$
טורים

7 שאלות עם רן הר נבו

מייסד ומנכ"ל חברת 5min, המפיצה סרטוני הדרכה קצרים ברשת, מספר על החסרונות של תוכן הגולשים לעומת התוכן המקצועי, ועדיין מאמין שאפשר לבסס מודל עסקי על פרסום באינטרנט

דורה קישינבסקי 15:1923.04.09

רן הר-נבו הוא מייסד ומנכ"ל 5min, סטארט-אפ וידיאו המתמקד בסרטוני הדרכה קצרים, חלקם חובבניים וחלקם מקצועיים. האתר מפיץ את הסרטונים בסינדיקציה בכ-140 אתרים.

  

1. מה המודל העסקי של 5min, ועד כמה הוא מוכיח את עצמו? 

הפקת תוכן וידיאו עבור אתר אחד בלבד אינה כלכלית. היעד שלנו הוא להפיץ את הסרטים ברחבי הרשת, כך שכל עמוד טקסט שעוסק בנושא לימודי ילווה בסרט רלוונטי מספריית התוכן של 5min. מנוע ה-VideoSeed שהשקנו באוגוסט פועל בדומה למנוע Google Adsense – אנחנו קוראים דף באתר של שותף שלנו, מבינים אותו, ומשתילים בו את הסרט הרלוונטי עבור משתמש הקצה.

 

אנחנו בעצם מתפקדים כערוץ הטלוויזיה של אותו האתר. מפרסמים קונים פרסום ב-5min בידיעה שהוא יוצג במאות אתרים רלוונטיים, והכסף מהפרסום מתחלק בין שלושת הצדדים – בעלי האתר שבו מוצג הסרט, יוצרי הסרט ו-5min. כיום אנחנו מוכרים פרסום על פני יותר מ-70% מהתוכן, נתון יוצא דופן בעולם הוידיאו ברשת. ביוטיוב רק 3% מהתוכן מרוויח מפרסום.

 

2. כמה מ-5min נסמך על תוכן גולשים, וכמה על תוכן מקצועי? 

בתחילת הדרך האמנו שתוכן גולשים יהפוך ליותר ויותר איכותי. לקח לנו זמן להבין שהפקת סרט הדרכה טוב היא פרויקט מסובך מדי לגולש הממוצע ושהתוכן האיכותי לא יגיע אלינו בצורה אורגנית. חברות שמסתמכות על תוכן גולשים כבסיס נמצאות כיום בבעיה גדולה.

הר נבו. להייטקיסטים הישראלים חסרה צניעות הר נבו. להייטקיסטים הישראלים חסרה צניעות

 

80% מהתוכן ב-5min הוא תוכן מקצועי. אנחנו כבר לא משתמשים במונח "תוכן גולשים", מכיוון שבניגוד לאתרים אחרים ברשת, אנחנו לא פלטפורמה פתוחה וכל סרט אצלנו מאושר או נדחה באופן ידני. אנחנו מכוונים לתוכן איכותי ללא קשר לזהות יוצריו.

 

3. מה הממשלה החדשה, קרנות ההון סיכון או כל גורם אחר היו יכולים לעשות עכשיו כדי להקל על הסטארט-אפים בהייטק? 

אני חייב להודות שהשאלה עצמה לא נכונה בעיניי. הבעיות הן שלנו ואנחנו צריכים להתמודד איתן. הממשלה צריכה להיות מודאגת מעתיד הענף החשוב הזה, ולחשוב אסטרטגית – דבר שהיא לא עושה בשום תחום – מה עושים כדי לשמור על ישראל ככוח טכנולוגי תחרותי. כיבוי שריפות לא יביא שום תוצאה אמיתית.

 

קרנות ההון סיכון, מצד שני, צריכות לעבוד הכי קשה שאפשר בשביל החברות שלהן, להילחם יחד איתן ולתת אמון בחברות שמגיע להן האמון הזה. מנהיגות ואיכות נמדדת בתקופות כאלה, לא בעולם של שפע.

