$
אינטרנט

ריגול ממשלתי כחול לבן: צה"ל עוקב אחריכם בפייסבוק

חברות ישראליות שמפתחות טכנולוגיה למעקב אחר גולשים מאשרות ל"כלכליסט" כי יחידות צה"ל יודעות מה כתבתם, מתי והיכן הייתם באותה העת. לא ברור עד כמה אפקטיבית החדירה לפרטיות הגולשים במניעת טרור. דובר צה"ל: ״אגף המודיעין מבצע פעילויות איסוף גופים ופרטים שאינם אזרחי מדינת ישראל"

עומר כביר 16:0115.07.15
צה"ל נעזר בשירותיהן של חברות פרטיות על מנת לנטר פעילות יומיומית של גולשים ברשתות חברתיות, ובהם גם אזרחים ישראלים. בדיקה שערך "כלכליסט" מאשרת את הידיעה, שנחשפה הבוקר באתר "שיחה מקומית".

בישראל פועלות חברות שונות שמספקות כלים לניטור פעילות גולשים ברשתות חברתיות. כלים אלו יכולים לנטר נושאים או מילים מסוימות, להצביע על היקף העניין בתחום מסוים וגם לספק הקשר לאופן שבו נאמרו הדברים (סנטימנט חיובי או שלילי). לרוב משתמשים בכלים אלו חברות מסחריות, שמעוניינות לעקוב אחר התייחסות למותגים שלהן ברשת או ליצור קמפיינים פרסומיים מקוונים. ואולם, כעת מתברר שבין הלקוחות של חברות אלו נמצאים גם גופי ביטחון ובפרט צה"ל, שמנטרים באופן קבוע את הפעילות ברשתות החברתיות, ובכלל זה גם את הפעילות של גולשים ישראלים. 

  

האויב מאזין, אבל הוא לא היחיד האויב מאזין, אבל הוא לא היחיד צילום: ניצן סדן

 

לא ברור כמה אזרחים חשופים למעקב הזה והאם מדובר באנשים שמנגנוני הביטחון סימנו כקשורים לפעילות חבלנית או בגולשים תמימים. בנוסף, לא ידוע מדוע דווקא הצבא מתמקד באזרחים ולא משטרת ישראל והאם יש לכך הכשר משפטי.

 

שלומי אמבר מחברת IntuView, שפועלת בתחום ניטור המידע ברשת, אישר ל"כלכליסט" שבין לקוחות החברה נמצא גם צה"ל, אך סירב למסור פרטים מעבר לכך. יהושוע מאירי, מנכ"ל דרונט טכנולוגיות שסיפקה בעבר לממשל המצרי מערכת ניטור לרשתות חברתיות, ושנחשבת לאחת הספקיות הגדולות בתחום זה בישראל, לא היסס מצדו לאשר שהחברה עובדת עם גופי ביטחון בכלל ועם צה"ל בפרט..

 

אתם כותבים הודעה לחבר? גם צה"ל קרא אתם כותבים הודעה לחבר? גם צה"ל קרא

  

"אנחנו עובדים עם מערכת הביטחון ויש לנו גם ביקורת שנתית של השב"כ על רמת אבטחת המידע שלנו", אמר מאירי. "בצה"ל אנחנו עובדים עם יחידה מסוימת אחת”. מאירי לא הסכים לפרט אילו שירותי ניטור מסופקים לאותה יחידה, ואמר רק: "אנחנו מעמידים לרשותם את הכלים והם עושים את הניתוחים בעצמם. ניתוח מידע והצלבות זה דבר שמאוד חשוב לאותו גורם. הם עושים אופטימיזציה של הניטור ומגיעים לתוצאות מאוד מאוד מדויקות”.

  

ניטור רציף של אזרחים ניטור רציף של אזרחים צילום: שאטרסטוק

 

לדעת מתי האכלתם את הכלב

 

בנוסף הציג מאירי דוגמאות כלליות ליכולותיה של מערכת הניטור שמספקת החברה, מבלי להתייחס לשימוש שעושה מי מלקוחותיה ביכולות אלו. “נניח שיש אתר שעוסק בשידוכים בעולם האיסלאמי הקיצוני, שמשדך בין מוסלמיות קיצוניות ממקום אחד למוסלמים קיצונים ממקום שני. אתה מתחיל נטרל את המידע מהאתר הזה, ואתה יכול באיזה שהוא שלב אפילו להתלבש לפגישה במקום מישהי, לשלוח מישהי אחרת שדומה לה. זה סוג הדברים שאפשר לעשות", סיפר.

