• תפריט
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: גוגל מנסה לחסל את המבקרים

ישיבת בעלי המניות של אפל נראית כמו ישיבת פוליטביורו, הפרסום ברשת צפוי להצטמצם, האח הגדול בבריטניה מהדק את אחיזתו, והיתרונות החינוכיים של פודקאסטים והודעות טקסט

יוסי גורביץ 10:1526.02.09

להרעיל את כלבי השמירה

 

כמה משלמת גוגל ללוביסטים בוושינגטון, ועבור מה? קשה לדעת. קרב הצללים הזה קריטי מאד, לעיתים; במהלך המאבק על עסקת גוגל-יאהו, למשל, השקיעה מיקרוסופט סכומים ניכרים בטירפוד העסקה באמצעות שתדלנות בוושינגטון.

 

קבוצת זכויות צרכנים – Consumer Watchdog – מנסה כבר זמן רב לברר מה עושה גוגל במחשכי הבירה, בדרך כלל ללא תוצאות. בסוף ינואר, מתוסכל מטקטיקות ההשהיה של הדוברות גוגל, פרסם הארגון קריאה לחברה להפסיק "מאמץ שתדלני, על פי השמועה, שמטרתו היא לאפשר מכירת נתונים רפואיים" באמצעות חוק התמרוץ הכלכלי של ממשל אובמה.
טובים באיסוף מידע, לא בחשיפת עצמם: מנכ"ל גוגל, אריק שמידט טובים באיסוף מידע, לא בחשיפת עצמם: מנכ"ל גוגל, אריק שמידט צילום: בלומברג

 

השמועה הזו הביאה לגוגל את הסעיף, ולאחר שהלכה והכחישה אותה, היא נקטה צעד פעיל יותר: בכיר בחברה, בוב בורשטיין, שלח מכתב לקרן הצדקה המממנת את פעולתו של Consumer Watchdog, וביקש מהם בנימוס לחתוך את צינור החמצן של הארגון. לטענת בורשטיין, הבקשה החריגה נבעה מכך ש-Consumer Watchdog "מתקיף את גוגל בתואנות שווא מוחלטות".

 

ב-Consumer Watch לא נשארו חייבים, ושלחו מכתב תקיף למנכ"ל גוגל, אריק שמידט, שבו ציינו שבמשך חצי שנה ניסו, ללא תועלת, לנהל משא ומתן "חיובי" עם גוגל בדבר מדיניות הפרטיות שלה, ותהו אם אין לה דברים טובים יותר לעשות מאשר לנסות ולהרוג את המבקרים. הם ציינו שבסוף 2008, הודתה גוגל – בלי פרטים – שהיא משקיעה כספים בשתדלנות בתחום הבריאות, ושהיא נקטה טקטיקות של סחבת בדיונים מולם.

 

אז מה היה לנו פה: תאגיד ענק, שסיבת הקיום שלו היא איסוף אובססיבי של כל פרט מידע אפשרי – תחת הסיסמה "לאנדקס את כל הידע האנושי" – שכל כך פוחד מהדרישה לשקיפותו-שלו, שהוא מנסה להרוג את המגינים על הציבור. אל תהיו רעים, כן?

 

אפל: בקיץ ג'ובס ישוב בחזרה

 

אם יש גוף ששקיפות מפחידה אותו יותר מגוגל, זו החברה המאגניבה האחרת, אפל. אמש (ד') נערכה הישיבה השנתית של הפוליטבי... סליחה, בעלי המניות של החברה, אם כי לאחרונה קשה לראות את ההבדלים. במהלך הישיבה עברו כולם לדום ושרו "יום הולדת שמח" לשמש הגאדג'טים, סטיב ג'ובס, שנעדר מטקס הסגידה הפומבי. מחליפו של ג'ובס, טים קוק, לקח את הסגידה צעד אחד קדימה, ולבש ג'ינס וחולצת טי-שחורה – כמעט כמו האליל עצמו.

