$
אינטרנט

אום מאליק: "המפרסמים מעכבים את צמיחתו של האינטרנט"

יאיר גולדפינגר: "המפרסמים הגדולים עדיין חוששים לתת מעוגת הפרסום שלהם לאתרי אינטרנט, אבל הם בדרך לשם. כולם יהיו שם"

אסף גלעד 17:2401.07.08

הבלוגר אום מאליק, בעל בלוג הטכנולוגיה גיגה אום, והיזם הישראלי יאיר גולדפינגר השתתפו היום (ג') בכנס הבלוגרים ויזמי האינטרנט שנערך בגני התערוכה בתל אביב ביוזמת האתר The.co.ils. שאלנו אותם על אתרי הווב 2.0 ועל העתיד של החברות הישראליות בתחום.

 

אילו אתגרים ניצבים בפני תעשיית הווב 2.0 היום?

יאיר גולדפינגר: יש אתגרים בכל מקום ולא רק באינטרנט. המודלים העסקים של היום הם הרבה יותר מתוחכמים משל פעם, וגם כאלה שהוכיחו את עצמם, כך שזה ברור וידוע שאפשר לעשות כסף באינטרנט. מודל של הכנסה מפרסומות הוא דבר שלא פס מהעולם, ולשתף פעולה עם גוגל או יאהו הוא דבר מקובל. אבל אנחנו נראה מודלים עסקיים נוספים עם הזמן. הטכנולוגיה גם היא מתפתחת. היא עדיין מבדלת אותך מבחינת היכולת שלך לקלוט כמויות של משתמשים וממשק המשתמש, למרות שאני מכיר חברות מוצלחות שאין להם בכלל טכנולוגיה או אפילו ללא מודל עסקי. הרבה חברות החלו בלי מודל עסקי ואז מצאו אותו בדרך- זה בסדר גמור מבחינתי.

 

אום מאליק. הבעיה של האינטרנט היא היותה אנלוגית אום מאליק. הבעיה של האינטרנט היא היותה אנלוגית צילום: ליסה ברוסטר, cc-by-sa
אום מאליק: יותר מפרסומות או מודלים עסקיים, הבעיה המרכזית של האינטרנט היא עצם היותה אנלוגית. החשיבה של אנשי הפרסום היא מיושנת, וזו אחת הסיבות המרכזיות שבגללן הוידאו באינטרנט עדיין לא עושה כסף. אנשי הפרסום עדיין לא מוכנים לעשות ניסויים חדשים ושומרים את התעשיה מאחור. וזו אינה בעיה של טכנולוגיה, אלא בעיה של תפיסה, אפילו לא בעיה משפטית.

 

יאיר גולדפינגר: אבל זה קורה, לאט לאט. אפילו בחברה שאני מנהל כיום (דוטומי, א"ג), המפרסמים נכנסים. השחקנים הגדולים עדיין אינם משחקים תפקיד אלא משרדי פרסום קטנים, ודווקא הם אלה ששולטים בשוק. אני אמנם לא בטוח אבל אני משער שעיקר ההכנסות מפרסום של גוגל מגיעות ממילוני מפרסמים קטנים ולא מכמה גדולים. חשוב להבין שהמפרסמים הגדולים, ה"פרוקטור אנד גמבל" למיניהם, עדיין לא מפרסמים באינטרנט, אבל הם יהיו שם בסופו של דבר.

 

אום מאליק: האתגר הנוסף הוא פשטות. תראה את ICQ: הם לא הצליחו לא בגלל הטכנולוגיה שהם הציגו אלא בגלל הפשטות של ממשק המשתמש. ICQ קלע לדרישת המשתמשים וזה בדיוק מה שחברת אינטרנט צריכה לעשות. אל תתן לי לעבוד קשה בשביל מה שאני מעוניין למצוא. אם תעזור לי למצוא משהו שאיני יודע - אני אהיה לקוח שלך לעוד הרבה שנים. זו הסיבה שאנשים משתמשים בגוגל: הם פשוט מוצאים הכל בקלות. אנשים מחפשים פשטות.

 

גוגל הולכת וצוברת כח, והופכת מונופול. איזו חשיבות יש לחברות קטנות כמו אלה שמציגות כאן?

אום מאליק: גוגל בעברה היתה מקום מאוד פשוט שעוזר במהירות למצוא דברים. היום היא מקום מסובך הרבה יותר, ועליך לעבוד קשה בגוגל כדי למצוא מידע.

 

יאיר גולדפינגר: גוגל עדיין לא פתרה את כל בעיות החיפוש בעולם, ואני נתקל בבעיות בחיפוש. לא תמיד כל המידע שאני צריך נמצא אפילו בדף הראשון. יש להם – או למתחרות- עבודה רבה עוד לעשות. מיקרוסופט משקיעה בטכנולוגיה הזו כסף רב.

  

היכן חברות האינטרנט הישראליות דומיננטיות ביחס לחברות אחרות בעולם?

יאיר גולדפינגר: "בוא נודה על האמת, אין מישראל יותר מדי הצלחות ווב 2.0. אבל זה נכון יהיה להגיד שביחס לנפש יש לנו יותר תעשיה רלוונטית ויותר מומחים. אבל מבחינת הצלחות אנחנו לא רואים מכאן יותר ביחס לאחרות.

 

אום מאליק: "יכול להיות שכרגע אין בולטות ישראלית בתחום אבל אני בטוח שעוד כמה שנים נראה הרבה יותר. הישראלים באים ממדינה קטנה שפותרת בעיות גדולות, לכן חברות ישראליות שמדגישות את הטכנולוגיה יותר מאשר דברים אחרים – יצליחו כי זה המותג של ישראל. יש לכן היכחות מוצלחות בשבבים, תקשורת ואבטחת-מידע, לכן אתם בחברה טובה.

 

אום מאליק, בעולם הכל כך צפוף של הבלוגים בכלל ובפרט הבלוגים הטכנולוגים, איך מקבלים כזו דומיננטיות?

אום מאליק: זו השנה השביעית שלי בבלוג, זה חלק ממה שאני עושה, וזה כבר הפך חלק ממני. אני לא מחפש הצלחה או פרסום. זה לא קשור להתעשרות, כסף או פרנסה. זה עושה אותי מאושר וזה מה שחשוב.

 

גולדפינגר: אני קורא את הבלוג שלו מדי יום ובזמן האחרון הפכתי לממש מכור כי הוא פשוט מוצלח, הוא כותב מעניין, הוא כותב טוב וזה כל מה שאני צריך. אין כאן סוד. יכולים לראות מהכתיבה שלו שהוא אוהב מה שהוא עושה."

בטל שלח
    לכל התגובות
    x