 

לגבי היכולת של החברה ברשתות חברתיות סיפר מאירי: “אנחנו יכולים להגיע לרמה שפרופיל מסוים, איזו פרסומת לשלוח לו בשעה ארבע אחר הצהריים. למה? כי הוא בדיוק מאכיל את הכלב שלו, ולפני שהוא הולך להאכיל את הכלב הוא נכנס לפייסבוק פעם אחרונה כדי לראות שאין עדכונים וקופצת לו פרסומת לאוכל לכלבים. איך אנחנו יודעים שהוא מאכיל את הכלב? כי הוא כתב על הקיר של חברה שלו 'אני יוצא להאכיל את הכלב' בכמה הזדמנויות קודמות באותה שעה. רשתות חברתיות זה דבר מאוד חזק. ניטור מידע ברשתות האלו באמצעות המכ"ם שלנו, מאפשר לעקוב גם אחרי מילים מסוימות ולדעת מי אמר את המילים האלו. משתמשים בזה לניטור מקומות שעלולים לצמוח מהם מקרי טרור”.

  

האם הריגול מותר חוקית?

 

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, פעילות ניטור שכזו יכולה להיות בעיתיית ואף לסתור את החוק בישראל. "הוצאת מידע כזה ושימוש בטכנולוגיות אזרחיות יכולה להיות עבירה פלילית מטעם הצבא, שכן איסוף מידע שלא למטרה לשמה הוא נמסר היא פגיעה בפרטיות", הסביר. "במצב בו הצבא אוסף מידע בלי הסמכה בחוק, ומשתמש בו שלא למטרה לשמה הוא נמסר, הצבא אף עשוי לחוב בתשלום פיצויים. לדוגמה, אם צה"ל אוסף ומעתיק את הסטטוסים של אדם מסוים, ומשתמש בהם לצרכי מודיעין ללא הרשאתו, הרי שיש בכך פגיעה בפרטיות. מעבר לכל זה, עצם השימוש בכלים טכנולוגיים פולשניים שסורקים את כלל הרשת, ולא שימוש בכלים מודיעיניים מצומצמים, הוא שימוש שעשוי להעיד על שינוי איזון הכוחות בחברה דמוקרטית".

 

בעקבות הפרסומים הגישה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שאילתה דחופה בנושא לשר הביטחון. "לא ייתכן שצה"ל או כל גורם אחר יאסוף מידע על אזרחים שלא חשודים בדבר תוך שהוא מנטר את הפעילות הדיגיטלית ברשתות חברתיות", אמרה ל"כלכליסט". "זוהי נקודת ציון מעוררת חלחלה בהקרבת פרטיות האזרחים בתואנות ביטחוניות מפוקפקות, מצב שמוכר לנו מחברות דיקטטוריות חשוכות, ועצוב מאוד שהגענו אליו. אם קיים צורך ביטחוני אמיתי יש לכך מענה בחוק הקיים. מעקב אחר אזרחים בלי חשד פרטני ובלי אישור בית משפט הוא לא חוקי ולא דמוקרטי ובשום אופן לא ייתכן שתעשה חדירה למידע הפרטי של אזרחים כפעילות יומיומית שגרתית. יש לעצור באופן מיידי את ההתנהלות הזו”.

 

תגובת דובר צה"ל

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״אגף המודיעין מבצע פעילויות איסוף מגוונות אחר גופים ופרטים שאינם אזרחי מדינת ישראל מכוח חוקי מדינת ישראל ובהתאם לשאלות מודיעיניות עליהן נדרש לענות. במקרים מסויימים משתמש אגף המודיעין בטכנולוגיות אזרחיות כמקובל בקרב גורמי המודיעין בשאר העולם״

בטל שלח
    לכל התגובות
    x