סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה סאפ SAP ולדורף גרמניה
מטה SAP ולדורף גרמניה (צילום: Wirestock Creators / Shutterstock)

המגמה בהייטק העולמי נמשכת: סאפ מקצצת 8,000 משרות, איביי מפטרת 1,000 עובדים

חברת התוכנה הגרמנית תקצץ 7% מהמשרות - חלק מהעובדים יעזבו, אחרים יעברו לתפקידים אחרים; ענקית המסחר המקוון מפטרת 9% מהעובדים לנוכח התגברות התחרות וההאטה בצריכה הפרטית

הפיטורים בהייטק נמשכים, וכעת סאפ ואיביי מצטרפות לגוגל ולאמזון.
חברת התוכנה הגרמנית הודיעה היום (ד') על השקת תוכנית ארגון מחדש, במסגרתה יקוצצו 8,000 משרות כחלק מההתמקדות בבינה מלאכותית. עם זאת, לפי הודעת סאפ , מרבית העובדים המפוטרים יעזבו כחלק מתוכנית פרישה מרצון, ואחרים יעברו הכשרה מחדש לטובת מעבר לתפקידים אחרים. נכון לסוף דצמבר העסיקה החברה כ-108 אלף עובדים בעולם, כך שמדובר בקיצוץ של קצת יותר מ-7% מהמשרות.
לפי סאפ, מרבית העלויות המיוחסות לתוכנית הארגון מחדש ומוערכות ב-2 מיליארד יורו (2.17 מיליארד דולר) יבואו לידי בטוי בתוצאות הפיננסיות של המחצית הראשונה של השנה.
החברה הודיעה כבר בשנה שעברה על כוונתה להתמקד יותר בטכנולוגיית בינה מלאכותית, כדרך להפוך את העבודה ליעילה יותר. "במסגרת התוכנית אנחנו מגבירים את קצב שינוי ההשקעות לטובת אזורי צמיחה אסטרטגיים, ובראשם AI", מסר המנכ"ל כריסטיאן קליין. בינואר 2023 הודיעה החברה על פיטורי 3,000 עובדים.
סאפ פרסמה אתמול את הדו"חות הרבעוניים, שעקפו את התחזיות. ההכנסות עלו ברבעון הרביעי ל-8.47 מיליארד יורו מ-8.06 מיליארד יורו ברבעון המקביל ב-2023, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 8.3 מיליארד יורו. ההכנסות מחטיבת הענן עלו ל-3.7 מיליארד יורו מ-3.08 מיליארד יורו, בעוד שההכנסות מחטיבת רישוי התוכנות ירדו ל-841 מיליו יורו מ-907 מיליון יורו.
במקביל, ענקית המסחר המקוון איביי הודיעה כי היא מפטרת 9% מהעובדים במשרה מלאה, שהם כ-1,000 עובדים, כחלק מהמאמצים לשפר את הביצועים לנוכח התחרות הגוברת וההאטה בצריכה הפרטית.
"מספר העובדים הכולל שלנו וההוצאות עקפו את הצמיחה של העסקים שלנו", מסר המנכ"ל ג'יימי לאנון בהודעה לעובדים. "עלינו לארגן בצורה טובה יותר את הצוותים שלנו כדי שנוכל לאחד תפקידים חופפים ולקבל החלטות מהר יותר". הוא הוסיף כי החברה תחל לעדכן את העובדים המפוטרים בהקדם, ולכן ביקש מהעובדים בארה"ב לעבוד היום (ד') מהבית.
נכון לסוף 2022 העסיקה איביי 11.6 אלף עובדים, מתוכם 6,800 בארה"ב, לעומת 10,800 עובדים בסוף 2021.
סבב הפיטורים הנוכחי יוצא לדרך לאחר שלפני קרוב לשנה קיצצה החברה 4% מכוח האדם, שהם כ-500 עובדים. זאת לנוכח התחרות הגוברת איתה היא מתמודדת מצד חברות כמו וולמארט ואמזון וכן הקמעונאיות הסיניות המקוונות שיין וטמו. שיעורי ריבית הגבוהים והאינפלציה בארה"ב ובכלכלות גדולות נוספות השפיעו גם על הרגלי הצריכה של הלקוחות.