• תפריט
המדריך

איך לגרום לגולשים (ולגוגל) לאהוב את האתר שלכם

לא צריך טריקים מלוכלכים כדי לגרום לגולשים לנהור לאתר או לבלוג שלכם. כל מה שנדרש הוא לשכנע את גוגל שאתם עושים עבודה טובה יותר מאחרים בעזרת ארבעה כללים פשוטים: פוקוס, עיצוב, עדכון ותקנים. טכנולוגי עם המדריך המהיר

המונחים "אופטימיזציה למנועי חיפוש" (SEO) ו-"קידום אתרים", שהופיעו רק לפני מספר שנים וכבר הספיקו להכנס לשיח היום-יומי, יכולים להיות מאוד מבלבלים. הם יוצרים את הרושם המוטעה כאילו יש משהו שצריך לעשות, או בכלל לאפשר לעשות, רק כדי לזכות בדירוג גבוה יותר בעמודי תוצאות חיפוש בגוגל.

 

כדי להוסיף לבלבול, ממונחים אלה משתמע שקידום אתרים במנועי חיפוש היא מטרה בפני עצמה, ולא רק אמצעי אחד מתוך רבים להשגת המטרה הבודדת לשמה כל אתר קיים. קהל היעד היחיד שאתם צריכים לחשוב עליו הוא קהל היעד היחיד שיש לכם: הגולשים, ולא גוגל.

 

קריטי: מה הגולשים רוצים?

 

תמונה: עמוד התוצאות של גוגל. לא קהל היעד שלכם תמונה: עמוד התוצאות של גוגל. לא קהל היעד שלכם צילום מסך: google.com

 

בכל החלטה שאתם צריכים לקבל באתר שלכם, שאלו את עצמכם שאלה פשוטה: מה הגולשים שלי היו רוצים שאעשה? האתר שלכם נועד לשרת את הגולשים, לא אתכם, לא את בעלי המניות ובטח שלא את גוגל. מה שהגולשים רוצים, זה מה שאתם צריכים לעשות, אפילו אם זה שונה לגמרי ממה שתכננתם לעשות במקור. בטווח הארוך, מה שטוב לגולשים זה מה שטוב לאתר.

 

אם אתם לא יודעים את התשובה לשאלה הזו, אתם צריכים לחזור אחורה ולחשוב למה בכלל יש לכם אתר. בדרך כלל, כדאי לחשוב על מה אתם רוצים כשאתם גולשים באתרים אחרים. אל תצפו מהגולשים שיגידו לכם מהם הם רוצים - כי מה שהם רוצים יותר מהכל זה שאתם תדעו מה הם רוצים בעצמכם.

 

הלך המחשבה הזה לא בהכרח יביא לשינויים גדולים באתר שלכם, אבל גם תיקונים קטנים יכולים לעזור. לדוגמה, חשבו מה הגולשים שלכם היו מעדיפים: כותרות אינפורמטיביות אבל משעממות שמתארות בדיוק מה יש בעמוד שמתחתיהן, או כותרות מתחכמות ומשעשעות שלא מספקות כל מידע שהוא על תוכן העמוד? לא במקרה, אלו לא רק הגולשים שרוצים את הכותרות האינפורמטיביות - גם גוגל תעדיף עמוד עם כותרת תיאורית על עמוד עם כותרת מצחיקה.

 

המשיכו והפעילו את המבדק הזה בכל הזדמנות שיש. עמוד כניסה ריק מתוכן, למשל, עוזר לגולשים בצורה כלשהי? הגולשים רוצים להגיע לאתר שלכם, וכך גם גוגל, וכל שניה שתבוזבז בחיפוש הקישור לכניסה לאתר היא שניה בה הם עלולים להתייאש ולעבור לאתר של המתחרים. מה לגבי אתרי פלאש? לדעתכם, הגולשים רוצים לשכוח את כל מה שהם יודעים על הרשת וללמוד הכל מחדש כדי שיוכלו לנווט ולהתמצא באתר שלכם, והכל בשביל כמה אנימציות ופונטים מיוחדים? אמנם, גם הגולשים וגם גוגל יצליחו בסופו של דבר להסתדר עם אתר פלאש, אבל למה לגרום להם להתאמץ?

