעשויה, בתסריט מסוים, לספק טכנולוגיה דומה לקונסולות המשחקים של המתחרות למיקרוסופט - סוני ונינטנדו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x