$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

מיי הריטג' תקים מעבדת ענק לבדיקות קורונה בישראל

החברה הישראלית תשתף פעולה עם ענקית הגנטיקה הסינית BGI, ותקים את המעבדה בלוח זמנים מזורז ובהול; ניתן יהיה לבצע בה כ-10,000 בדיקות ביום החל מהיום הראשון להקמתה - לפי הצפי, ב-9 באפריל. מנכ"ל מיי הרטיג' גלעד יפת: "הסינים ישלחו לישראל רכבת אווירית של ציוד. בווהאן, BGI ביצעו בדיקות ליותר מחצי מיליון איש ועזרו לעצור את ההתפשטות"

מאיר אורבך 20:3927.03.20

חברת מיי הריטג', בשיתוף ענקית הגנטיקה הסינית BGI, יקימו בישראל מעבדה לבדיקות קורונה בלוח זמנים מזורז ובהול - כך נודע לכלכליסט. במעבדה ניתן יהיה לבצע כ-10,000 בדיקות ביום, החל מהיום הראשון להקמתה, שאמורה להסתיים עד ה-9 באפריל. בהמשך, תוך זמן קצר ניתן יהיה להגיע בה ל-20 אלף בדיקות ביום. עד כה מתו בישראל 12 בני אדם בהתפרצות הקורונה. המעבדה אינה מהווה סיכון בטחוני שכן מחולץ בה רנ"א (RNA) ויראלי בלבד ולא דנ"א אנושי. לא מדובר במעבדת דנ"א. הדגימות מושמדות לאחר הבדיקה.

 

נגיף הקורונה – תמונת מצב בארץ ובעולם 

 

הבדיקות האמורות מהוות חלק מהותי מ-30 אלף הבדיקות הצפויות להתבצע בישראל בכל יום החל מעוד שבועיים, עליהן דיווח מוקדם יותר היום (ו') משרד הבריאות.

 

החברה הסינית כבר הקימה מעבדה דומה בעיר ווהאן, מוקד התפרצות המגיפה, תוך חמישה ימים בלבד, ומעבדה נוספת בשנזן.

 

 

המעבדה לבדיקת קורונה בווהאן המעבדה לבדיקת קורונה בווהאן צילום: BGI

 

"כיום אין מספיק בדיקות במדינה, ולכן ההדבקה נמשכת. זו תהיה מעבדת פרטית בבעלותנו ובבעלות החברה הסינית, ללא מעורבות של ממשלת סין", אומר לכלכליסט גלעד יפת, מנכ"ל חברת מיי הריטג', "BGI תשלח לישראל רכבת אווירית של ציוד שמזכירה לי את משלוחי הנשק שקיבלה ישראל מארצות הברית במלחמת יום כיפור. הציוד יכלול עשרות מכונות מתקדמות לבדיקת קורונה מסוג qPCR - הציוד בו משתמשים בו לזהות את הנגיפים מסוג RNA. ניתן למדוד בהן כמויות מזעריות של הנגיף. הסינים ישלחו רובוטים להפקת RNA ועשרות רבות של ציוד נלווה".

 

יפת מסביר כי "במקביל, לנו בחברה יש תפקיד חשוב והוא לגייס בלוח זמנים מטורף 110 עובדים למעבדה כדי שהיא תעבוד החל מה-9 באפריל. לצד הרכבת האווירית יגיעו לישראל כ-25 מומחים מסין שיכשירו אותנו לעבודה על הציוד. הסינים לא ייכנסו לבידוד מאחר שהם יבואו עם תעודות שמעידות על היותם שליליים לנגיף, וכך יקבלו פטור".

 

מיי הריטג' פועלת בתחום אילנות היוחסין ובדיקות DNA, ונחשבת לאחת החברות המובילות בתחום. החברה מעסיקה כ-500 עובדים בישראל ובעולם. "היו לנו מגעים עסקיים במשך שנה עם חברת BGI והיא הציעה לנו מזמן להקים מעבדת DNA שתוכל לשמש אותנו. מנכ"ל החברה הסינית אף ביקר אצלנו בישראל והמדען הראשי של מיי הריטג', פרופ' יניב ארליך, ביקר בחברה הסינית. בזכות מערכת הקשרים שהוא פיתח הצלחנו להביא את המעבדה במהירות גדולה לישראל כעת".