 

עיתונאים שהגיעו לטקס גילו שאנשי אפל אוסרים עליהם להיכנס למקום עם מחשבים ניידים או סמארטפונים. הדבר גרר מחאות – לאחר מעשה, כמובן – מצד עיתונאים. בטקס עצמו הם התנהגו כמו ילדים טובים – ושוב, העיתונות הממוסדת נדפקה על ידי בלוגרים, שהצליחו לכסות את האירוע בשידור חי.

 

כצפוי, אפל התחמקה משאלות בנושא מצב בריאותו של ג'ובס. ראוי לציין שהשאלה נוסחה באופן עוין מאד; היא היתה "מה ידעה החברה, ומתי ידעה" פרטים על מחלתו. זה, כידוע, היה הנוסח המדויק של השאלות שהפילו בשעתו את הנוכל ההוא, הנשיא ריצ'רד ניקסון. באפל התעקשו שג'ובס ישוב ביוני, כמתוכנן. הם הודו שיש להם תכנית ירושה למקרה חירום – אבל לא היו מוכנים לחשוף אותה.

 

הפרסום ברשת יצטמצם

 

חברת האנליסטים IDC הודיעה אתמול (ד') שלא רק שההוצאות על פרסום ברשת ירדו ברבעון האחרון של 2008 יותר מהצפוי, המגמה הזו צפויה להימשך לפחות בשני הרבעונים הראשונים של 2009, וכנראה יותר.

 

על פי דיווחי IDC, ברבעון הארור של 2008 צנחו ההוצאות על מודעות טקסט ב-18% ועל באנרים ב-7%; מנגד, מודעות החיפוש רשמו עליה, אם כי זו היתה מתונה ביחס: רק 10%. אי לכך ובהתאם לזאת, ובהתחשב במגמות הכלכליות הכלליות, IDC הגיעה למסקנה שההערכה הראשונית שלה – שתהיה צמיחה של כ-10% בפרסום מקוון במהלך 2009 – היתה אופטימית מדי.

 

כעת אומרת החברה שברבעון הראשון של 2009, צפוי שוק הפרסום המקוון להתכווץ בכ-5% - והרבעון השני צפוי להיות גרוע אף יותר. עם זאת, היא מעריכה שהמגמות ישתפרו במחצית השניה של 2009. כל זה חדשות רעות לחברות שמודל הקיום שלהן מבוסס על פרסום; אלה כנראה חדשות רעות במיוחד לחברות שלא מצליחות לפרסם, כגון למשל פייסבוק.

 

האח הגדול מקבל עוד עין

 

התמרמרות בבריטניה: הממלכה המנוטרת מחזיקה גם כך במספר מצלמות המעקב הגבוה ביותר ביחס למספר התושבים, ועכשיו הממשלה רוצה לעקוב גם אחר האנגלי במבצרו המובהק ביותר – הפאב השכונתי.

 

ממשלת הלייבור מנסה להעביר חוק מעורפל במיוחד בפרלמנט, שיאפשר לאחד משריה לתקן תקנות שמטרתן לשנות את תנאי רישוי העסק של מוסדות המוכרים אלכוהול. הסעיפים אפופים במיוחד, וצריך לעיין במסמך פנימי ממשלתי – שיש לציין שטרם אושר – כדי להבין מה בעצם רוצה הממשלה.

 

ובכן, היא רוצה את הסמכות להורות לכל בעל פאב או חנות המוכרת אלכוהול להתקין מצלמת מעקב, לצלם את כל מי שנכנס למקום, ולהורות לבעל העסק לשמור את הסרטים במשך 60 יום. בעל העסק, כמובן, יעביר את הסרטים למשטרה על פי בקשתה – ויתקין את המצלמות, ואת ציוד הגיבוי שלהן, על חשבונו. או שהוא יוכל לשכוח מרשיון העסק שלו. המשטרה טוענת שמטרת התקנות היא למנוע גניבת אלכוהול, בעיקר על ידי קטינים. לא ברור, אם כן, למה יהיו מצלמות בפאבים, אבל היי.

