$
מכשירים ומדריכים

הצלחה שקטה מדי - למה לא שמעתם על נינטנדו DS Lite

היא קונסולת המשחקים הנמכרת בעולם, ולפי הערכות בתעשיית המשחקים, גם ב־2008 יימכרו יותר יחידות שלה מפלייסטיישן, מ־XBox ומ־Wii. אז למה רק בישראל איש אינו מכיר אותה?

אורית זרובבל 11:1817.06.08
היא קונסולת המשחק הנמכרת בעולם. אחד מכל 40 אמריקאים רכש אותה ב־2007, ולפי הערכות בתעשיית המשחקים, גם ב־2008 יימכרו יחידות שלה יותר מפלייסטיישן, מ־XBox ומ־Wii, גם בארצות הברית וגם באירופה, באוסטרליה ובהונג קונג. אז למה רק בישראל איש אינו מכיר את נינטנדו DS Lite?

 

נינטנדו DS Lite הושקה ב־2006, ונחשבת ליורשת של גיימבוי, הלהיט של נינטנדו משנות התשעים. אורכה כ־13 ס"מ ורוחבה כ־7 ס"מ, כמידותיו של אייפוד. היא נפתחת כמו מחשב נייד קטנטן, ומגלה בתוכה שני מסכים, שאחד מהם הוא מסך מגע. למרות הגרפיקה הפשוטה יחסית לקונסולות אחרות, מבחר המשחקים שלה כולל גרסאות לרוב הכותרים הגדולים, והיא גם מכילה חיבור לאינטרנט אלחוטי, שמאפשר משחק בזוגות וכן אפשרות לגלוש באינטרנט באמצעות דפדפן.

 

ילדים משחקים ב-DS Lite בגבעתיים ילדים משחקים ב-DS Lite בגבעתיים צילום: עמית שעל

 

בארה"ב ה־DS Lite מכרה 8.5 מיליון יחידות ב־2007. Wii מכרה 6.3 מיליון יחידות, ופלייסטיישן 2 מכרה רק כ־4 מיליון - לפי נתוני חברת המחקר הבינלאומית NPD Group. בישראל מכירות הקונסולה מגיעות למאות בודדות בשנה בלבד, בעוד שבחנויות הדיוטי פרי מדווחים על מכירות של עוד כ־3,000 יחידות בשנה.

 

נכשלה בגלל המחיר

כיצד קרה שדילגנו על ה־DS? סיבה אחת לכך היא המחיר. בארה"ב ה־DS Lite עולה כ־130 דולר בלבד (כ־440 שקל). לעומת זאת, ברשתות טויס אר אס ובאג בישראל היא נמכרת בכ־1,000 שקל - כמעט פי שלושה. גם בחנויות הדיוטי פרי של סקאל הוא נמכר בכ־200 דולר במקום 130. "וחוץ מזה, הקונסולה נפרצה רק לאחרונה", אומר ל"כלכליסט" בעליה של חנות משחקי וידיאו, "והצרכן הישראלי מעדיף קונסולות פרוצות, כי גם על המשחקים היקרים הוא לא רוצה לשלם".

 

בסקאל מסרו בתגובה: "אנחנו רוכשים את המכשירים לא בארה"ב אלא באירופה, והמחיר שלנו זהה ולפעמים אפילו זול מהמחיר שם".

 

נכשלה בגלל נינטנדו

ה־DS Lite לא נמכרת היטב גם משום שאספקתה אינה סדירה וכי המלאי שלה אינו קבוע. לנינטנדו אין יבואן רשמי בישראל, וכדי למכור קונסולות DS Lite חנויות המשחקים פונות לזכיינים אירופים, ורוכשות יחידות מהעודפים שלהם - כשיש עודפים כאלה.

 

"נינטנדו לא סופרים את ישראל, אין לי מושג למה", אומר עופר מורן, מנכ"ל רשת באג. "ניסינו להגיע אל נינטנדו העולמית, חיכינו שיגיע יבוא רשמי, ראינו שזה לא קורה ונאלצנו להרים את הכפפה בעצמנו".

 

"זה הסגנון של החברות היפניות", אומר נועם ויסברג, מנכ"ל מפיצת המשחקים אטארי ישראל. "עם רוסיה, שהיא מדינה 'קצת' יותר גדולה מאיתנו, נינטנדו סגרו רק לפני חצי שנה. הם גם בקושי מצליחים לעמוד בביקושים, שעולים על ההיצע. ואם אין להם די מלאי, הם לא ייכנסו לשוק חדש".

 

נכשלה כי אין מודעות

משה שוצברג, מנהל מולטימדיה ברשת טויס אר אס, מאמין שהקונסולה לא נמכרת כי "אין מי שיטפטף לנו את ה־DS לראש, ובינתיים כולם מכירים את הפלייסטיישן PSP ומעדיפים ללכת על מה שמוכר להם". גורמים נוספים בענף אמרו ל"כלכליסט" שהשיווק שעושה יבואנית סוני ישפאר לפלייסטיישן משתלב בהיעדר הפרסום לנינטנדו DS, ומקשה על חדירתו של האחרון לשוק. "ה־DS Lite לא מהווה תחרות", אומר ויסברג מאטארי ישראל. "אבל ככל שיותר חנויות ימכרו אותו ויותר ילדים יסתובבו איתה, המודעות תגדל".

 

התקווה: יבואנית רשמית

בסוף פברואר פורסם ב"כלכליסט" כי חברת סקאל מקיימת מגעים עם סניף נינטנדו בגרמניה, כדי להפוך ליבואנית רשמית של מוצרי החברה ולהפיץ אותם בישראל באופן מסודר. בזמנו העריך שרון אג'ובל, מנהל מחלקת הצעצועים בסקאל דיוטי פרי, כי עד סוף השנה תתחיל חברתו לייבא את מוצרי נינטנדו, ובהם ה־Wii וה־DS Lite. מאז נמסר מסקאל כי המגעים עם נינטנדו הושהו. הסיבה לכך, לדברי ג'ובאל, היא מחסור במלאי של נינטנדו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x