 

רבות מההמלצות של אנשי SEO יכולות לעשות את הגולשים שלכם מאושרים מאוד, אבל רק אם מיישמים אותן בהקשר הנכון. במקום לחשוב על החלפת קישורים ורישום באינדקסים, הוסיפו לאתר שלכם קישורים חיצוניים רלבנטיים שעשויים לעזור לגולשים, ונסו להשתתף בשיחות שקשורות לנושא האתר שלכם בבלוגים ופורומים בצורה מועילה ומנומסת. אחרי הכל, אחד הדברים שהגולשים שלכם רוצים זה להכיר את האתר שלכם ולהיות מסוגלים למצוא אותו.

 

במקום לטרוח עם צפיפות מילות מפתח, קישורים חוזרים, CTR‏, CPC‏, PPC, כובעים בצבעים שונים וכל שאר המונחים המיותרים בהם העוסקים בתחום משתמשים כדי להשמע חשובים יותר, יש דרך הרבה יותר טובה לשפר את החשיפה של האתר שלכם. פשוט שפרו את האתר.

 

חשוב מאוד: אל תוותרו על אף גולש

 

תמונה: כך משליכים הכנסות לאסלה. דרישות המערכת של אתר Orange Time שעלה בסוף 2008 נראות כאילו נלקחו מהאתר של מיקרוסופט בסוף 2004 תמונה: כך משליכים הכנסות לאסלה. דרישות המערכת של אתר Orange Time שעלה בסוף 2008 נראות כאילו נלקחו מהאתר של מיקרוסופט בסוף 2004 צילום מסך: orange.co.il

 

התעלומה הגדולה ביותר לגבי האינטרנט בישראל היא הקלות המדהימה בה האתרים הגדולים והעשירים ביותר מוותרים על אלפי גולשים במחי שורת קוד מטומטמת אחת. בשוק קטן כל כך בו כל גולש קובע, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לוותר על גולשים שלא משתמשים באינטרנט אקספלורר, על גולשים שבכלל לא משתמשים בחלונות, או על גולשים שמתקשים לראות, לשמוע או לנווט באתר שלכם.

 

נכון, רק 10% או פחות מהגולשים בארץ לא משתמשים בשילוב כזה או אחר של אינטרנט אקספלורר וחלונות, או סובלים ממוגבלויות שמקשות על הגלישה. אבל מתוך מאות או אלפי האנשים שיבקרו באתר שלכם בחודש, איך הייתם בוחרים כמה עשרות או מאות שלא הייתם מרשים להם להכנס? איך הייתם מחליטים את מי לזרוק החוצה? מתוך סך ההכנסות שלכם, מאילו 10% הכי הייתם רוצים להפטר?

 

מילות המפתח היחידות שאתם צריכים לזכור לגבי האתר שלכם הן לא אלו שאתם מקווים שהגולשים יקלידו במנועי חיפוש כדי למצוא אותו. שלושת מילות הקסם שכל בעל אתר צריך לשנן הן תקניות, תאימות ונגישות.

 

חשוב: אל תשכחו לעדכן

 

פעם, "בלוג" היתה מילת באז מעצבנת שאנשי שיווק היו אומרים כל פעם שמישהו היה מתעטש. היום, השימוש בבלוג כמילת מכירות חדשנית כבר לא עובד. הבלוגים נהיו מובנים מאליהם.
כל אתר צריך בלוג כל אתר צריך בלוג צילום: אנה הירש cc-by

 

זה בכלל לא משנה מה המילה בלוג אומרת, ומה בדיוק נכלל בהגדרה. זה לא חשוב אם יהיה בלוג באתר שלכם או אם האתר שלכם יהיה בלוג. אל תשקיעו יותר משלוש דקות בהחלטה אם להשתמש בוורדפרס או ב-MovableType או בישראבלוג. זה אפילו לא ממש קריטי אם תשימו את הבלוג בתת-תיקיה (example.com/blog) או בתת-דומיין (blog.example.com).