 

4. מה דעתך על הטענה שהיזמים הישראליים כבר לא נותנים תוצאות כמו פעם? מה חסר לישראלים, אם בכלל?

שרה לייסי, עיתונאית הייטק מוערכת, פרסמה לא מזמן מאמר שטען שהיזמים הישראלים מעולם לא הוכיחו את עצמם - כך שהכל עניין של מי ברא את המיתוס ומי עסוק בלנפץ אותו. הכל משחק של תדמיות. היזמים הישראלים שאני פוגש בארה"ב משקיעים המון נשמה ויצירתית בחברות שלהם, וזה יתרון גדול שיש ליזם הישראלי.

 

מה חסר לנו? צניעות, בעיקר, ויכולת להקשיב לאחר, לזר, וללמוד ממנו. מעבר לזה נדמה לי שחברות אינטרנט ישראליות זקוקות לנוכחות בארה"ב. אולי ליזם הישראלי אין בעיה לחיות על מטוסים, אבל המרחק התרבותי משמעותי מדי.

 

5. אילו סטארטאפים ישרדו את המשבר בהייטק?

אני אדבר רק על האינטרנט, כי זה התחום שאני (פחות או יותר) מבין בו. בחודשים האחרונים אני קורא לא מעט מאמרים שטוענים שלא ניתן לבסס מודל עסקי אינטרנטי על פרסום וזה הכשל הגדול של עולם הווב 2.0. בעיניי זאת שטות גמורה. תקציבי הפרסום בעולם הם עצומים והם עוברים לאינטרנט בתהליך איטי מדי, אבל יציב. החברות שיצליחו לפרוץ את המחסום הן אלה שיגדלו באופן משמעותי, אבל לא רק על מנת לגדול. גדילה לשם גדילה היא הפיתוי הכי מסוכן בעולם האינטרנט.

 

הכוח הגדול ברשת הוא היכולת למדוד, לפלח, לבודד קהלים. חברות שיצליחו לגדול, אבל עדיין לדעת להגיד הרבה על המשתמשים שלהן, ייצרו ערך אדיר בעולם שבו למפרסם קשה יותר ויותר להגיע אל מסות מפולחות. כל טכנולוגיה או רעיון שיפצחו את הנוסחה הזו יביאו ערך בתום המשבר.

 

6. לו אתה מנהל יוטיוב, מה היית עושה בשלב זה כדי להתחיל להרוויח כסף?

כל תשובה שאתן פה לא תעשה אותי חכם יותר, אז אני אעמוד מאחורי התשובה הקודמת שנתתי. יוטיוב הצליחה לייצר כמות עצומה של משתמשים, עכשיו היא צריכה לדעת עליהם יותר, הרבה יותר. כמנכ"ל יוטיוב, לא היית יכול לבקש יותר מאשר אבא כמו גוגל כדי להתמודד עם הבעיה הזאת. הם יפתרו אותה.

 

7. מה הדבר הגדול באינטרנט שאנשים עוד לא רואים?

יצא לי לראות בזמן האחרון כמה חברות שמייצרות תוכן בצורה דינמית/סמנטית, בלי עורכים או אנשי תוכן. חברות כאלה מבצעות אגרגציה לרוב התכנים ברשת, וכיום הן יכולות לקנות מיליוני דומיינים ריקים, למלא אותם בתוכן רלוונטי בתוך שניות, לטפס במנועי החיפוש ולכרסם משמעותית בתנועת גולשים לאתרי התוכן הייעודיים.

 

התוכן עובר קומודיטציה ברשת - במיוחד התוכן הטקסטואלי. מדובר באיום גדול על המדיה המסורתית, והמנצחים יהיו אלה שיידעו להביא תנועה איכותית - על חשבון אלה שיודעים לייצר תוכן איכותי.

  

ל-7 שאלות עם רועי קרתי - הכתב הישראלי של טקקראנץ'

ל-7 שאלות עם יוסי גליק - מייסד הסטארט-אפ ג'יני

ל-7 שאלות עם כרמל ויסמן - חוקרת תרבות הבלוגים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x