 

הטכנולוגיה דווקא מסייעת לחינוך

 

כך, על כל פנים, עולה משני מחקרים. המדור הזה נוהג לעלות – בדרך כלל בימי שני – על הגג, לקרוע את בגדיו ולקונן על קץ הציוויליזציה שבא מידי המהפכה הדיגיטלית, אז ראוי להביא גם את הצד השני.

 

הראשון מעלה מסקנה שצריכה להדאיג את ארגוני המרצים: סטודנטים שמקשיבים להרצאות באמצעות פודקאסטים משיגים תוצאות טובות יותר מאשר בהאזנה פרונטלית למרצה. בניסוי פסיכולוגי שנעשה לאחרונה, קיבלו סטודנטים שקפים בנושא מסוים, והתבקשו לבחור בין האזנה לפודקאסט בנושא מסוים ובין השתתפות בהרצאה. שומעי הפודקאסט קיבלו ציונים גבוהים יותר (71 לעומת 62) בבחינה לאחר מכן; מאזיני פודקאסט שגם רשמו לעצמם רשימות, העלו את ציונם הממוצע ל-77. זה, כמובן, לא מי יודע מה הוגן: המאזינים יכלו לחזור אחורה ולשמוע שוב קטעים שלא הבינו. אבל לא הייתי אומר שזה טיעון מנצח מצד ארגוני המרצים.

 

בניסוי אחר, שנערך בבריטניה, הגיעו החוקרים למסקנה שליבבה הקבועה על קריסת היכולות הטקסטואליות בעידן הודעות הטקסט אין בסיס. הודעות SMS משתמשות בקיצורים ובכך הן דומות לקצרנות, אבל לטענת החוקרים לא רק שאינן פוגעות ביכולות הקריאה והכתיבה של ילדים, הן משפרות אותן. לצורך המחקר, נערכה השוואה בין הודעות טקסט שכתבו מושאי המחקר ובין עבודות רגילות שכתבו לבית הספר.

 

קצרצרים

 

גוגל פתחה אתמול לעצמה חשבון טוויטר. ההודעה הראשונה בו היתה “I’m 01100110 01100101 01100101 01101100 01101001 01101110 01100111 00100000 01101100 01110101 01100011 01101011 01111001 00001010". לאלו ממכם שאינם קוראים בינארית, המשמעות היא I'm Feeling Lucky. נחמד. במקביל, כמובן, נפתח חשבון טוויטר אנטי-גוגלי.

 

חברת נורטל הקנדית, המייצרת ציוד תקשורת וטלפוניה, הודיעה אתמול כי תפטר כ-3,200 מעובדיה, שהם כ-10% מכוח העבודה. החברה פיטרה 1,800 עובדים נוספים בחודש דצמבר האחרון.

 

ג'ו ביידן, סגן הנשיא ופליטות הפה, התבלבל אתמול בשידור חי כשרצה לדבר על האתר החדש של הממשל, recovery.gov, והודה שהוא איננו זוכר "את המספר שלו", כלומר כתובתו. יש וידיאו. אני מניח שתוך זמן קצר יופיע הציטוט הזה בכל כך הרבה סרטוני חיקוי, שהוא יצא לנו מכל החורים.

 

מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, הצהיר שתהיה מהדורה מיוחדת של חלונות 7 שתופעל על נטבוקים, למרות העובדה שהיא עובדת עליהם מצוין. באלמר הודה שהוא חושש מהתחרות שמציבה גוגל בתחום – לאחרונה הודיעה אסוס שהיא עובדת על נטבוק מבוסס אנדרואיד, מערכת ההפעלה לגאדג'טים של גוגל ושותפותיה.

 

מתקשים לקום בבוקר? אתם לא לבד. תרבות ההייטק מקדשת את היקיצה הטבעית, את זכותו של אדם להתעורר מתי שהוא חש צורך בכך. עם זאת, לעיתים אין ברירה ויש לקום בשעות מזעזעות, שאנשים מתורבתים בכלל רואים בהן לילה. הנה עשרה טיפים לעמידה במטלה הזו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות