יו"ר ועד עובדי אל על: "ההסתדרות פעלה מאחורי גבנו בהסכם העובדים הזמניים"
מדובר בהסכם שנחתם לפני כשבוע בין ההנהלה וההסתדרות ועיקרו קביעת מנגנון חדש לגבי העובדים הזמניים שמפוטרים מדי שנה. יו"ר הוועד, יוסי לוי, טוען כי ההסכם נעשה ללא הסכמת הנציגות ושלח מכתב בנושא למבקר המדינה
סדקים במשולש הכוחות: ועד עובדי אל על, ההסתדרות והנהלת החברה. זאת, בהמשך להסכם תנאי העסקת העובדים הזמניים במגזר דיילי האוויר ובמגזר המנהלי, שנחתם בשבוע שעבר בין הנהלת החברה ובין איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. בוועד אל על טוענים כי ההסכם נחתם מאחורי גבם ובניגוד לעמדתם. הוועד שלח לאחרונה מכתב בנושא ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, עם עותק למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. בנוסף, צפוי הוועד להוציא מחר מסר לעובדי החברה.
"הם יושבים בארלוזורוב (הרחוב בתל אביב שבו נמצאים משרדי הנהלת ההסתדרות, י"ג) ועושים הסכמים מאחורי גבנו?", אמר הערב (ג') ל"כלכליסט" יו"ר ועד עובדי אל על, יוסי לוי, "זאת ההסתדרות? חותמת על הסכמים מאחורי גבה של נציגות העובדים?".
במכתבו לעובדי אל על, כתב יו"ר ועד העובדים: "לפני כחודש נודע לנו כי הנהלת החברה חתמה על הסכם עם איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות בעניין העסקת עובדים זמניים בחברה. ההנהלה, בעידוד איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, המשיכה במשא ומתן ללא נציגות העובדים משום שעמדתנו בעניין זה הייתה מנוגדת לעמדת ההסתדרות וההנהלה. האם יעלה על הדעת שההנהלה תחתום על הסכם קיבוצי ללא נציגות העובדים? האם יש עוד הנהלות בארץ שעושות שכך? האם יעלה על הדעת שההסתדרות תפעל מאחורי גבה של נציגות עובדים ותחתום על הסכם עם הנהלה, בניגוד גמור לעמדת הנציגות?".
מדובר בהסכם שמטרתו לקבוע מנגנון חדש לגבי התנהלות ההנהלה מול העובדים הזמניים, אשר עשרות מהם מפוטרים מדי סוף שנה אזרחית לאחר כחמש שנות עבודה. הוא מהווה חלק מהסכם העבודה הקיבוצי שנחתם בחברה בסוף 2008 ותקף עד סוף 2012. ההסכם החדש החזיר לעבודה 69 עובדים מתוך כ-150 שקיבלו מכתבי פיטורים בסוף 2010, ובין תנאיו: הקמת מאגר של "עתודה לקביעות" שבו יוכלו להשתלב עובדים זמניים לאחר חמש שנות עבודה. קידומם לכדי קביעות לא יהיה פשוט, אולם בינתיים הם יקבלו תוספת שכר אם זאת תינתן לכלל העובדים, ללא קרן השתלמות. הם גם יזכו למנגנון הגנה קשיח יותר מפני פיטורים.
"נציגות העובדים מתנגדת התנגדות נחרצת להסכם שמאפשר להנהלה להאריך תקופת זמניות של עובדים לעשר שנים", כותב לוי לעובדים, "אנו מאמינים שההסכם שנחתם הוא הסכם מסוכן והוא פוגע בביטחון התעסוקתי של העובדים ובזכויותיהם הבסיסיות. הנהלה שמרשה לעצמה להתנהל בצורה כזאת, תוך הפרת ההסכמים הקיבוציים הקיימים שנחתמו לא מכבר, היא הנהלה שככל הנראה שמה לעצמה למטרה לבטל את העבודה המאורגנת ולבטל את ההסכם הקיבוצי שקיים בחברה מזה שנים".
"ההסתדרות, במקום למלא את תפקידה ולעמוד כחומה בצורה לצד העובדים, היא שנתנה רוח גבית לביצוע המהלך והיא שרקמה אותו יד ביד עם ההנהלה", ממשיך יו"ר ועד עובדי אל על, "ההסתדרות, בהתנהלותה המוזרה וחסרת האחריות, הפכה להיות שותפה פעילה בניסיונות ההנהלה לקעקע את ההסכם הקיבוצי של עובדי החברה".
"עובדי אל על שווים הרבה יותר ממה שההסתדרות וההנהלה חושבים", מסכם לוי את דבריו, "אל תטעו, לא נשב בחיבוק ידיים. פנינו כבר ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בדרישה לבטל לאלתר את ההסכם. במקביל, לאור חומרת הדברים, העברנו את הנושא גם לידיעתו של מבקר המדינה".
מההסתדרות נמסר בתגובה: "במשך שנים רבות, בתחילת כל שנה אזרחית, פוטרו העובדים הזמניים. ההסכם החדש בא לשים קץ למצב הבלתי נסבל הזה שבמסגרתו העובדים החלשים ביותר באל על, מופקרים. ההסכם נותן לעובדים ביטחון תעסוקתי בתנאי שכר משופרים, לעומת המצב הקודם. ההסתדרות גאה בהסכם ותמשיך להילחם לטובת העובדים".
לגבי הטענה כי ההסכם נחתם מאחורי גבה של נציגות העובדים, מסרו בהסתדרות: "דבר לא נעשה מאחורי גבו של הוועד. נציגים מהוועד המנהלי ומוועד הדיילים ישבו לאורך כל המשא ומתן והיו שותפים לתהליך. ההסתדרות הינה הארגון היציג של העובדים באל על והיא מייצגת גם את העובדים הזמניים וגם את הקבועים ומחויבת להם באותה מידה".
מאל על נמסר בתגובה: "החברה אינה מתייחסת לנושאים הקשורים באנשיה בתקשורת".