 

לדברי יפת, "בסוף פברואר הבנתי שהקורונה הולכת להיות מגיפה עולמית, כאשר בישראל בקושי שמעו על הנגיף ובאירופה הוא היה במספרים מזעריים. כתבתי לעובדים שלי מזכר ואמרתי שאנחנו מוכרחים להפנות כח אדם מירבי להתמודד איתו תוך שימוש בידע שלנו בתחום והקשרים העסקיים שלנו, וכל זה ללא מטרת רווח". יפת מדגיש כי "מטרתנו אינה להתעשר אלא לספק תועלת לאנושות".  
מנכ"ל ומייסד מיי הריטג' גלעד יפת
מנכ"ל ומייסד מיי הריטג' גלעד יפת צילום: יחצ

 

"בשלב הראשון לא היה ברור לנו באיזה אופן נפעל, ואז ביקשתי מפרופ' ארליך לבדוק אם אנחנו יכולים לשלב את BGI הסינית בעניין, כי כבר היינו איתם בקשרים מסוג כזה. הסינים הופתעו מהעניין שלנו בתחום ואמרו שהם החברה שניצחה את הקורונה בסין", כך יפת.

 

BGI קיימת מ-1999 ומעסיקה כ-6,000 עובדים. החברה מייצרת מכונות לריצוף וניתוח גנטי, והיא היצרן המוביל באסיה בתחום זה. "כשהתפרץ הנגיף בווהאן, ממשלת סין פנתה לחברה והיא הקימה מעבדת בדיקות תוך חמישה ימים בלבד והריצה בדיקות ליותר מחצי מיליון איש, מה שאיפשר לסינים לכבות את מוקד האש של הנגיף.

 

"במסגרת הפרוייקט מיי הריטג' נותנת את הכסף, והסינים תורמים את כל הציוד וכח האדם שלהם. מדינת ישראל תשתמש במעבדה לכמות מסוימת של בדיקות שתחזיר לשתי החברות כחצי מהשקעה שלהן", אומר יפת. "חברת מיי הריטג' מתחייבת שזהו מיזם לא למטרת רווח שלה. אנחנו מתחייבים שכשאנחנו נסיים להחזיר את ההשקעה הראשונית, אם יהיה רווח מהבדיקות נתרום אותו לרכישת ציוד הכרחי לבתי החולים בישראל".

 

"זוהי שעתה היפה של תעשיית ההייטק הישראלי, אני חושב שכל התעשייה צריכה להתגייס ואני גאה בעובדים שלנו שהתגייסו לסייע לתהליך הזה. זה לא מחליף את הבדיקות בארץ אלא מהווה תוספת מאוד נחוצה. אני ממליץ לבדוק במיידי את כל הסגל הרפואי בארץ ואת מערך המזון - קופאיות, עובדי מרכולים, שליחי מזון וכד'. כל מי שבא במגע עם אנשים רבים ועלול להדביק אותם. קיבולת הבדיקות הנוספת יכולה להציל נפשות. המדינה כרגע לא יודעת בדיוק כמה חולים יש בישראל ומהו אחוז התמותה האמיתי, ולכן לא יכולה להפסיק את הסגר המעיק. הבדיקות ייתנו לנו ידע רב ויעזרו לאפשר בסופו של דבר חזרה לחיים נורמליים", אומר יפת.

 

"אני מעריך שהנגיף עומד להישאר איתנו ואני חושש מאוד שהוא יחזור אלינו בצורה תקיפה יותר. כבר כיום יש לו כמה וכמה זנים והגרסאות האחרונות שלו מאוד קטלניות, גם לצעירים. באירופה רבים שנפגעו הם בני 60 ומטה. אם פעם חשבו שזה נגיף לקשישים זה כבר לא כך. המוטציות החדשות שלו מאוד חזקות, אסור לזלזל בקורונה", מסכם יפת. 

 

כזכור, בשבוע שעבר תרמה חברת מיי הריטג' לישראל 66 אלף מטושים, ממלאי החירום שלה בארה"ב.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x