$
בארץ

לחבק את האחות

סלקום לא מיהרה לרכוש עם נטוויז'ן שחיכתה לה על המדף. כעת עליה להסתגל לעידן הקבוצות

גילעד נס 07:57 15.03.11

 

המיזוג בין סלקום לנטוויז'ן צפוי להניב שני יתרונות: התייעלות בהיצע המוצרים המשותפים לשתי החברות, והתייעלות אופרטיבית - הן בהתנהלות והן ביכולת התגובה לשוק המשתנה במהירות.

 

עד כה, האחזקה המשותפת של אי.די.בי בשתי החברות הכבידה על תהליך קבלת ההחלטות לגבי פעילות משותפת ביניהן, שכן כל מהלך שכזה היה כרוך בקבלת אישור כפול של הדירקטוריונים וועדות הביקורת של סלקום ונטוויז'ן, תוך שהוא נבחן בשבע עיניים בידי רשות ניירות ערך, משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים. נוסף על כך, מכיוון שהיה מדובר בעסקאות בעלי עניין, אישורן חייב קבלת רוב מקרב בעלי המניות שאינם מקורבים לבעל השליטה. באופן אבסורדי, הסרבול הזה גרם למצב שבו לנטוויז'ן היה קל יותר לפעול מול מתחרותיה של סלקום מאשר מול סלקום עצמה; וכך מצאה עצמה החברה, למשל, במצב שבו היא משתפת פעולה דווקא עם פרטנר בתחום כרטיסי הפרי־פייד לסלולר.

 

בעוד שפרטנר היתה חייבת לרכוש את סמייל 012 (ומשלא התאפשר לה, היא השקיעה מאות מיליוני שקלים בהקמת שירותי תקשורת קווית מקבילה לפעילותה בסלולר), בסלקום לא מיהרו לחבק את החברה־האחות נטוויז'ן.

 

מנכ"ל סלקום עמוס שפירא האמין כי מיקוד עסקי של כל חברה בנפרד מביא ערך גדול יותר לבעלי המניות, שכן מצד אחד הוא מאפשר להן לשתף פעולה (תחת מגבלות רגולטוריות) באותם מצבים שבהם אפשר להפיק תועלת רבה לשני הגופים, ומצד שני הן יכולות גם לפעול בנפרד כאשר ברור כי אין יתרון ממשי בפעילות משותפת.

 

בשיחות פנימיות הציג שפירא את פרטנר כדוגמה מדוע אין למהר ולמזג את סלקום ונטוויז'ן. שפירא הזכיר את ההשקעות העצומות של פרטנר בכניסה לשוק האינטרנט והשיחות הפנים־ארציות, והתוצאות הלא מלבבות של כניסה זו עד כה, כהוכחה לכך שמדיניותו בנושא היתה מוצדקת. בשורה התחתונה, ההחלטות של שפירא הביאו לצמיחה ברווחיה של סלקום בשנים האחרונות - לשמחתם של המשקיעים.

 

אך השקפה זו של שפירא התאימה להתנהלות השוק עד לתקופה האחרונה, מתוך ראייה הממוקדת בהווה ולא בעתיד. אולם כאשר גם הרגולציה מתכוונת להתאים עצמה לעידן הפעילות בקבוצות - שבו כל קבוצה מחזיקה בכמה חברות ייעודיות המתמקדות בתחומי התקשורת השונים - ברור כי קבוצה שתישאר ללא היצע של כל זרועות התקשורת, תתקשה לשמור על מיקומה הנוכחי בשוק.

 

פרטנר הקדימה לזהות את חולשתה שלה - הנובעת מכך שאין לה אחיזה בכמה תחומי תקשורת - ופעלה להשלמת החסר באמצעות רכישת סמייל 012. ואולם לסלקום לא אצה הדרך, מכיוון שהאפשרות להתמזג עם נטוויז'ן במחיר אטרקטיבי יחסית תמיד נשמרה על המדף, ועובדה זו אפשרה גם לבעלי המניות שלה לישון בשקט.

 

כעת הגיע המועד המתאים ביותר לביצוע מהלך המיזוג. מבחינה רגולטורית, לסלקום אין מה להפסיד. את הרף המינימלי לאישור מיזוג שכזה קבע משרד התקשורת בעסקת פרטנר־סמייל, כאשר אישר לפרטנר לרכוש את סמייל, אך דרש כי פעילות השיחות הבינלאומיות תתנהל בהפרדה מבנית משאר הפעילויות של פרטנר. מגבלה זו תוסר בסוף 2012, או כאשר יחלפו כמה חודשים מאז יחלו מפעילי סלולר וירטואליים להציע את מרכולתם לציבור.

 

במילים אחרות, המגבלה לא תוסר לפני סוף 2011 (בהנחה שרמי לוי ופרי טלקום, שתי החברות שכבר הודיעו על פעילות על גבי רשת פלאפון, יחלו לפעול מסחרית בחודשים הקרובים). לפיכך, השתת תנאים דומים על סלקום ונטוויז'ן תביא למיזוג פנימי וסופי בשתי הקבוצות (סלקום־נטוויז'ן ופרטנר־סמייל) במחצית השנייה של 2012.

x