 

הדבר היחיד שחשוב הוא שיהיה בעמוד הראשי באתר שלכם איזור בולט עם עדכונים תקופתיים תכופים מסודרים בסדר כרונולוגי יורד, ושאפשר יהיה להציג כל עדכון בעמוד משלו עם כתובת ייחודית וקבועה.

 

מה יהיה נושא העדכונים? מה שהגולשים שלכם ירצו לקרוא. באיזו תדירות לפרסם עדכונים חדשים? בתדירות בה הגולשים שלכם יהיו מעוניינים להתעדכן. האם יש צורך להוסיף אפשרויות תגובה? תלוי, האם הגולשים שלכם ירצו להגיב?

 

בונוס: כל דבר במקומו

 

בסופו של דבר, כדי לקדם את האתר שלכם במנועי חיפוש, אתם רק צריכים לעשות אתר טוב. הכללים ליצירת אתר טוב לא השתנו בהרבה מאז המאה הקודמת, אבל ריכזנו עבורכם כמה דברים שיכול להיות שכבר שכחתם.

 

טקסט הוא טקסט - החלקים באתר שלכם שיש אנשים שלא יכולים לקרוא. וודאו שכל הטקסט באתר שלכם הוא HTML רגיל, שאפשר לשנות את הגודל שלו (גם באינטרנט אקספלורר 6), להקריא אותו בקול רם, ולהעתיק ולהדביק אותו. אם אתם כותבים בכל שפה מלבד אנגלית, השתמשו רק בקידוד UTF-8.

 

תמונות הן תמונות - החלקים באתר שלכם שיש אנשים (ומנועי חיפוש) שלא יכולים לראות. וודאו שיש מספיק מידע על כל תמונה חשובה כדי שאפשר יהיה להבין את האתר גם בלעדיה, שאפשר במידת הצורך להגדיל אותה, ושהיא לא (בטעות) מכילה טקסט שמישהו עשוי לרצות לקרוא.

 

אם הגולשים ירצו לשמור את התמונות שלכם או להעתיק את הטקסטים שלכם, אל תנסו לעצור אותם. אתם לא יכולים ממילא, וכל ניסיון כזה לא יעצור את המשתמשים הלא הגונים אבל מאוד יעצבן את המשתמשים ההגונים.

 

וידאו מנגנים תמיד בפלאש, מסמכים מציגים רק כטקסט רגיל ב-HTML, ופעם אחת בכל חמש שנים מותר לכם להעלות תוכן שזמין רק כקובץ PDF. בניגוד לדעה הרווחת, המונחים "Windows Media Player" ו-"Microsoft Word" לא באמת קיימים ברשת. הרשת מציעה תקנים מקובלים או לפחות תקנים דה-פקטו לפרסום מסמכי טקסט ארוכים, לצפיה בוידאו, ולהצגת מצגות. השתמשו בהם.

 

בקוד, הפרידו באופן מוחלט בין העיצוב, התוכן, וההתנהגות. החלק החשוב ביותר בעמוד צריך תמיד להיות הדבר הראשון בקוד, והשאר מתחתיו בסדר חשיבות יורד. השתמשו בתגים הרלבנטיים עבור כותרות, רשימות, קישורים, כפתורים, ותוויות לשדות בטפסים.

 

אתם לא צריכים ליצור גרסה מיוחדת להדפסה, אתם רק צריכים להגיד לדפדפן איך להדפיס את העמודים הקיימים שלכם באמצעות עיצוב מיוחד למדיום מודפס. אם אפשר לעשות משהו בלי ג'אווהסקריפט, עשו את זה בלי ג'אווהסקריפט. אם אי אפשר לעשות משהו בלי ג'אווהסקריפט, יש סיכוי סביר מאוד שאתם לא צריכים לעשות אותו בכלל.

 

זכרו את הכללים הבסיסיים האלה, והגולשים שלכם יהיו מאושרים. גוגל כבר תגיע לבד.

 

מידע נוסף

 

הכללים - על תקני רשת

WaSP - Web Standards Project - על תקני רשת

Web Accessibility Initiative - על נגישות

QuirksMode - על תאימות לדפדפנים

Position is Everything - על תאימות לדפדפנים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x